Nuffnang

MENTERI BESAR : Malunya Bila Tiada Anak Jati Selangor Yang Layak!!!



Ura ura kerajaan Pakatan Rakyat mahu menukarkan Menteri Besar nya kerana cita cita politik satu keluarga yang menguasai parti itu kini sudah menjadi semakin parah.

Parah yang dimaksudkan adalah atas sebab tindakan menukar MB tanpa alasan konkrit ini telah membuatkan parti Keadilan Rakyat berada dalam keadaan paling tidak popular dan mengundang kebencian ahli dan bukan ahli nya.

Hanya yang menyelamatkan keadaan dikala ini adalah atas sokongan orang cina yang tidak berganjak dan tidak berbelah bagi atas sebab menganggap PKR adalah laluan mereka untuk berkuasa.

Walaupun keinginan menukar Menter Besar ini dianggap “morally wrong” sama dengan ketika PKR menukar wakil rakyat Kajang, namun ia tetap “lawfully right”.

Tetapi dalam keadaan ia nya hak sebuah parti bermajoriti besar beberapa perkara pula akan terpaksa dilanggar oleh PKR demi mencapai matlamat dan hasrat keluarga Anwar ini.

Selain dari terpaksa memurkakan Sultan Selangor yang diketahui umum tidak gemar bukan anak jati Selangor menjadi MB. ia juga melanggar lagi satu syarat nyata, ia itu tidak enak Sultan duduk dimajlis raja raja bersebelahan seorang wanita.

Tambahan lagi seperti Khalid Ibrahim dimana sultan boleh memanggil untuk berbincang dalam bilik terutup berduaan, perkara sama tidak boleh dilakukan kepada isteri orang, jika Wan Azizah dilantik menjadi MB Selangor.

Apakah tradisi ratusan tahun seorang Sultan yang gagah memiliki penasihat lelaki kini dipecah tradisi mendapat MB wanita atas sebab percaturan politik seorang individu akan berlaku?

Selain faktor diatas, sultan Selangor juga jika ada perkara amat penting sering memanggil Menteri Besar nya diwaktu luar pejabat untuk bercakap hal hal negeri . MB ada lah confidante kepada Sultan , maka mungkin amat tidak sesuai isteri orang dipanggil diwaktu begitu.

Namun paling melanggar pantang kepada semua ini adalah calon MB wanita itu adalah bukan anak jati Selangor. Calon payung terjun dari parti yang tindak tanduk nya songsang sama dengan sebab musabab ia nya ujud ia itu pemimpin nya didakawa atas perbuantan songsang.

Bukan sahaja calon wanita itu bkan anak jati negeri Selangor bahkan dikata kan bukan juga anak jati negara ini.

Ada laporan mengatakan ia dilahirkan dinegara jiran. Tetapi yang sahih ialah dia berkahwin lari kenegara jiran.

Kemana pergi semua anak jati negeri yang ada hampir 5 juta penduduk ini?

Tiada yang sesuai kah untuk jawatan tertinggi negeri? Selain tiada anak jati, malah boleh ditanya tiada lagi lelaki sejatikah untuk mentadbr negeri?

Sungguh memalukan sebuah negeri yang terkaya di Malaysia miskin calon lelaki dan calon anak jati.

Umum tahu calon yang ditonjolkan untuk mengganti Khalid ini amat lemah dalam menguruskan parti dimana kalam kabut semua pemilihan parti nya tanpa ada kenyataan tegas atau pun arahan tegas.

Ia amat jelas bukan dia yang memerintah tetapi suami nya yang sebenar de facto.

Jadi begitu jugalah rakyat yang berakal melihat seluruh kamelut ini.

Dipercayai tabung negeri yang banyak itu lah yang sebenar nya di intai oleh suami calon ini.

Oleh sebab umum tahu MB tokoh koperat amat kedekut sedikit dalam perbelanjaan , dan juga ketat dalam menyalurkan dana kepada kehendak “orang tertentu” maka keputsan menukar MB dibuat supaya harta rampasan perang boleh diagihkan.

Share this article

1 Komen:

  1. Good answer back in return of this query with firm arguments
    and explaining all concerning that.

    Feel free to visit my site - youtube thumbnail creator online

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top