Nuffnang

ANWAR MUNGKIN DIPANGGIL - KPN

KUALA TERENGGANU - Polis akan memanggil semua yang berkenaan, termasuk Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, bagi memberi keterangan berhubung perhimpunan haram di Stadium MBPJ di Kelana Jaya, Selangor, Rabu lepas.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, siasatan dijalankan kerana perhimpunan itu diadakan tanpa kebenaran selain unsur-unsur lain yang menyalahi undang-undang.



Anwar ketika berucap pada perhimpunan di Stadium MBPJ di Kelana Jaya, Rabu lepas.



“Tidak kira siapa pun individu itu, kami (polis) akan memanggilnya dan menjalankan siasatan mengikut Seksyen 9(5) Akta Perhimpunan Aman (APA) 2012, kerana mengadakan perhimpunan tanpa permit dan Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948 kerana ucapan berbaur hasutan.

“Kita akan mengambil tindakan sekiranya melanggar peraturan, apatah lagi menghasut supaya bermusuh antara satu sama lain dan menggunakan perkataan bagi menghina seseorang,” katanya kepada pemberita selepas menziarahi anggotanya, Superintendan Ghazali Daud, di Hospital Pakar Kuala Terengganu (KTS), di sini.

Kemalangan pada awal pagi 30 April itu meragut nyawa isteri Ghazali dan dua daripada tujuh anak mereka.

Lima lagi anak mereka cedera.

Hadir sama, Ketua Polis Terengganu, Datuk Jamshah Mustapa.

Perhimpunan di Stadium MBPJ itu bertujuan membantah keputusan PRU13 yang didakwa pembangkang sebagai mempunyai unsur-unsur penipuan.

Ismail meminta semua pihak tidak mengeruhkan keadaan dengan menyemarakkan api perkauman kerana PRU13 telah berjalan mengikut proses amalan demokrasi negara.

“Rakyat telah membuat keputusan dan janganlah mana-mana pihak mengambil kesempatan ini dengan melakukan sesuatu yang mengeruhkan lagi keadaan,” katanya.

Tambahnya, perkara itu tidak elok untuk keharmonian masyarakat, apatah lagi kerajaan baru sama ada peringkat pusat mahupun negeri, telah pun dibentuk.

“Saya minta semua lapisan masyarakat jangan bercakap dan menulis sebarang bentuk unsur negatif yang boleh merosakkan perpaduan, ketenteraman awam serta yang menakutkan orang ramai.

“Hormatilah keputusan rakyat dan sistem demokratik yang ada,” tegasnya.

Dalam perkembangan lain, Ismail berkata, polis masih melakukan siasatan terhadap dua penulis blog, Papa Gomo dan King Jason yang ditahan polis dipercayai berhubung tindakan menyiarkan sentimen berbaur perkauman menerusi blog masing-masing.

Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top