Nuffnang

Menguruskan Jenazah Ketika Darurat

ISLAM menitikberatkan pengurusan jenazah termasuk dalam keadaan darurat. Jika seseorang manusia meninggal dunia dalam keadaan sempurna, sedikit sebanyak ia telah memudahkan pengurusan jenazah.

Bagaimana pula jika jenazah berhadapan dalam keadaan menyukarkannya untuk menguruskannya? Bagaimana dalam keadaan ghaib?




walau ketika darurat sekalipun, Islam mengajak umatnya supaya menguruskan jenazah bagi mengelak penularan wabak penyakit. - Gambar hiasan



Bagi menjawab kekeliruan berkenaan, Pensyarah Kanan Jabatan Fiqh dan Usul, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Dr. Rushdi Ramli mengulas beberapa persoalan khususnya berkaitan pengurusan jenazah dalam keadaan darurat.

Apakah konsep Islam terhadap pengurusan jenazah ketika darurat contohnya dalam peperangan, tsunami dan sebagainya?

Dr. Rushdi Ramli: Hukum asal pengurusan jenazah orang Islam adalah fardu kifayah dengan maksud sekiranya ia tidak dilakukan maka berdosa semua umat Islam.

Pengurusan jenazah merangkumi semua perbuatan memandikan, mengkafankan, menyembahyangkan dan terakhir sekali mengkebumikan mayat menurut kaedah yang ditentukan Islam.

Dalam keadaan apa sekalipun sama ada peperangan, tsunami dan lain-lain, jenazah seorang Muslim perlulah disempurnakan sebagai suatu tuntutan fardu kifayah dan tidak boleh diabaikan atau diambil mudah.

Walau bagaimanapun, sekiranya jenazah tidak dapat diuruskan seperti yang sepatutnya, maka jenazah itu wajib diuruskan menurut kadar kemampuan yang ada.

Sebagai contoh dalam waktu peperangan, sekiranya tidak memiliki kain kapan yang dapat menutup keseluruhan anggota si mati, maka cukuplah ditutup sekadar yang termampu dari bahagian jasad. Sekiranya tidak ada air untuk dimandikan, maka boleh digantikan dengan tayamum.

Begitu juga, sekiranya keadaan mayat hampir reput dan hancur sekiranya dimandikan dengan air, maka cukuplah tayamum sahaja. Sesungguhnya, Allah tidak membebankan kita dengan sesuatu yang di luar upaya kita.

Apakah kaedah fiqh digunapakai jika jenazah tidak dijumpai dalam beberapa tempoh tertentu?

Dr. Rushdi Ramli: Sekiranya jenazah tidak dijumpai dalam tempoh tertentu yang diyakini dia telah mati seperti kemalangan kapal terbang atau tenggelam di lautan. Bagi mazhab Syafie, dibolehkan kita melakukan solat jenazah secara ghaib iaitu solat jenazah kepada si mati dalam keadaan jenazah tidak bersama dengan kita kerana tidak ditemui, atau boleh juga solat jenazah secara ghaib sekiranya si mati berada di negara lain sedangkan kita bersolat di Malaysia.

Jika tidak dijumpai, bagaimana Islam mengambil pendekatan untuk pengurusan jenazah itu?

Dr. Rushdi Ramli: Dalam semua keadaan, prinsipnya, Allah tidak memberi tanggungjawab untuk kita melainkan dalam kadar yang kita mampu melakukan. Pengurusan jenazah digugurkan bagi jenazah yang gagal ditemui seperti dimakan harimau.

Sekiranya dijumpai itu hanya sebahagian daripada anggota badan si mati maka menurut Imam Syafie, Imam Ahmad Hanbal dan Imam Ibnu Hazmin, anggota itu hendaklah dimandikan, dikapankan dan disembahyangkan ke atasnya dengan niat bersembahyang ke atas diri si mati.

Berbeza sedikit dengan Imam Abu Hanifah dan Imam Malik, sekiranya anggota si mati yang dijumpai itu melebihi separuh jasad seperti dari kepala sehingga pinggang, maka barulah anggota itu dimandikan dan dikapankan dan disembahyangkan. Sekiranya anggota tidak sampai separuh, maka tidak perlu dimandikan.

Bagaimana mengurus mayat penceroboh di negara Islam, contohnya mengambil pendekatan Lahad Datu?

Dr. Rushdi Ramli: Sekiranya diyakini berdasarkan pertunjuk yang jelas mayat itu adalah Muslim, maka segala pengurusan jenazah sebagai seorang Islam hendaklah diikuti, sekalipun kita sedar bahawa mereka telah melakukan dosa besar menceroboh kedaulatan negara Malaysia.

Bagi bukan Islam, ia tidak perlu dimandikan seperti seorang Muslim. Jika seseorang Muslim itu mati dengan sebab hukuman hudud, maka jenazahnya tetap perlu diuruskan sebagai seorang Islam.

Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top