Nuffnang

PAS SAMA IS : MaT Sabu Kena Sekolah Dengan Pakar


Langkah Presiden Parti Amanah Negara (PAN), Mohamad Sabu atau lebih dikenali Mat Sabu yang mengaitkan PAS dengan Pengganas Militan Islam (IS) disifatkan sebagai satu tuduhan tidak cermat dan tidak wajar. 



Penganalisis Politik Tempatan dan Antarabangsa, Dr Maszlee Malik berkata, contoh-contoh yang disebut oleh Mat Sabu tidak wajar dijadikan ukuran untuk memukul rata parti Islam itu dengan menyamakannya dengan IS. 

“Perlu diakui bahawa walaupun aspirasi PAS untuk menubuhkan negara Islam yang melaksanakan hudud dan juga sikap fanatik ahli-ahli PAS kepada parti mereka lantas bersikap keras terhadap fikrah yang berlainan adalah mirip kepada pendekatan IS". 

“Namun, PAS dengan jelas menolak perjuangan bersenjata di Malaysia dan juga memilih cara muwajahah silmiyyah (penentangan secara aman) berdasarkan sistem demokrasi".

“Hal ini merupakan garis pemisah utama di antara PAS dengan IS. IS diketahui umum bahawa mereka menolak proses demokrasi malah mengkafirkan sistem demokrasi dan juga sesiapa yang terlibat dengannya. Ini bukanlah sikap PAS semenjak hari pertama ia ditubuhkan sehingga kini,” katanya dalam kenyataan yang disiar di laman portal Sinar Harian Online. 

Mengulas lanjut, Dr Maszlee berkata, tidak dinafikan terdapat segelintir ahli-ahli PAS dan juga pemimpin parti itu yang bersimpati dengan IS atau mempunyai fikrah yang cenderung kepada takfiri (mengkafirkan sesama Muslim) seperti IS, namun itu tidak boleh dijadikan ukuran. 

Dalam pada itu, Dr Maszlee turut menegur Mat Sabu dan memberikan nasihat kepadanya agar lebih cermat dalam isu berkenaan. Katanya, kenyataan pukul rata yang digunakannya itu tidak akan membantu usaha pihak berwajib dalam menanggani isu IS. 

“Bagi pihak PAS juga, mereka hendaklah bersikap lebih pro-aktif di dalam membantu kerajaan dan pihak keselamatan di dalam melakukan kempen anti-keganasan dan anti-IS sebagai sebahagian dari usaha mereka untuk menasihati kerajaan BN dan menjaga keamanan negara,” ujarnya.

Share this article

1 Komen:

  1. ia keluar dari mulut individu kalah dalam pemilihan dan angkat kaki. kalau tidak angkat kaki apakah tuduhan sama akan keluar dari mulut yg sama? so, ia hanya cakap-cakap insan kuciwa...dengar boleh, terima jangan sesekali.

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top