Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

HINA PERDANA MENTERI!!! Pengawal Keselamatan Dipecat!!

Ini yang berlaku di singapura, seorang pengawal keselamatan berbangsa melayu di pecat oleh majikannya kerana dia didapati menghina perdana menteri singapura dalam facebook perdana menteri itu...

SINGAPORE May 15. Mr Ridhuan Abdullah, 30, was sacked from his job as a security officer at Keith Morton for posting a comment on PM Lee's facebook page which was deemed to be vulgar.

The security firm explained that the conduct of Mr Ridhuan is not condoned by the firm and security officers are expected to uphold at least a basic standard of decorum at all times. Klik Sini




Tapi di Malaysia macam tiada masalah. Macam-macam dah kita lihat posting-posting melampau melibatkan YAB Perdana Menteri, Kesucian Agama dan Rasis, tapi akhirnya macam tiada apa-apa tindakan yang diambil oleh pihak berkuasa. Paling tidak pesalah akan dipanggil untuk memberi keterangan dan kemudian dilepaskan begitu sahaja. 

Maka, diharapkan kes ini akan membuka mata pihak berkuasa kita seperti polis dan pejabat peguam negara supaya lebih efektif dan relevan dalam menangani isu-isu seperti ini.
read more...

VIDEO : Malunya....Khalid Ibrahim Kena Sembur Depan Anwar!!!




Kekecohan tercetus seketika di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya hari ini apabila seorang anggota parti dari cabang Kuala Selangor cuba mengasak Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Lelaki berkenaan yang kemudiannya dikenali Zulkifli Abdullah menuduh Khalid mengamalkan rasuah dan seorang penipu serta berikrar akan menjatuhkannya.

Ketua Umum Datuk Seri Anwar Ibrahim yang berjalan bersebelahan Khalid kemudiannya mententeramkan ahli partinya itu.

Zulkifli dikatakan hadir bersama bekas Ahli Parlimen Kapar S Manikavasagam yang digantung keahliannya kerana membawa aduan bahawa Khalid terbabit dalam politik wang kepada media.





read more...

AMEKKAU!!! Penguatkuasa Yang Macam Harram!!!

GEORGE TOWN: Dua lagi individu ditahan, termasuk penguatkuasa Kementerian Dalam Negeri (KDN) kerana disyaki menuntut wang perlindungan kononnya bagi melindungi operasi penjualan cakera padat video (VCD) dan cakera padat digital (DVD) haram sekitar Pulau Pinang.



Kes terbaharu itu menjadikan semuanya lapan orang ditahan suruhanjaya itu setakat ini, sejak memulakan operasi pada Rabu.

Sebelum ini, enam penguatkuasa ditahan termasuk seorang pesara pasukan yang berusia 58 tahun.

Sumber memberitahu mStar Online, pembantu penguatkuasa KDN itu yang menjalankan tugas berkaitan penerbitan produk juga disyaki menyalahguna kuasanya untuk kepentingan peribadi.

Katanya, seorang lagi yang ditahan adalah pengusaha premis VCD dan DVD yang didapati cuba menyogok pihak berkuasa bagi mengelak dikenakan tindakan kerana menjalankan perniagaan secara tidak sah.

"Seperti enam penguatkuasa yang ditahan sebelum ini, kedua-duanya terbabit sama ada menuntut wang atau menyogok wang untuk melindungi kegiatan haram itu," katanya ketika dihubungi.

Sumber itu berkata, kedua-duanya ditahan dalam operasi pada Khamis di lokasi berlainan di negeri berkenaan.

"Setakat ini, mereka ditahan bagi membantu siasatan dan keterangan mereka akan direkodkan di ibu pejabat SPRM negeri," katanya.

Penahanan yang dilakukan sepasukan pegawai penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berikutan pendedahan mStar Online mengenai kegiatan anggota penguatkuasa yang menuntut wang perlindungan antara RM50 hingga RM200 sebulan daripada setiap pengusaha premis berkenaan di negeri itu.

Berdasarkan jumlah itu, ada pengusaha perniagaan haram itu yang membayar antara RM1,500 hingga RM6,000 sebulan kepada pihak terbabit yang mula menjalankan kegiatan itu sejak lebih dua tahun lalu.

Malahan, ada pengusaha terbabit yang menanggung rugi sehingga RM12,000 dalam tempoh tiga bulan kerana terpaksa membayar wang perlindungan kepada sekurang-kurangnya 20 orang setiap bulan.

SPRM menjalankan risikan sejak tiga bulan lalu susulan maklumat orang ramai termasuk pengusaha perniagaan terbabit yang serik apabila terpaksa menanggung kerugian setiap bulan. 

read more...

VIDEO : Aksi TERLAMPAU Dyana Sofia Berjaya Dirakam!!!




Kantoiiiii..... Hah!!! Tak terkeluar suara dibuatnya. Tergagap-gagap!! Walau pun keadaan agak samar-samar, namun lensa kamera berjaya merakamkannya untuk dikongsi buat tatapan seluruh rakyat Malaysia.



Saksikan video ini.....


read more...

PLUS : Sesuatu Yang Rakyat PERLU TAHU!!!





Sebagai pengguna dan juga rakyat, anda perlu BACA Pendedahan di sebalik CUBAAN mengambil alih Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) ini. Satu konsesi yang menjana pendapatan dan pembangunan buat negara.

Suka ditekankan di sini, bukanlah kepentingan PLUS dalam pembangunan negara yang hendak diutarakan. Sebaliknya untuk mengetengahkan tindakan pihak Idaman Saga yang cuba memperbodohkan kerajaan di atas tindakan mereka yang kononnya cuba memberikan "political milleage" kepada kerajaan dengan inisiatif "MENGEKALKAN KADAR TOL SELAMANYA" sekiranya mereka diberikan pemilikan ke atas PLUS.

Sekali pandang, memang nampak "menarik" cadangan tersebut memandangkan perjanjian kerajaan membenarkan kadar tol disemak beberapa kali. Dan kenaikan ini lazimnya akan membawa kepada kemarahan rakyat yang mana kebergantungan mereka kepada lebuhraya terpanjang ini tidak dapat dielakkan.

Namun, cuba baca, fikir dan analisis beberapa point di bawah ini sebelum sebarang kesimpulan dibuat:

  • Persoalan utama yang timbul adalah kenapa konsesi lebuhraya seperti Litrak - LDP tidak disambar oleh syarikat-syarikat gergasi memandangkan ianya juga mampu menyumbang kepada keuntungan besar sekiranya dilihat dari jumlah kenderaan yang menggunakannya melebihi 700K?
  • Kadar pertumbuhan operasi juga dianggarkan meningkat dua kali ganda selepas 10 tahun beroperasi.
  • Perbelanjaan mengurus operasi LDP dan LITRAK masih terkawal pada kadar terendah.
  • Kumpulan telah mengumumkan keuntungan bersih berjumlah RM33.15 juta bagi suku tahun pertama 2014. Pendapatan RM93.94 juta melonjak 1.3% berbanding angka tahun lepas (RM92.72 juta) dipengaruhi faktor pertambahan jumlah kenderaan pada suku tahun semasa.
  • Rombakan kadar tol baru dijangka akan dilaksanakan pada 2015 bakal mempertingkatkan pendapatan yang sedia ada.



Persoalan mengapa Idaman Saga ingin mengambil alih PLUS dan bukannya syarikat konsesi tol yang lain ialah kedudukan strategik tanah-tanah dalam PLUS Berhad sepanjang lebuh raya tersebut.

Kawasan sepanjang Lebuh Raya Utara Selatan termasuk hentian R&R sedia ada jika dibangunkan secara komersial tanpa mengambil kira faktor alam sekitar dan keindahan setempat boleh memberi pulangan hartanah yang lumayan kepada PLUS BERHAD.

Sudah tentu pengkomersialan yang intensif akan membolehkan Idaman Saga membuat keuntungan berlipat kali ganda dan melupuskan (offset) kerugian dari penentuan harga tol yang murah dan tetap.

Namun dalam jangka masa panjang, jika ini berlaku ia bukan sahaja merugikan negara malah mengancam aset alam sekitar negara yang sangat bernilai.

Apakah kita mahu melihat sepanjang lebuh raya Utara-Selatan akan dipenuhi bangunan-banguan komersial dan papan-papan iklan gergasi diletakkan secara besar-besaran?

Sudah tentu juga kaedah pengurusan hari ini yang menggambarkan Lebuh Raya Utara Selatan sebagai jalan raya mesra alam sekitar yang menyamankan akan hilang sekelip mata bila ia diuruskan untuk meraih keuntungan maksima - SUMBER
read more...

VIDEO : Ucapan Ramkarpal Yang Amat Ditunggu-Tunggu PAS!!




Apa rasanya respon daripada PAS? Apakah mereka mempunyai keberanian untuk menyergah anak mendiang Karpal Singh ini atau seperti yang dijangka, PAS hanya mendiamkan diri dan menyalahkan BN kerana memutarbelitkan berita. 

Calon DAP bagi pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gelugor, Ram Karpal Singh Deo hari ini menafikan poster yang menyokong pelaksanaan hukum hudud yang kini tersebar di laman Facebook adalah milik partinya.

Dalam perkembangan yang lain, Ramkarpal pula dijangka menafikan bahawa kenderaan yang beliau gunakan untuk berkempen telah tamat tempoh cukai jalannya. Hahaha... Peguam pun langgar undang-undang!!! Pasti UMNO dan BN yang dipersalahkan... 








  
read more...

PERHATIAN!!! Pesalah Trafik Diburu Mulai Jun!!!



Pasti ramai yang tidak senang apabila membaca tajuk ini. Tetapi itulah yang akan dilakukan oleh Jabatan Trafik PDRM. Perkembangan terbaru, Polis akan menjejaki pesalah trafik dalam ’Ops Warta’ mulai Jun ini ke arah menyelesaikan masalah tunggakan saman berjumlah RM570 juta sejak 10 tahun lepas.
Ketua Trafik Pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) Bukit Aman, Senior Asisten Komisioner Mohd Fuad Abd Latiff berkata, ia melibatkan 1.9 juta waran tangkap yang masih berbaki dalam tempoh itu.
Beliau berkata, ada pesalah tegar yang mempunyai lebih daripada satu waran tangkap kerana enggan menjelaskan saman mereka.
"Tindakan kami ini ialah untuk memastikan peraturan lalu lintas sentiasa dihormati di negara ini bagi mencegah kemalangan dan kematian di jalan raya,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Beliau menarik perhatian bahawa dalam tempoh 10 tahun itu, 4.25 juta waran tangkap telah dikeluarkan. - Bernama
Kini, untuk menyemak saman trafik tertunggak PDRM (Polis DiRaja Malaysia), JPJ (Jabatan Pengangkutan Jalan) dan Automated Enforcement System (AES) teramatlah mudah sekarang. Anda boleh membuat semakan secara online ataupun menerusi SMS.


I) Semak saman secara online

Terdapat 3 portal yang menyediakan servis ini dan kesemuanya percuma:
1. MyEG Services
Anda boleh semak saman yang dikeluarkan oleh PDRM, JPJ dan AES di sini. Ikuti langkah-langkah di bawah:
  1. Layari www.myeg.com.my.
  2. Anda mesti mendaftar dulu sekiranya menggunakan servis ini buat kali pertama.
  3. Login menggunakan nama dan kata laluan.
  4. Klik eServices pada menu dan pilih JPJ atau PDRM. Untuk saman AES, pilih JPJ.
  5. Pilih pautan yang berkenaan untuk menyemak dan seterusnya membayar saman kenderaananda.
MYEG juga ada menyediakan servis yang menghantar peringatan ke email anda sekiranya terdapat saman baru. Langganan servis ini adalah percuma.
2. Rilek e-Services
Laman ini sah untuk saman yang dikeluarkan PDRM sahaja.
  1. Layari laman Semakan Saman PDRM dan daftar (sekiranya belum daftar).
  2. Login menggunakan nama dan kata laluan.
  3. Klik "Check/Pay Summons(es)" pada menu dropdown.
  4. Anda juga boleh membuat bayaran di laman ini. Buat masa ini ia dihubungkan dengan perbankan internet CIMB, MAYBANK dan RHB.
3. JPJ
Laman ini boleh digunakan untuk saman yang dikeluarkan JPJ sahaja.
  1. Layari laman Semakan Saman JPJ.
  2. Di bawah tajuk "Semakan Saman", klik menu dropdown untuk memilih kategori NOMBOR ID SAHAJA atau kategori NOMBOR ID DAN NOMBOR KENDERAAN. 
    (contoh format nombor ID Orang Awam Malaysia/MyKAD: 801121141234 atau KP Lama : A1234567) 
  3. Isikan semua data yang perlu, disusuli dengan kod sekuriti (captcha).
  4. Akhir sekali klik butang "Semak". Keputusan semakan akan dipaparkan di sebelah bawah, di bawah tajuk "Hasil Carian".
saman trafik


II) Semak saman melalui SMS

Semakan boleh dibuat menggunakan khidmat mySMS. Caj perkhidmatan 15 sen akan dikenakan untuk setiap penghantaran dan 20 sen untuk setiap penerimaan mesej.
Berikut adalah cara menyemak saman melalui SMS:
► Untuk semak saman PDRM
  • Taipkan
    POLIS SAMAN [No. Kad Pengenalan atau pendaftaran kenderaan]
    pada telefon mudah alih dan hantarkan SMS ke32728 atau 15888.
    Contoh:
    POLIS SAMAN 841220122332 atau 
    POLIS SAMAN WEP1234
  • Jikalau anda inginkan jawapan terperinci, taipkan mesej seperti berikut:
    POLIS SAMAN [No. Kad Pengenalan atau pendaftaran kenderaan] [email]
    dan hantarkan ke 32728. Perincian saman anda akan dihantar ke alamat email tersebut.
    Contoh:
    POLIS SAMAN 740523015555pemandusopan@gmail.com
► Untuk semak saman JPJ
  • Taipkan
    JPJ SAMAN [No. Kad Pengenalan atau pendaftaran kenderaan]
    pada telefon mudah alih dan hantarkan SMS ke15888.
    Contoh:
    JPJ SAMAN 841220122332 atau 
    JPJ SAMAN WEP1234
Semoga perkongsian di atas dapat membantu para pembaca menyemak dan menyelesaikan saman tertunggak, dan mengelak dari dimasukkan ke dalamsenarai hitam JPJ atau PDRM.
read more...

DYANA SOFYA : Anak Melayu Tunggangan DAP, Menongkah Perjuangan Ibu Sendiri!!





Melayu Graduan UiTM masuk DAP demi perjuangkan cita cita Kit Siang


Dyana Sofya berasal dari Ipoh, emaknya pernah menjawat Setiausaha Bahagian Wanita UMNO yang pertama di Malaysia. Bapa saudara yang terlibat aktif didalam UMNO serta seluruh keluarganya.

Akan tetapi, Dyana Sofya yang berasal dari graduan undang-undang UiTM ini telah tekad untuk memasuki DAP untuk memperjuangkan dasar parti DAP iaitu penghapusan pembahagian antara "bumiputera" dan "bukan bumiputera". Dyana Sofya tidak mahu wujud hak hak istimewa untuk Melayu Bumiputera sahaja kerana kaum cina juga perlu di beri hak yang sama seperti Melayu Bumiputera kerana kaum cina telah membayar cukai.




Mengimbau kembali pengalamannya di UiTM, Dyana kini berpendirian satu ipta seperti UiTM perlu diwujudkan khas untuk kaum cina juga. Dyana berkata: "golongan cina perlu ada peluang sama seperti orang Melayu, 12 ipta yang dibuka untuk kaum cina adalah tidak mencukupi, seharusnya UiTM juga perlu dibuka atau pun perlu membina khas ipta utk kaum cina sahaja" 

Dyana menambah: "saya merasakan tidak adil mengapa orang Melayu Bumiputera dapat membayar yuran rendah dari kaum cina. Lim Kit Siang pernah menitiskan air mata bercerita tentang ini dan oleh itu saya harus memperjuang serta menghapuskan perkara ini".



Lim Kit Siang merasakan kemasukkan Dyana Sofya membuatkan kenangan dan sejarah politik dirinya selama 48 tahun bertambah manis. Lim Kit Siang sendiri dengan bangganya telah membuat satu sidang media khas untuk mengumumkan bahawa Dyana Sofya telah dilantik sebagai Setiausaha Politik Lim Kit Siang yang akan menguruskan segala hal berkaitan Parlimen Gelang Patah.

Lim Kit Siang berkata: "Dengan kemasukkan Dyana Sofya, saya dapat merasakan idealisme, semangat cintakan negara dan sayangkan rakyat di kalangan golongan muda yang mahu berbakti pada DAP. UMNO selalu bertanya siapa nak membela orang Melayu, Islam, dan Raja Melayu jika UMNO kalah dalam pilihan raya? Saya menjawab suda tentu lah DAP akan menjaga orang melayu. 


BACA LAGI....












Ini pula "black Ops" DAP sendiri untuk mempopularkan calon tunggangan mereka dengan meletakkan imej seksi konon-kononnya Dyana difitnah!!




Tapi sebenarnya, wanita seksi ini merupakan pelakon dari Filipina.

read more...

VIDEO DAN GAMBAR : Pemandu Nekad Kejar Dan Langgar Peragut!!!




Satu kejadian ragut berlaku pada petang semalam di Kingfisher Park, Kota Kinabalu, Sabah. Apa yang menarik mengenai kes ragut ini adalah tindakan seorang pemandu yang prihatin menyaksikan kejadian itu dengan segera mengejar dan melanggar motosikal peragut terbabit.

Akibatnya, kedua-dua suspek terbabas di bahu jalan. Orang awam yang berada di sekitar lokasi kejadian dengan segera menghulurkan bantuan dan menangkap kedua-dua suspek dan diserahkan kepada pihak polis.

Menurut sumber, mangsa ragut adalah seorang pelajar Universiti Malaysia Sabah. Taman Kingfisher menjadi pilihan bagi pelajar UMS untuk mencari rumah sewa berikutan jaraknya dengan UMS adalah dekat.

Tindakan pemilik Honda City yang sanggup mengorbankan keretanya semata-mata untuk menangkap suspek itu seharusnya dijadikan contoh kepada masyarakat agar sama-sama membanteras jenayah di kawasan setempat.








video


read more...

APE CER? Ada Parti Menyalak Seperti Anjing Di Sarawak!!!!




Tak habis-habis diorang ni. Selepas semenanjung diporak-perandakan, kini parti ini mula memperhebatkan serangan dan dakyah mereka di tanah Borneo.

Menteri Perumahan Sarawak Datuk Amar Abang Haji Abdul Rahman Zohari Tun Abang Haji Openg berkata kerajaan negeri mengambil serius dalam mengurangkan jumlah penempatan setinggan di tanah kerajaan termasuk di Sungai Midin di Batu Kawa Kuching.

"Tuduhan oleh ADUN Batu Kawa dari DAP Christina Chiew Wang See bahawa kerajaan tidak menepati janji dan mengabaikan penempatan setinggan di kawasannya adalah tidak benar."

Beliau berkata demikian di Sidang Media di Dewan Undangan Negeri di Petra Jaya Kuching hari ini.

"Ini yang telah kami lakukan kepada Sungai Midin yang asalnya tanah gambut dan dalam dua tahun kami telah membangunkan jalaraya dan akan membi9na rumah mersa," kata Johari sambil menunjukkan gambar kawasan yang dimaksudnya tersebut.

Tambahnya kerajaan juga telah berjaya mengurangkan jumlah setinggan dari sembilan ribu isu rumah kepada tujuh ribu isi rumah dalam tempoh dua tahun ini.

Terlebih dahulu Johari telah menjelaskan perkara didalam dewan semasa ucapan penggulungannya namun malangnya ADUN Batu Kawa yang telah membangkit perkara berkenaan tiada di Dewan semasa itu.

Jikalaulah benar-benar ikhlas mahu membangkit isu tersebut, ADUN yang bertanya soalan tersebut sepatutnya hadir untuk mendengar penjelasan menteri berkenaan.

read more...

#PolitikGanu : 3 Sudah, 3 Lagi Menyusul!!!!




Hahaha..... Kita lihat saper yang kena dalam percaturan game kali ini.

Malam tadi, bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said, mengisytiharkan keluar daripada UMNO dan meletakkan semua jawatannya dalam parti serta- merta.

Peletakan jawatan beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kijal turut disertai ADUN Ajil, Ghazali Taib yang juga EXCO Pendidikan dan Tugas-Tugas Khas.

Pagi ini pula, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Besi, Roslee Daud mengumumkan keluar UMNO dan pilih jadi ADUN Bebas.

Ini menjadikan tiga wakil rakyat Umno/BN Terengganu keluar parti sejak perubahan jawatan Menteri Besar semalam.

Berikutan perkembangan terbaru itu, kedudukan kerusi DUN Terengganu kini BN-14, PAS-14, PKR-1 dan Bebas-3.





Sekarang baru kita dapat menilai samda perjuangan parti atau perjuangan perut sendiri yang menjadi keutamaan. Masa berkempen bukan beria menyeru dan merayu kepada penyokong untuk meletakkan parti di atas segala-galanya, tapi perkembangan terbaru di Terengganu ini membuktikan segala-galanya. 

Terengganu Bakal diperintah PAS

Susulan peletakan jawatan Datuk Seri Ahmad Said sebagai Menteri Besar (MB), yang kemudiannya keluar dari parti UMNO, Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat masing-masing menguasai 15 kerusi daripada 32 kerusi DUN Terengganu di mana PAS menguasai 14 kerusi DUN manakala PKR pula satu kerusi.

Peguam Syahredzan Johan yang mengulas perkara tersebut berkata situasi di Perak membabitkan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dari PAS dan Datuk Dr Zambry Abdul Kadir dari BN untuk merebut kerusi MB Perak mungkin bakal berulang di Terengganu.

Tambah beliau, jika terdapat undi tidak percaya yand dibuat di dalam Dewan, antara pilihan yang ada adalah untuk membubarkan DUN dan mengadakan pilihanraya negeri.

Namun Syahredzan turut berkata dalam kes di Perak, seseorang Menteri Besar boleh ditentukan melalui cara lain di luar DUN.
read more...

iPhone 5s : Tawaran Tukar Beli Terbaik Dari Maxis



Penyedia perkhidmatan komunikasi, Maxis Bhd, mempelawa rakyat Malaysia untuk menukar telefon pintar lama mereka kepada iPhone 5S baharu pada kadar harga tukar beli terbaik.

Maxis menawarkan harga tukar beli RM750 bagi mana-mana iPhone 4s atau Samsung Galaxy Note 2 (sebarang varian) dan RM500 bagi mana-mana iPhone 4 atau Samsung Galaxy S3 (mana-mana varian).

Ketua Perniagaan Pengguna Maxis Dushyan Vaithiyanathan berkata 'program Tukar Beli Naik Taraf Hebat' itu merupakan program pertama seumpamanya di negara ini, yang menawarkan pelanggan cara mudah untuk menaik taraf kepada peranti yang diingini.

"Menerusi program tukar beli ini, Maxis kini mempunyai mengenakan tahap kemasukan terendah untuk iPhone 5s (semua varian) bersama kontrak," katanya.

Untuk menukar beli peranti lama mereka, pelanggan boleh menyimpan data telefon dan membawanya ke mana-mana cawangan Maxis di seluruh negara untuk pemeriksaan pengesahan cepat sebelum memilih pelan iValue pilihan dan telefon.

Pelan iValue 1, 2 atau 3 bermula daripada RM100 setiap bulan selama 24 bulan kontrak. Pelanggan hanya perlu memastikan telefon dalam keadaan yang baik - peranti dapat dihidupkan dan dimatikan dan akses IMEI, skrin paparan berfungsi dan tidak retak, tiada butang rosak/hilang atau retak, dan 'Cari ciri iPhone saya' tidak dikunci (untuk iPhone sahaja).

Tawaran ini sah sehingga Julai 2014, atau sementara stok masih ada. Untuk maklumat lanjut, sila layari www.maxis.com.my /tradeup. - Bernama
read more...

ANAK SETAN!!! Bapa Parah Dihentak Dengan Cangkul!!!



Seorang tukang rumah parah di kepala akibat dipukul dengan hulu cangkul oleh anaknya di Kampung Gerai di sini petang semalam.

Dia kemudiannya dikejarkan ke Hospital Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian untuk mendapat rawatan.

Ketua Polis Daerah Besut, Supt Kamaruddin Mohd Zakaria kejadian berpunca daripada si bapa yang berumur 46 tahun memarahi anaknya yang berumur 24 tahun kerana bertindak menjual enjin motosikal bapanya bagi mendapatkan wang.

Anak tersebut dilapor penagih pil kuda.

Beliau berkata suspek telah ditahan.

- BERNAMA
read more...

BERITA BAIK!!! KSN Umum Peluang Kenaikan Pangkat Lebih Baik (Skim Tertutup)




Penjawat awam dalam skim perkhidmatan tertutup bakal menikmati peluang kenaikan pangkat lebih baik dan peluang-peluang lain selepas kajian semula terhadap skim perkhidmatan mereka selesai.

Mengumumkan demikian, Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa berkata, untuk itu sistem kenaikan pangkat secara khas untuk penyandang akan diperkenalkan.

Beliau mengakui wujud kekangan kenaikan pangkat bagi penjawat awam di dalam skim perkhidmatan tertutup kerana ia terhad kepada jawatan sedia ada.

"Peluang kenaikan pangkat dan sebagainya adalah terhad. Ramai yang tunggu di bawah kerana ia seperti sistem piramid.

"Mungkin yang dapat (kenaikan pangkat) satu dua tetapi yang lain tidak dapat walaupun mereka sama-sama berkaliber dan telah berkhidmat lama," katanya.

Ini akan cuba diatasi, kata beliau pada sidang media selepas majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Universiti Tun Hussein Onn (UTHM) di sini hari ini.

Turut hadir naib canselornya Prof Datuk Dr Mohd Noh Dalimin.

Menurutnya, penambahbaikan terhadap skim perkhidmatan tertutup itu akan dilakukan secara berperingkat memandangkan implikasi kewangannya jika dibuat serentak secara menyeluruh.
Usaha menambaik skim terbabit sudah dilaksanakan di Jabatan Pertanian.

Ali berkata pihaknya kini melihat skim perkhidmatan di Jabatan Kastam; Bahagian Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna; serta Jabatan Geosains dan Mineral.




"Setakat ini 80 skim perkhidmatan telah pun dikaji semula dan bakinya sedang di dalam proses dan dijangka selesai tahun ini. Lebih 270 skim perkhidmatan akan selesai dikaji semula," katanya.

Beliau berkata, wujud banyak jabatan profesional di dalam skim perkhidmatan tertutup dan kajian semula itu bertujuan memberi lebih banyak peluang kepada penjawat-penjawat awam.

Dalam pada itu, Ali berkata kerajaan akan membantu penjawat-penjawat awam memiliki rumah sendiri menerusi Skim Projek Perumahan Penjawat Awam 1 Malaysia.

Pihaknya kata beliau, sedang mengenalpasti tanah-tanah yang sesuai diseluruh negara untuk didirikan projek perumahan berkenaan.

Rumah-rumah itu katanya, akan dijual pada harga 30 peratus lebih murah daripada harga pasaran.
Terdahulu di dalam ucapannya, Ali berkata, rakyat Malaysia semakin peka, berpendidikan tinggi, dan menaruh harapan yang kian meningkat terhadap sistem penyampaian Perkhidmatan Awam negara.

Selaku penjawat awam katanya, mereka tidak boleh kekal selesa pada sesuatu tahap pencapaian, tetapi perlu sentiasa berusaha untuk mencapai tahap lebih baik dan lebih tinggi.

read more...

PENGAKUAN!!! Khalid Rasuah Pengundi Pemilihan PKR!!!




Kah...kah...kah.... Tuhan Itu Maha Kaya, Maha Adil. Mana Ambabiga ni? Pergi la buat demo BERSIH 5.0 khusus untuk pemilihan PKR. Baru la gua respect!!! Jangan buat DEMO TERPLIH je. Gua tuntut AMBABIGA buat demo kalau benar sayang dan cintakan keadilan dan tranparensi. Kalau tidak, amik ni, HAKKKKTUIH!!!

Seorang calon yang bertanding jawatan ketua bahagian PKR Kuala Selangor mendakwa beliau mempunyai bukti kukuh tentang politik wang di Jeram melibatkan pesaingnya Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim.

S Manikavasagam berkata beliau akan mendedahkan perbuatan itu kepada umum tidak lama lagi.

Beliau berkata pesaingnya memberi suapan hingga RM50 bagi setiap undi dan beliau mempunyai bukti kukuh tentang perbuatan itu.

"Saya ada bukti dalam bentuk rakaman video (politik wang) dan saya akan muat naikkannya tidak lama lagi. Saya menerima aduan bahawa pemilih diberi rasuah RM30 untuk memberi undi kepada calon yang bertanding bagi jawatan kebangsaan dan RM20 bagi jawatan ketua bahagian Kuala Selangor.

"Saya harap jawatankuasa pemilih akan bertindak segera tentang perkara ini," katanya kepada pemberita di tempat pengundian di Bestari Jaya di Kuala Selangor hari ini.

Manikavasagam, yang merupakan penyelaras kawasan negeri Bukit Melawati, juga menggesa penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mengambil tindakan segera terhadap dakwaan wujudnya amalan politik wang itu kerana ia boleh mencemarkan imej PKR.

Manikavasagam berkata beliau akan memfailkan bantahan kepada Jawatankuasa Pemilihan PKR sekiranya beliau kalah dalam pertandingan satu lawan satu dengan Abdul Khalid bagi jawatan itu.

- Bernama


read more...

PAS Anggap DAP Wakilnya - kahkahkah..




GEORGETOWN - Pas mengisytiharkan sokongannya terhadap Ramkarpal Singh sebagai calon DAP pada PRK Parlimen Bukit Gelugor yang dijadual berlangsung pada 25 Mei ini.

Timbalan Presidennya, Mohamad Sabu berkata, partinya menganggap calon DAP itu sebagai wakilnya sendiri dan akan memberi sokongan padu kepada anak ketiga mendiang bekas Pengerusi DAP Kebangsaan, Karpal Singh itu.

“Kita beri sokongan penuh dan malam esok (hari ini), kita akan lancarkan jentera pilihan raya Pas untuk membantu DAP dalam PRK Bukit Gelugor,” katanya kepada pemberita selepas pengumuman calon DAP di sini, semalam.

Mohamad Sabu, yang juga Pesuruhjaya Pas Negeri memberitahu, Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan hadir bagi memberi sokongan kepada calon DAP itu (Ramkarpal) pada hari penamaan calon, Isnin ini.

Mengenai ahli Pas Gombak, Mohamed Nabi Bux Mohd Nabi Abd Sathar, 63, yang menawarkan diri untuk bertanding, katanya Pas akan menyiasat kesahihan keanggotaan individu berkenaan.

Beliau berkata, Pas membuat keputusan tidak akan meletakkan calon dan jika benar individu itu adalah anggota parti, Pas tidak teragak-agak mengambil tindakan untuk memecatnya. - Bernama
read more...

Networkedblog

MENARIK

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top