Nuffnang

Mengenali Peribadi 35 Ulama' Yang Menarik Dan Unik


KALAU bertemu dengan seseorang yang memakai baju dengan potongan tangan yang agak pelik - sebelah besar dan sebelah lagi pula kecil - tentu terus terlintas di fikiran mesti ada yang tidak kena atau gila.

Tetapi tahukah anda, itulah gaya Imam Abu Daud, salah seorang antara ulama hadis yang enam, seorang yang hafiz, warak dan kuat beribadat.

Dalam buku ini diceritakan betapa Imam Abu Daud dikatakan mempunyai hikmah serta falsafah di sebalik cara dia berpakaian. Pada masa dahulu, beliau mempunyai satu lengan (baju) yang luas dan satu lengan yang sempit. Apabila ditanya beliau menjawab: "Yang luas (lengan) itu untuk aku membawa (memasukkan) kitab-kitab di dalamnya manakala yang sebelah lagi pula tidak diperlukan. Jika diluaskan (dibesarkan) juga ia merupakan satu perbuatan membazir!"

Setiap kita tentunya suka untuk membaca kisah-kisah peribadi, memori hidup atau biografi mereka yang terkenal dan berjasa. Kisah-kisah dalam melalui liku-liku hidup pahit manis, suka duka mereka pastinya akan menyentuh perasaan, meninggalkan seribu satu pengajaran dan menjadi sumber inspirasi kepada para pembaca.

Tetapi jarang kita dapat mengikuti kisah-kisah kehidupan peribadi para ulama terutama yang telah lama meninggalkan kita, malah sehingga beratus-ratus tahun dahulu.
Kisah hidup mereka sama penting untuk kita ketahui sebagaimana kita mengikuti kisah sejarah atau sirah Rasulullah, ahli keluarga baginda dan para sahabat baginda.

Para ulama juga mempunyai kisah kehidupan mereka yang sangat unik, menarik dan sangat mengagumkan. Malah mereka juga sebenarnya menonjolkan kehidupan yang sangat sederhana tetapi mampu menguasai pelbagai kepakaran dan mempunyai hobi-hobi yang menarik.

Mereka mampu menterjemahkan segala falsafah yang dipegang dalam segenap kehidupan namun yang jelas ulama tidak sahaja pewaris nabi tetapi mereka sangat mencintai ilmu.

Dek kerana ilmu mereka sanggup menggembara ke merata tempat supaya tidak ketinggalan memiliki ilmu tersebut dan sanggup mengembara jauh juga semata-mata untuk menyebarkan ilmu. Begitu sekali komitmen yang mereka pamerkan kerana terlalu cintakan ilmu. Sesuai dengan Hadis 

Rasulullah yang diriwayatkan Muslim, Abu Daud, Tirmidzi dan An Nasai yang bermaksud; Sesiapa yang berjalan supaya mencari ilmu nescaya Allah memudahkan baginya jalan ke syurga.
Muhammad Abdulloh berjaya mengumpulkan kisah hidup hampir 35 para ulama dari zaman silam Islam sehinggalah ulama-ulama tempatan di Malaysia.

Ditulis dalam catatan yang sangat menarik dan penulis yang berasal dari Sandakan Sabah itu benar-benar semakin mendekatkan diri kita kepada ulama-ulama tersebut walaupun mereka telah lama meninggalkan kita.

Bukan suatu yang gimik tetapi penulis melontarkan perkara berikut iaitu Imam Syafie dan Imam Ahmad pandai bersyair? Imam Malik suka menyanyi? Ibnu Firdaus, lakukan cubaan pertama terbang di udara? Ibnu Sina, selamatkan perut raja? Ibnu Sirin, pandai mentafsir mimpi? Ibnu Hazm, sibuk bercinta? Imam Nawawi sanggup membujang demi ilmu? Abuya Hamka, ceramahnya sangat memukau? Imam Bukhari, kuburnya harum dengan wangian Misk? Jenazah Imam Ahmad, Said Nursi dan Syeikh Albani dihadiri jutaan manusia?

Seperti tingkah laku yang ditunjukkan oleh ulama pentafsir mimpi terkenal, Ibnu Sirin apabila pada suatu hari iaitu pada waktu tengahari, ulama itu memasuki sebuah pasar yang sibuk.

Di tengah-tengah pasar itu, beliau akan bertakbir dan bertasbih berulang-ulang kali dengan suara yang kuat.

Apabila ditanya mengapa beliau berbuat demikian, Ibnu Sirin menjawab: "Kerana pada masa-masa seperti sekarang inilah manusia lupa kepada Allah!" Menarik bukan?

Apabila kita menyoroti kehidupan ulama Tok Kenali dari Kelantan misalnya dari aspek pemakanan hari-harinya adalah sangat sederhana. Ini kerana beliau betul-betul mengamalkan makan untuk hidup.
Beliau hanya masak nasi yang dicampur serentak dengan ikan kering agar sekali gus terus menjadi nasi berlauk, iaitu dua dalam satu malah bertujuan untuk menjimatkan masa memasak!

Kisah ulama Sheikh Abdullah Fahim, iaitu datuk kepada bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi juga menarik. Mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa pada pertemuan untuk membincangkan tarikh kemerdekaan Tanah Melayu, Abdullah Fahim memberitahu Almarhum Tunku Abdul Rahman bahawa selepas mencapai kemerdekaan, akan bertukar namanya. 

Ramalan yang dibuat berdasarkan ilmu firasat yang beliau miliki ternyata benar apabila dengan kehendak Allah juga, Tanah Melayu telah bertukar namanya kepada Malaysia, lima tahun selepas kemerdekaan! Harus diingat, beliau jugalah individu yang bertanggungjawab memilih tarikh 31 Ogos 1957 sebagai tarikh keramat, kita merdeka!

Dan banyak lagi kisah-kisah menarik dan semuanya ada di dalam buku ini dan pastinya ia bukan satu kisah dongengan tetapi bahawa para ulama juga tidak sahaja mempunyai kisah benar tetapi juga mempunyai kisah-kisah luar biasa mereka!

Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top