Nuffnang

DEMI CINTA!!! Upload Status Di FB Sebelum Bunuh Diri!!!





Kegilaan apakah ini? 

Seorang wanita maut membunuh diri setelah terjun dari sebuah pasaraya terkenal di Kota Kinabalu, Sabah. Apa yang mengejutkan, wanita tersebut sempat memuatnaik status rancangannya yang mahu membunuh diri di Facebook.

Dalam status itu, dia mengucapkan selamat tinggal kepada keluarga serta rakan-rakannya. Dalam perenggan terakhir, dia juga sempat menujukan status kepada seorang lelaki bernama Gulam Larkins dan mengatakan tindakannya itu adalah hadiah buatnya.

Tidak diketahui apakah hubungan Gulam Larkins dengan mangsa dan ramai yang mengjangkakan lelaki itu adalah teman lelakinya.

Berikut pula adalah foto Hasrina Chee yang diperoleh dari laman Facebook beliau. Namun, apa yang agak pelik, status terakhir beliau seperti mana yang di cetak oleh blog tersebut tiada. Dan status terakhir beliau adalah pada 5 May 2014.


read more...

HOTTT!!! Si Janda Nurul Izzah Malu Besar!!!


Malu.... Dah tahap cipan dah termalu nya wei!!!! Seorang YB @ wakil rakyat bersikap sambil lewa tanpa usul periksa. Macam mana la buat kerja dan berbahas di Parlimen. Dari mana fakta dan bukti yang diperoleh? Dari mana sumber? Betul ke? DAH KANTOI macam ni mana nak letak muka Nurul?

Tindakan Ahli Parlimen Lembah Pantai, YB Nurul Izzah yang mempertikaikan tunjuk arah yang terdapat di KLIA2 nyata mengundang kontroversi. Beliau mempertikaikan kenapa hanya penunjuk arah hanya menggunakan kertas untuk kos pembinaan KLIA2 yang berjumlah RM5 billion. Baca jawapan Malaysian Airports seperti gambar di bawah.

Mungkin YB Nurul Izzah belum menjejakkan kaki ke KLIA2? Mungkin beliau hanya bergantung kepada foto yang dikirim oleh macai-macai beliau untuk membuat fitnah? Kita tidak pasti. Cuma aku nasihatkan YB Nurul Izzah datanglah sendiri melawat KLIA2, yang merupakan sebuah lapangan terbang di dalam pusat membeli belah, serba lengkap dengan segala kemudahan terkini dan canggih. Kalau setakat tanda arah seperti didakwa, terdapat banyak tanda arah seperti gambar di bawah yang sempurna di merata-rata tempat di dalam lapangan terbang berkenaan, bukannya hanya tahu buat fitnah saja.



read more...

PANASS!!! Tun Mahathir Akui Kesilapan Beliau!!



Siapa tidak kenal Tun Mahathir? Seorang pemimpin yang berani dan lantang dalam menyuarakan pendapat atau pandangan semasa kepimpinan beliau sebagai Perdana Menteri negara dahulu. Walaupun telah meninggalkan tampuk kepimmpinan negara, namun teguran dan kritikan keras kepada kepimpinan sekarang tetap mewarnai rencah politik negara.

Kritikan dan teguran yang diberikan adalah atas dasar untuk membina kepimpinan yang lebih baik demi masa depan Negara. Komen yang diberikan kebanyakannya berasas.

Bagi Tun, kalau benda tu baik dia akan kata baik. Kalau tak baik, dia akan kata tak baik. Bukan macam Pakatan. Baik ke, tak baik ke, kritik tak tentu arah. Tak de hala tuju.

Dan perlu diingatkan, perkara ini bukan sesuatu yang baru bagi Tun. Ianya pernah dilakukan suatu ketika dahulu sehingga menyebabkan Tun tersingkir dari UMNO.

Apabila ditanya penyebab yang membuatkan Tun segera bertindak untuk menulis surat kepada Tunku Abdul Rahman yang penuh dengan kata - kata tajam, ini jawapan Tun:


"Apabila saya menoleh semula kebelakang dan membaca kembali surat tersebut, saya menyedari bahawa saya tidak sepatutnya bersikap kasar dan tidak sopan terhadap Tunku.

Saya berasa kesal tetapi perasaan saya keras pada ketika itu. Saya berpendapat, beliau telah melakukan kesilapan dan beliau perlu diberitahu mengenainya.

Ini disebabkan sebagaimana lazimnya, apabila memegang jawatan tertinggi seperti beliau, beliau tidak mendapat maklumat daripada akar umbi.

Lazimnya, penyokong - penyokong pembodek akan berada disekelilingnya dan mereka hanya akan memberitahu beliau apa - apa yang suka didengar oleh beliau sahaja.

Ini akan menyebabkan beliau mempunyai persepsi yang salah tentang banyak perkara. Oleh itu, saya fikir saya perlu membetulkannya." - Petikan dari buku: Jejak Seorang Pemimpin, Sejarah Lisan Tun Dr. Mahathir Mohamad.


read more...

Tun Mahathir : ISMA, Kamu Tolong Diam!!!



Beberapa hari selepas Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) terus-menerus menyerang bukan Melayu, Tun Dr Mahathir Mohamad mengatakan mereka patut berhenti membuat bising.

Bekas perdana menteri itu berkata kenyataan daripada pemimpin Isma tidak konstruktif.

Kenyataan Dr Mahathir itu sebagai tindak balas kepada Isma yang melabelkan kaum Cina sebagai 'penceroboh' dan menggesa agar hukum hudud dikenakan kepada semua rakyat Malaysia dan bukan sahaja umat Islam.

"Dia sepatutnya simpan sahaja pandangannya. Mereka tidak membantu keadaan negara ini," 




Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) menegaskan orang bukan Islam perlu mengetahui batasan mereka dan tidak seharusnya mempertikaikan hak keistimewaan yang dimiliki kaum Melayu dan Islam di negara.

Presidennya, Abdullah Zaik Abdul Rahman berkata, golongan tersebut juga tidak boleh mencampuri urusan bangsa Melayu dan Islam terutamanya mengenai cadangan pelaksanaan hukum hudud.

Beliau berkata, selama ini, golongan bukan Islam yang dilabelkan sebagai pendatang di negara ini, sudah diberikan peluang sepenuhnya dari aspek sosiol ekonomi di negara in.

“Orang Melayu dan Islam di Malaysia mempunyai hak untuk menyatakan kehendak mereka dan menentukan rupa bangsa serta masa depan negara tanpa boleh dibantah oleh mana-mana kaum pendatang di negara ini,” katanya pada sidang media di pejabat Isma di sini, Jumaat.

Ketika ditanya sama ada bangsa lain tiada hak untuk menyuarakan pandangan mereka, Abdullah berkata mereka telah diberikan hak untuk bersuara dan jaminan kesejahteraan sejak dulu lagi.
read more...

VIDEO : Apa Masalah Minah Ni Sebenarnya Dengan Bank ISLAM?




Korang tengok sendiri. Apa sebenarnya masalah awek ni. Apa mesej yang cuba disampaikan? Dan apa kaitan dengan Bank Islam? Yang BB tahu, dia yang bermasalah. Sebabnya, korang tengok sendiri...





Selepas tengok video ni, korang rasa apa masalah awek ni? Atau apa yang cuba disampaikan?
read more...

BANGANG!!!! Pelawak Persenda Hukum Allah?



Ini satu hal lagi. Adakah hukum Allah untuk dipersendakan? Apatah lagi untuk menjadi bahan lawak mereka? 

Pelawak terkenal tanah air, Harith Iskandar telah dilihat membuat lawak bodoh mengenai isu pelaksanaan hukum hudud menerusi laman Twitter.




Status berkaitan isu hudud yang dimuat naik oleh Harith itu dianggap agak keterlaluan oleh para pengikutnya yang berjumlah lebih daripada 165 ribu.

Namun, ada juga pihak yang cuba menjernihkan keadaan dengan mengatakan bahawa Harith sekadar berjenaka dan tidak berniat mahu mempersoalkan isu sensitif tersebut.



Dikongsikan sedikit buat renungan bersama :

1. HUKUM MEMPERSENDAKAN AGAMA

· Akan mendapat balasan dan azab yang dahsyat daripada Allah


2. PERBUATAN-PERBUATAN YANG DIANGGAP MEMPERSENDAKAN AGAMA

· Mempermainkan dan mempersendakan ajaran islam sama ada melaui lisan atau perbuatan
· Memperkecilkan tuntutan agama
· Bangga apabila melanggar larangan Allah
· Menghina orang yang bertakwa
· Menjunjung perbuatan maksiat
· Tidak bersolat
· Makan disiang hari pada bulan ramadhan di khalayak ramai
· Tidak membayar zakat yang difardhukan


3. GOLONGAN YANG SERING MEMPERSENDAKAN AGAMA

· Musyrikin
- Kaum yang menyekutukan Allah dan penentang kuat agama tauhid
· Munafik
- Orang yang menyembunyikan kekufuran dan menzahirkan keislaman
· Murtad
- Orang yang keluar daripada Islam
· A'shi
- Orang islam yang melanggar perintah agama tetapi tidak mengingkarinya


4. AKIBAT MEMPERSENDAKAN AGAMA

· akidah seseorang terhadap Allah akan rosak
· segala kebaikan yang dilakukan akan menjadi sia-sia
· akan mendapat balasan azab yang pedih di akhirat
· dibenci dan tidak dihormati oleh orang lain


5. CARA MENJAUHI DIRI DARIPADA PERBUATAN MEMPERSENDAKAN AGAMA

· taat dan patuh pada perintah Allah dengan bersungguh-sungguh
· meninggalkan segala larangan Allah
· sentiasa mengingati balasan syurga dan neraka
· berhati-hati dan berwaspada dengan rakan-rakan yang suka mempersendakan agama


6. AKIBAT TIDAK MEMELIHARA AGAMA

· umat islam akan menjadi umat yang mundur dan tidak bertamadun
· agama islam akan diperkecil dan dipermainkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab
· kemungkaran dan maksiat semakin berleluasa
· wujud ajaran sesat dalam masyarakat yang akan memesongkan akidan orang Islam

Na'uzubillahimin Dzaliq.....
read more...

VIDEO : Wanita Melayang Ditiup Angin Enjin Kapal Terbang!!!





Video menunjukkan seorang wanita cuba menunjukkan keberanian untuk menahan angin enjin kapal terbang yang bersedia untuk berlepas daripada sebuah lapangan terbang. Namun dia gagal bertahan dan seterusnya ditiup oleh kuasa enjin kapal terbang yang kuat itu. Kami berharap wanita itu tidak apa-apa dan selamat. Tonton video aksi wanita itu di bawah.


read more...

TERKINI!!! Siapa Tolak Hudud Dialu-alukan Ke Penang!!!

Ketua Menteri Lim Guan Eng hari ini berkata kerajaan DAP Pulau Pinang tidak bersetuju terhadap sebarang pelaksanaan hukum hudud di negeri ini. 

"Saya ingin menyatakan bahawa kerajaan negeri Pakatan Rakyat tidak bersetuju dengan sebarang pelaksanaan hukum hudud di Pulau Pinang. Saya menyebut perkara ini bukan sahaja sebagai pemimpin DAP tetapi juga sebagai ketua menteri Pulau Pinang dan juga pendirian kerajaan negeri," katanya. 




Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan projek naik taraf Kompleks Makanan Padang Brown, Jalan Datuk Keramat di George Town. 

Lim berkata pendirian kerajaan negeri jelas iaitu menolak hukum hudud dan beliau juga meminta Pengerusi Barisan Nasional (BN) negeri Teng Chang Yeow menyatakan pendirian parti itu terhadap hukum hudud.

"Kami berharap pengerusi BN negeri boleh menyatakan pendirian mereka di Pulau Pinang. Apa pendirian BN (mengenai hudud) di Pulau Pinang?," katanya. 

Semalam, anggota Dewan Undangan Negeri Tanjong Bungah dari DAP Teh Yee Cheu meminta Lim dan Teng menyatakan pendirian berhubung hukum hudud, selain perlu menerangkan kepada rakyat sama ada mereka menyokong atau menentang undang-undang jenayah Islam itu. 

Isu pelaksanaan hukum hudud di Kelantan kembali menjadi perbincangan hangat akhir-akhir ini apabila Kerajaan PAS Kelantan melalui anggota Parlimen parti itu, bercadang membawa usul berhubung perkara itu di Dewan Rakyat Jun ini. 

Hasrat PAS untuk mengemukakan rang undang-undang persendirian itu di Parlimen ditentang keras sekutunya, DAP, atas alasan pelaksanaan hudud tidak pernah menjadi kesepakatan dalam pakatan PAS-DAP-PKR. 

- Bernama
read more...

SERAM!!! Video Lelaki Diseret Lembaga Misteri!!




TIDAK dapat dipastikan kebenaran video seram yang mula viral di laman YouTube ini.

Ia merupakan rakaman kamera pengawasan di salah sebuah tingkat bangunan yang menyaksikan seorang lelaki berjalan seorang diri sebelum dia tiba-tiba ditolak oleh satu bayangan entiti hitam.

Sebaik saja terjatuh, entiti tersebut dilihat menarik kakinya sehingga dia terseret beberapa kaki.

Lelaki yang ketakutan itu kemudiannya segera melarikan diri sebaik sahaja kakinya dilepaskan oleh entiti itu.

Pelbagai komen yang diterima daripada para penonton video tersebut.

Ada yang menganggap video tersebut sebagai asli, namun ada juga yang menyifatkan rakaman itu sebenarnya diubahsuai menggunakan teknik imej janaan komputer atau CGI.

Apa pun, saksikan dan nilailah sendiri kebenarannya…



read more...

HUDUD : MCA Dengar Apa Kata KJ Ni!!!

Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin, menasihatkan supaya MCA tidak membuat sebarang kenyataan berhubung rang undang-undang hukum hudud yang akan dibawa ke parlimen oleh PAS.

Menurut Menteri Belia dan Sukan itu, kenyataan yang dikeluarkan oleh MCA hanyalah bersandarkan dengan pelbagai andaian yang diterimanya dari banyak pihak.


“Kita sendiri masih belum membuat sebarang keputusan berkenaan rang undang-undang persendirian itu yang akan dibawa ke parlimen kelak,” katanya dalam sidang media sempena Majlis Anugerah Cemerlang 2014, anjuran Yayasan Pendidikan Titiwangsa.

Khairy turut berharap agar tida ada kata dua dari mana-mana pihak berkenaan hukum hudud.

“Umno sendiri sudah membuat keputusan untuk menerima hukum hudud yang akan dibawa oleh PAS, tetapi kini kita sedang mengkaji cara perlaksanaan yang terbaik untuk melakukannya,” katanya.

“Saya harap MCA tidak lagi membuat sebarang kenyataan dan keputusan yang terburu-buru. Hal ini kerana ia boleh mengeruhkan hubungan antara parti dalam Barisan Nasional (BN).

Dalam pada masa yang sama, Khairy turut mengulas berkenaan kekecohan yang berlaku dalam pemilihan PKR 2014.

“Mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih,” ujarnya ringkas.

Dalam perkembangan lain, Kementerian Belia Dan Sukan sekali lagi akan menganjurkan program tahunan, Festival Belia Putrajaya 2014 bermula 22 hingga 25 Mei 2014. Festival tiga hari ini akan diadakan di Persiaran Perdana, Presint 4 Putrajaya dari 10 pagi hingga 10 malam. 

FBP2014 akan bermula dengan Program Selawat besar-besaran pada 22 Mei 10 malam di Putrajaya dan akan merangkumi lebih 60 aktiviti yang seimbang dan menyeluruh serta untuk belia.

#FBP2014 #FestivalBeliaPutrajaya2014 #kbs #bernamayouth





read more...

Seminar Agama Di UiTM Berbahaya?

Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin Abu Bakar akan mengadakan pertemuan dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Joseph Kurup bagi membincangkan isu yang berbangkit sewaktu ‘Seminar Kalimah Allah dan Kristologi Nusantara’ yang diadakan di Universiti Teknologi Mara (UiTM).

“Kita akan siasat berkenaan seminar tersebut dan menyiasat apa isi kandungan daripada seminar tersebut,” katanya sewaktu sidang media sempena Majlis Anugerah Cemerlang 2014, anjuran Yayasan Pendidikan Titiwangsa.



Maklumat Lanjut Festival Belia Putrajaya 2014 : KLIK SINI


Tambahnya, kita tidak boleh biarkan sekiranya matlamat seminar untuk menakut-nakutkan pelajar UiTM yang majoritinya beragama Islam supaya menjauhi penganut agama Kristian.

“Kita sepatutnya menggalakkan keharmonian dalam masyarakat kita dan bukannya menakut-nakutkan orang Islam. Jika itu pendekatan yang digunakan, ia memang salah dan kita akan mengambil tindakan terhadap penganjur,” kata Khairy yang juga Ketua Pemuda Umno.

Seminar yang berlangsung pada Selasa lalu anjuran bersama Akademi Pengajian Islam Kontemporari, Yayasan Warisan Ibnu Aaby, UiTM dan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS).

Turut menghadiri seminar berkenaan ialah bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, Pengerusi MAIS, Datuk Mohamada Adzib Mohd. Isa dan Naib Canselor UiTM, Datuk Seri Prof. Ir. Sahol Hamid Abu Bakar.
read more...

VIDEO : GEMPAR!!! Kanak-Kanak Keluar Dari Ruang Tayar Pesawat!!!



Pegawai Pengangkutan Hawaii pada Rabu mendedahkan rakaman visual remaja Somalia yang bersembunyi dalam ruang tayar sebuah pesawat Hawaiian Airlines pada 20 April lalu.

Video itu mengesahkan laporan yang disediakan oleh Biro Siasatan Persekutuan (FBI) dan pegawai lapangan terbang yang dianggap sukar dipercayai.

Laporan awal mendedahkan remaja berusia 15 tahun itu lari dari rumah dan menyelinap masuk ke Lapangan Terbang Antarabangsa San Jose dan memanjat naik salah satu tayar pesawat tersebut.

Walaupun kekurangan oksigen dan cuaca sejuk, Yahya Abdi, terselamat pada paras ketinggian 11,500 meter.

Penerbangan itu mengambil masa kira-kira 5 jam 30 minit pada suhu yang boleh mencecah -62 darjah Celsius.

Rakaman berdurasi enam minit itu yang didedah Jabatan Pengangkutan Hawaii menunjukkan dia turun dari Boeing 767 sebelum melompat ke landasan.

Abdi kemudian duduk selama 13 saat di landasan pesawat lalu berdiri dan berjalan dengan perlahan ke arah depan pesawat.

Dia kemudian berjalan ke arah seorang pekerja lapangan yang sedang memandu troli, dan kedua-duanya dilihat bercakap selama tiga minit sebelum beredar bersama-sama.

Dalam rakaman itu, Abdi tetap berdiri sepanjang masa.

Jurucakap Jabatan Pengangkutan Hawaii, Caroline Sluyter berkata rakaman itu dikeluarkan selepas pejabat peguam negeri mempertimbangkan permintaan media untuk melihat video berkenaan.


read more...

ANTI GST : Pelajar Berhadapan Tindakan Disiplin Kerana Facebook!!!




Seorang pelajar UiTM berdepan dengan tindakan disiplin kerana dikatakan menyiarkan tulisan membantah cukai barangan dan perkhidmatan (GST) di Facebook.

Dalam surat bertarikh 28 April, pihak universiti menyatakan bahawa Mohd Fathihie Gadius dari kampus UiTM Sabah, didakwa melanggar Kaedah-Kaedah Institusi Pelajaran (Tatatertib) 1976.

Dia didakwa membuat kenyataan awam dengan menggunakan laman sosial Facebook yang boleh menggalakkan perbuatan melanggar tatertib, kekacauan, keengkaran atau pelanggaran terhadap Kaedah-Kaedah Institusi Pelajaran (Tatatertib) 1976 di kalangan pelajar UiTM cawangan Sabah.

Pelajar Sarjana muda sains biologi itu juga didakwa melakukan kesalahan yang sama melalui lebih daripada 20 posting dari Oktober 2013 hingga Januari tahun ini.

Jika didapati bersalah, dia boleh digantung dari universiti dan tidak dibenarkan masuk ke kampus.

Mengutuk pertuduhan itu, setiausaha Majlis Pelajar Universiti Malaya, Fahmi Zainol berkata akta itu "kejam" tetapi "bukan sesuatu yang baru" bagi UiTM.

Sebelum ini, katanya, sekurang-kurangnya tiga aktivis pelajar digantung pengajian selama satu semester kerana "penglibatan dalam politik".

"Jika sekali lagi perkara yang sama juga berlaku, mahasiswa tidak teragak-agak untuk bangkit mempertahankan hak beliau," kata Fahmi dalam satu kenyataan.

Mengikut rekod, mamat ni memang bermasalah dan telah banyak kali buat hal. Demo sana-sini. Kesian kat mak bapak yang harapkan anaknya berjaya di menara gading tapi sebenarnya berjaya menghuru-harakan negara. 



read more...

VIDEO : CEMAS!!! Cubaan Bunuh Diri Di Flat Desa Mentari



Seorang suri rumah berusia 33 tahun gagal dalam cubaan bunuh diri awal pagi tadi di Flat Desa Mentari, Taman Medan selepas berjaya diselamatkan pihak bomba.
Penolong Penguasa Bomba dan Penyelamat Jalan Penchala, Zaidi Ahtan berkata, pihaknya bergegas ke tempat kejadian sejurus selepas dimaklumkan orang ramai pada pukul 7.27 pagi tadi.







- pengguna Facebook, Taufiq Hider Hasbi.
Apa kesudahannya?
read more...

TRAGEDI!! GAMBAR-GAMBAR KESAN RIBUT DI TAIPING!!!




Seorang kanak-kanak lelaki berusia empat tahun maut selepas rumahnya di No 64, Batu 4 Kamunting ditimpa pokok yang tumbang kira-kira jam 3 petang tadi. Jurucakap Jabatan Balai Bomba dan Penyelamat Kamunting berkata, mangsa yang terperangkap dalam rumah ditemu dan tersepit di atas katil dan bawah kerangka tingkap. - Gambar dari FB TZ 

Hujan lebat serta angin kencang telah menumbangkan sebatang pokok besar berhampiran lampu isyarat Kemunting (tak jauh dari Produa dan KFC Kemunting).

Dilaporkan beberapa buah kenderaan rosak teruk dihempap pokok tersebut dan tiada laporan kecederaan dilaporan. 

Pihak BOMBA telah bergegas ketempat kejadian untuk menyelamat serta mengalihkan pokok tersebut yang menghalang kenderaan,kerana jalan tersebut adalah laluan utama dari TOL Kemunting ke pekan Kemunting dan Taiping. 













Gerai buah dihadapan Pasarayaku berhampiran Pump minyak Petronas musnah dilanda ribut 



Pokok tumbang dan mengenai litar elektrik 



Banyak kereta rosak dihempap pokok 



Salah sebuah kereta rosak teruk dalam ribut di Taiping 

read more...

ADA KU KESAH? MCA Keluar BN!!!

Tak Tahu la apa pandangan orang lain, tapi bagi penulis inilah keputusan yang paling dinanti-nantikan selama ini.  Sudah terlalu banyak kita berlembut atas nama persahabatan dan perikatan yang terbina semenjak merdeka. Sanggup kita mengguris perasaan bangsa sendiri demi menjaga hati mereka. Dah bermacam-macam ruang dan peluang yang dikongsi dan dibuka. Dan apabila kenyataan untuk keluar daripada Barisan Nasional datang dari mereka sendiri, Rasanya inilah masa yang paling sesuai untuk UMNO dengan rela melepaskan mereka. Jangan kerana parti, agama dan bangsa diperjudi dan digadaikan!!!






Timbalan presiden MCA Datuk Wee Ka Siong menegaskan bahawa parti itu akan mengkaji semula kedudukan mereka dalam BN sekiranya Umno tetap dengan pendirian menyokong usul PAS di Parlimen untuk melaksana hudud di Kelantan.

Wee berkata MCA mempertahankan seratus peratus asas perlembagaan persekutuan yang dipersetujui BN sejak merdeka.

"Kalau berlaku (Umno sokong hudud) perkara itu kita akan bincangkan kedudukan kita dalam BN.

"Kita tidak akan sokong hudud PAS," kata beliau dalam program wacana membincangkan pelaksanaan undang-undang tersebut, di Shah Alam hari ini.

Wee menjawab soalan oleh moderator Maszlee Malik yang bertanya sekiranya MCA akan bersama Umno dalam BN, memandangkan parti tersebut membuka ruang kepada PAS untuk nembentangkan rang undang-undang di parlimen.

Wee menegaskan, Umno tidak pernah meminta persetujuan MCA dan komponen BN lain berhubung sokongan kepada usaha tersebut.





read more...

AMEKKAU!! AIR ASIA Diarah Bayar RM43,999 Kepada Wanita Hamil!!!!



PUTRAJAYA – Seorang suri rumah yang hamil diarah turun dari sebuah pesawat Airasia di Denpasar, Bali, Indonesia tiga tahun lalu kerana tidak mempunyai sijil perubatan menyatakan beliau layak dari segi kesihatan untuk melakukan perjalanan, mendapat award RM43,999 sebagai ganti rugi oleh Mahkamah Rayuan di sini Rabu.

Patricia Karen Chew Mei Yik, 44, dan suaminya Michael Januarius, 57, memenangi saman ke atas Airasia Berhad selepas tiga panel hakim membenarkan rayuan mereka untuk membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi mengenai saman itu.

Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Abdul Wahab Patail memberikan award ganti rugi khas kepada pasangan itu sebanyak RM18,999 dan juga ganti rugi am berjumlah RM25,000.

Beliau juga memerintahkan AirAsia membayar faedah lima peratus setahun mulai 27 Dis, 2011, tarikh writ difailkan untuk penyelesaian penuh saman itu.

Hakim Abdul Wahab yang mempengerusikan panel itu dengan Hakim Datuk David Wong Dak Wah dan Datuk Abang Iskandar Abang Hashim juga memerintahkan AirAsia membayar RM10,000 sebagai kos perundangan kepada pasangan itu.

Dalam pernyataan tuntutan mereka, Chew dan Januarius, seorang ahli perniagaan, berkata mereka membeli tiket penerbangan pergi balik ke Bali pada 2 Feb, 2011.

Mereka berkata selepas menghabiskan percutian mereka di Bali bersama-sama dengan anak perempuan mereka ketika berumur empat tahun (kini 7 tahun), mereka menaiki pesawat untuk pulang ke Kuala Lumpur pada 26 Feb, 2011.

Pasangan itu mendakwa sebelum pesawat itu berlepas, seorang pramugari bertanyakan sama ada Chew, yang ketika itu hamil 28 minggu, sama ada beliau mempunyai surat daripada doktor yang mengesahkan beliau layak dari segi kesihatan untuk melakukan perjalanan menggunakan pesawat.

Chew berkata beliau mendapat sijil daripada pakar sakit puan Datuk Dr Ang Chin Guan dari Sime Darby Specialist Centre Megah Sdn Bhd yang dikeluarkan pada 11 Feb, 2011.

Bagaimanapun, beliau memberitahu pramugari terbabit sijil itu diserahkan kepada seorang pramugari yang namanya beliau tidak dapat diingat dalam pesawat pada 20 Feb, 2011 semasa bertolak dari Kuala Lumpur ke Denpasar.

Chew mendakwa pramugari terbabit memberitahu beliau dalam nada suara marah bahawa semakan dalam sistem online tidak dapat mengesan sijil itu dan Chew dimaklumkan supaya mendapatkan sijil baharu daripada doktor.

Pada ketika itu, suami Chew memutuskan bahawa beliau kekal di dalam pesawat untuk pulang ke Kuala Lumpur tanpa isteri dan anaknya kerana beliau perlu menghadiri satu majlis resepsi korporat di Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, pasangan itu mendakwa pramugari terbabit memberitahu mereka supaya pergi ke pintu depan untuk berbincang tetapi sebaik mereka berada di situ, seorang pengawal keselamatan mengarahkan mereka untuk turun dari pesawat dan kemudiannya menutup pintu pesawat.

Pasangan itu berkata mereka kehilangan bagasi tangan mengandungi sebuah kamera dan sebuah komputer riba yang ditinggalkan di dalam pesawat.

Pasangan itu berkata mereka kecewa dan diaibkan dengan cara keadaan itu dikendalikan.

Chew kemudiannya memperoleh sijil layak dari segi perubatan di lapangan terbang Denpasar yang membenarkan keseluruhan keluarga itu untuk menaiki pesawat lain ke Kuala Lumpur.

Dalam pembelaan mereka, AirAsia menafikan Chew dan keluarganya menerima layanan kasar sambil menambah petugasnya dilatih berdepan sebarang keadaan membabitkan penumpang dengan sabar, tenang, sopan dan secara profesional.

Syarikat itu mendakwa petugas mereka dalam insiden itu hanya menjalankan tugas mereka mengikut prosedur operasi standard dan peraturan yang dikuat kuasakan.

Pada 29 Ogos, 2012, Mahkamah Tinggi di Shah Alam menolak saman mereka.

Chew dan Januarius diwakili peguam M Manoharan manakala AirAsia diwakili Zaini Mazlan dan Raja Nurul Iylia Raja Mohd Tajuddin. – BERNAMA
read more...

HATI-HATI!!! Pengusaha Handphone CINA Perdaya Pembeli!!!

Kisah ini mungkin pernah dialami oleh pembaca semua, atau akan dihadapi nanti ketika anda ingin membeli handphone baru. Semoga kisah dan pengalaman yang dikongsikan ini dapat membuatkan kita supaya lebih berhati-hati ketika berurusan untuk jual beli handphone nanti.

Kisah ini dikongsikan dari blog Anak-Anak Negeri Sembilan. Kisahnya seperti berikut :





Saya mahu berkongsi pengalaman saya di TERMINAL ONE, tingkat Empat di kedai hp yg takde tulis nama kedai tapi paparan itam tulisan LENOVO. (Nama kedai dikatakan Wish Generation).

SEMOGA PIHAK RAMAI MENDAPAT PENGAJARAN DAN SETERUSNYA MEMBENDUNG KEJADIAN MENIPU LICIK INI!!!!

Kejadian berlaku pada 4hb Mei 2014, pkul 6.30 ptg. Saya menemani rakan datang ke terminal one, dgn niat utk membeli Apple Iphone 5. Setelah membuat tinjauan, di dapati harga yg di tawarkan suatu kedai di Tingkat 4, Terminal One dgn paparan Lenovo di kiosk tersebut (lokasi kiosk/kedai sperti dilakaran di bawah):






Apple Iphone 5 16gb berharga RM1699 manakala 32gb ditawarkan RM1899. Hanya perlu tambah RM200 dapat model 32gb. Setelah tawar menawar harga model 32gb diturunkan kepada RM1850 dan seterusnya final RM1800. Bagi kami harga tersebut ok, setelah dibandingkan survey kasar di The Mines, dan juga di sekitar Senawang.

Ketika itu, yg menjaga kiosk tersebut jugak dipercayai rakan kongsi kiosk tu dua orang wanita cina (berusia lingkungan 20-30 tahun). Setelah bersetuju dgn harga RM1800 utk model 32gb, kami bersetuju dan diberi tawaran percuma utk screen protector dan housing (anggaran bernilai RM10-15). Jadi, deposit diperlukan sementara menunggu pemasangan screen protector, rakan sy meletakkan RM50, lalu kami pergi membeli makan sebentar di kedai ground level Terminal One.

Setelah kembali dalam 15 minit kemudian, iphone siap dipasang screen protector, dan kami berpuas hati, lalu membayar baki sebanyak RM1750. Setelah itu, seorang perempuan berbangsa cina (berambut panjang), dgn cepat nya offer kami utk jailbreak iphone, sambil cerita kelebihan jailbreak/apps percuma dll.

Utk makluman, sy dah menggunakan product iphone selama 5 tahun lebih dan tidak menggalakkan jailbrek bagi pengguna biasa seperti rakan sy yg skadar melayari internet dan social surfing.
Jadi saya cakap tidak. Setelah berkali kali menolak tawaran tersebut, akhirnya beliau akur. Kemudian perempuan cina tersebut dgn cepat cakap, utk tolong create apple id, dan masukkan applikasi secara percuma. Dia ckp takpe sy tolong u.

Dalam hati sy tidak perlu pun takpe sbb applikasi itu percuma je, dan id bole kita create secara peribadi/privacy sendiri di rumah. Tapi ntah kenapa, sy dan rakan bersetuju lalu mgkin memudahkan kami lagi, bila balik tak payah susah2 nk create/install apps.

Jadi perempuan cina tersebut meminta kami masa 30-40 minit lagi - offer percuma utk create id, install application dan game serta update software iOS dari 7.0.x kepada 7.1

Jadi sekali lagi kami merayau2 utk membuang masa selama 30-40 minit.

Setelah kembali 40 minit kemudian, perempuan cina tersebut menunjukkan apa yg telah di lakukan seperti create id, disertakan id tersebut dan password, dan application seperti WECHAT, WHATSAPP, TANGO, VIBER, FACEBOOK dan TWITTER, tetapi tiada game game seperti yg dikatakan. Dalam hati sy ini semua free, xpe lah.

Akan tetapi perempuan cina tersebut ambil calculator dan tunjukkan charge sebanyak RM299 dikenakan atas service tersebut.


NAMPAK TAKKK?

1) Kesilapan pertama: tidak meminta resit ketika sebaik sahaja bayaran diberikan: kunun atas sebab professionalism/kepercayaan pihak kedai.
2) Verbal agreement mngatakan percuma tetapi kemudiannya RM299 utk software yg percuma?

Sedikit kekecohan berlaku, kerana saya bukannya buta Apple.


PERTAMA:

Saya menegaskan Apple ID adalah percuma. Akan tetapi kedua dua perempuan tersebut menegaskan ia berbayar utk model iphone 5 dan iphone 5s. Saya hanya menggunakan iphone 4s, jadi mereka ingt sy tak tahu tentang apple id.

Perempuan berdua ini claim: "Kalau u pergi midvelley apple centre u kne bayar RM500 tau, minta kad kredit la ape la tau utk create apple id".
Saya menegaskan secara percuma tetapi perempuan berdua ini tetap cakap kena bayar. Mereka berdua cakap mereka turut menggunakan iphone dan id mereka tersebut juga adalah dibyar kepada technician.

WHAT THE FISHHH??

Saya dengan tak puas hatinya mengeluarkan iphone saya, dan create Apple ID depan mata perempuan cina ini. Mereka berdua kelihatan gelisah.. Apple ID created, dan saya menegaskan bahawa saya pengguna apple product sudah 5 tahun lebih, macbook pro, air, ipad dan iphone. Kedua dua perempuan ini mula bercakap irrelevant, dan out of topic (explain apple id tu privacy, sebb tu kena bayar), dan masih menegaskan perlu bayar RM299.


KEDUA:

Saya jugak menegaskan di mana software yg dimasukkan itu, setting iphone dll. Saya masih tak nampak di mana yg kos RM299, sedangkan fb, whatsapp dan wechat adalah percuma.

Bagi saya RM299 adalah kos sgt menipu dan tidak disebut pada awal perjanjian.

KETIGA:

Saya dgn tegas mngatakan bayaran RM299 tidak langsung disebut pada awal perjanjian malah berkata ia adalah percuma, dan jugak ckp "mahu tolong install dan create".
Akan tetapi perempuan cina tersebut cakap: saya kata ada cas sedikit, mana bole percuma macam mana mahu buat bisness maa kalau percuma.

Saya skali lagi mencelah mngatakan KAMU PATUT CAKAP AWAL AKAN DIBYAR CAS RM299, dan dia dgn selamba cakap: saya tak tahu maa, ini harga technician skejap naik skejap turun, dan memberikan analogy pertandingan bola sepak Chelsea lawan Manchester mana tahu maa siapa menang siapa kalah, sama lah dgn harga service tersebut.
Betapa sakitnya hati aku dgr analogi bodoh perempuan tersebut.

Kemudiannya perempuan cina tersebut memanggil kawan mereka duma org lelaki.

Seorang rakan mereka berbadan gempal, berusia awal 30an menegaskan kami tetap perlu bayar. Saya sekali lagi menegaskan apple id percuma dan menunjukkan bukti saya sendiri telah mencipta id dalam 5 minit sahaja di depan mata kedua dua perempuan cina tersebut.

Kemudian statement berubah, lelaki itu cakap perlu byar sbb "You suruh kami buat jadi you kena byar service kami", dan skali lagi saya tegaskan pada mulanya perempuan cina itu menawarkan percuma tetapi kemudiannya menafikannya.

Akhirnya setelah 40min di kiosk tersebut mempertikaikan RM299, terpaksa di byar jugak.
Setelah ditawarkan RM250 harga final. Kemudian resit barulah dikeluarkan

Dalam hati saya mahu report kepada polis tetapi tidak yakin akan keupayaan polis dalam settlekan kes mcm ni, dan jugak terfikir persatuan pengguna tetapi yakin persatuan pengguna Negeri sembilan tidak kuat.

Saya dalam dilemma patutkah diajukan Report kepada polis/persatuan pengguna.

Ada sapa2 pernah alami situasi seperti ini?

Saya sakit hati sbbkan kejadian penipuan ini pasti byk berlaku tambah2 pulak kepada sesiapa yg tidak tahu pasal Apple product. Saya simpati kepada sesiapa yg terkena dgn cara begini.

Nasihat saya, boikot kedai ni terus. (Gambar kedai tersebut takde kesempatan utk snap).
read more...

PANASS!!! Muslimah PAS Nak Saman Ulama Muda UMNO?



Setiausaha Ulama Muda Umno (Ilmu), Mohd Radzi Othman digesa menarik balik kenyataannya berkenaan muslimah yang turun berdemonstrasi seperti pelacur kelas atasan atau berdepan dengan tindakan undang-undang. 

Ketua Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusof, berkata Dewan Muslimat PAS Pusat tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Radzi jika beliau enggan berbuat demikian, selain memohon maaf kepada semua wanita yang hadir ke demonstrasi tersebut.

"Jika beliau enggan menarik balik kenyataan biadapnya itu dan memohon maaf, Dewan Muslimat PAS Pusat tidak akan teragak-agak mengambil tindakan undang-undang," katanya, lapor Harakahdaily.

Sebelum ini, Radzi melalui laman mikro twitnya menyamakan wanita Islam bertudung labuh yang turun ke Himpunan Bantah GST 1 Mei lalu sebagai pelacur kelas atasan.





Dalam beberapa entri tulisannya pada 2 Mei lalu, Radzi antara lain menulis:”Lelaki yang menyokong muslimah tudung labuh untuk keluar demonstrasi ibarat para pelanggan pelacur yang ghairah untuk merasai pelacur-pelacur yang akan dilanggannya”.

Beliau juga menulis:"Muslimah tudung labuh yang berdemonstrasi adalah setaraf dengan para pelacur golongan atasan. Nak saya samakan para muslimah kaki demo ini dengan martabat Ummul Mukminin? Jangan harap!"

Siti Zailah berkata, pemimpin pelapis seperti Radzi ini akan lebih merosakkan agama dan masa depan negara kerana kenyataan sedemikian akan menyebabkan negara berdepan dengan kehancuran.

Beliau berkata, kenyataan Radzi itu adalah ucapan kotor dan tidak bermaruah bagi seseorang yang sepatutnya menonjolkan akhlak baik sebagai seorang yang bersandarkan 'title' beragama dan berilmu. 


read more...

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

Networkedblog

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top