Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

PANASSS!!! Pendedahan Wan Azizah Sahkan Mahathir "Gila Kuasa"


Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail akhirnya menyerang secara terbuka orang kuat gerakan Selamatkan Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad, menjelaskan sebab beliau enggan menyertai pakatan tersebut. Ketua pembangkang yang menggantikan suaminya Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas beliau dipenjara atas tuduhan liwat, sebelum ini tidak memberikan sebab mengapa tidak turut sama dalam gerakan itu.
Dalam pendedahan beliau kepada Malay Mail Online, Azizah berkata ia disebabkan wawancara Dr Mahathir bersama akhbar The Australian mendakwa Anwar tidak mempunyai moral untuk memimpin negara.

“Saya kesal Dr Mahathir memilih untuk terus meluahkan rasa dendam dan kebencian terhadap Anwar. Ia berterusan walaupun Anwar bermurah hati memaafkan keterlanjuran Dr Mahathir sebelum ini. 

“Tetapi apabila beliau memilih untuk mengulangi serangan keji terhadap peribadi Anwar menggunakan institusi sama yang dibantu kawal dan dipengaruhi beliau, dan kini memilih untuk menyerang pula, saya fikir ia tidak dapat diterima,” katanya.

Dr Mahathir sebelum ini mengulangi tuduhan liwat ke atas Anwar mendakwa punca ketua umum PKR itu tidak dapat menjadi perdana menteri.

Bekas pengerusi Proton dalam wawancara bersama akhbar Australia turut mendakwa Anwar, yang akan berumur 69 tahun Ogos ini, “terlalu tua” untuk menjadi perdana menteri seterusnya.

Dr Wan Azizah juga cuba menjelaskan peranannya di sebalik gabungan Selamatkan Malaysia yang terdiri daripada wakil rakyat pembangkang, pemimpin NGO, dan juga beberapa ahli veteran Barisan Nasional (BN).

Katanya, gabungan yang dipimpin Dr Mahathir itu bukan hanya perlu bertujuan menyingkirkan perdana menteri sedia ada, tetapi juga memenuhi keinginan rakyat untuk pembaharuan institusi.

“Pertama saya percaya deklarasi itu patut meliputi kehendak rakyat untuk pembaharuan institusi dan tindakan konkrit untuk melihat berakhirnya rasuah yang endemik,” katanya, merujuk kepada Deklarasi Rakyat oleh gerakan itu.

“Keduanya Dr Mahathir mesti memahami makna kerjasama pembangkang dan masyarakat, kita tidak boleh menggunakan kaedah autokrasi kerana kita bekerja berdasarkan konsensus; mengutamakan kebajikan rakyat yang terjejas oleh kelembapan ekonomi semasa dan kepincangan tadbir urus.

Ahli parlimen Permatang Pauh itu berkata Dr Mahathir mesti belajar menerima hakikat bahawa bukan beliau memutuskan tetapi pengundi memilih siapa yang patut memimpin negara.

“Mengawal pemikiran cuma melambangkan golongan tua,” katanya, memaksudkan Dr Mahathir.

Dr Mahathir, bersama ahli politik kerajaan dan pembangkang bersama masyarakat sivil melancarkan Deklarasi Rakyat pada 4 Mac dalam satu gerakan yang dipanggil Selamatkan Malaysia bagi mendesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak meletak jawatan.

Perdana menteri paling lama memerintah itu dibenarkan berucap semasa himpunan membantah Cukai Barang dan Perkhidmatan minggu lalu selain dilihat menghadiri himpunan Bersih 4 tahun lalu.
Baca seterusnya di Malay Mail Online
Share this article

9 Komen:

  1. kah kah kah kah kah.......
    kih kih kih kih kih.......
    kui kui kui kui kui.......

    goli hati den......

    BalasPadam
  2. Dulu waktu Anwar masih Tim PM, Azizah lah yang juga datang berjumpa mengadu kpd Tun Mahathir ttg perilaku buruk suaminya. Malah sampai hari ini ada surat bertulis Azizah mengenai perkara itu. Tun masih simpan surat itu. Kalau Azizah masih celupar, mana tahu surat itu akan didedahkan nanti. Si Ezam juga pernah memberitahu Azizah meminta beliau tolong tengok2kan Anwar kerana dia tidak percayakan Anwar akan tebiat buruknya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yang dimaksudkan oleh Jijah tu ialah, move on lah.. tak perlu dikenang dan diungkit lagi. kata nak bersama dalam satu kesatuan, kalaun dah duk dalam kesatuan duk la diam diam, kenapa nak ungkit ungkit lagi.. move on je la.. suasana dah hampir senyap, anwar pun dah kat dalam kenapa mesti dikacau dan dibuat sensasi lagi..tu maksud jijah.

      Padam
  3. Satu pertahan suami satu lagi mengangkat anak , yg menang pahlawan Bugis hihi

    BalasPadam
  4. Satu pertahan suami satu lagi mengangkat anak , yg menang pahlawan Bugis hihi

    BalasPadam
  5. besar sungguh jiwa admin...seperti besar sungguh jiwa panglima bugis

    BalasPadam
  6. Bagaimana orang nyanyok mahu menyelamatkan malaysia? Tak nampak jalan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. akan datang kita yang muda akan nyanyok juga....jangan lupa

      Padam
    2. Bila kita dah nyanyok, kita tahu status kita, tapi kalau dah nyanyok tak mengaku nyanyok, susah lah jadinya.

      Padam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Networkedblog

MENARIK

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top