Nuffnang

ADA BERANI? Pandikar Amin Cabar 2 MP DAP Letak Jawatan!!!


Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia mendesak dua ahli parlimen DAP meletak jawatan sekiranya penambahbaikan parlimen dilaksanakan dalam sesi persidangan awal tahun depan.


Desakannya itu berikutan tuduhan dua ahli parlimen DAP yang mendakwa Pandikar Amin gagal dan tidak menunaikan janji untuk membentangkan pembaharuan Parlimen.

“Saya nak mereka letak jawatan atau mengosongkan kerusi mereka jika pada fasa pertama pembaharuan akan dilaksanakan pada awal tahun depan dalam sesi Parlimen.

“Kalau mereka tidak letak jawatan, kalaupun mereka bangun beratus kali untuk mahu bercakap atau turut berbahas, saya tidak akan jemput untuk bercakap di bawah Peraturan Mesyuarat 35.

”Mereka tidak akan mendapat penghormatan dari saya sebagai Speaker,” katanya.

Dua ahli parlimen DAP itu ialah Ng Wei Aik (Tanjung) dan Lim Lip Eng (Segambut).

Semalam kedua-dua mereka mendesak Pandikar Amin supaya meletak jawatan kononnya gagal membentangkan pembaharuan Parlimen kepada Perdana Menteri.

Kata Ng, penambahbaikan Parlimen itu perlu diluluskan Kabinet yang dipengerusikan  Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum dibentangkan kepada Dewan.

Bagaimanapun Pandikar menjelaskan, kerana sesi perbahasan kali ini kesuntukan masa, menyebabkan perkara itu tidak dapat dibentangkan.

“Adalah benar bahawa fasa pertama penambahbaikan parlimen tiada dibentangkan pada sessi parlimen kali ini yang berakhir semalam atas sebab kesuntukan masa.

“Akan tetapi ini bukan bermakna bahawa janji tersebut tidak dapat ditunaikan kerana Parlimen boleh mengadakan persidangan khas untuk menimbangkan perkara mustahak pada bila-bila masa pun,” tambahnya.

Katanya, tindakan kedua-dua ahli parlimen DAP yang secara jelas membawa tuduhan tidak berasas itu, menunjukkan mereka tidak menghormati tempoh dan masa Speaker bagi memutuskan tentang sesuatu perkara.

“Saya tetap akan meletakkan jawatan jika fasa pertama penambahbaikan tidak terlaksana pada sesi persidangan pertama tahun depan.

“Tetapi, jika terlaksana saya minta dua yang berhormat  itu meletak jawatan. Kalau mereka gagal berbuat demikian, saya anggap mereka itu sebagai ahli parlimen yang tidak bermaruah,” ujarnya.

Tambah Pandikar Amin lagi, jika mereka masih enggan meletakkan jawatan sebagai ahli parlimen, beliau akan ambil tindakan di bawah Peraturan Mesyuarat 35.

Di bawah peraturan tersebut, seseorang ahli parlimen yang hendak bercakap itu hendaklah berdiri di tempat duduknya dan sebelum dipanggil atau dijemput oleh Speaker untuk bercakap, dia tidak boleh bercakap.

SUMBER
Share this article

2 Komen:

  1. Pandikar Amin pulak berani ke letak jawatan?? hehehe.... Senang cakap sesiapa yg sibuk suruh orang lain letak jawatan tak kira la siapa mereka tu berani ke kalau diri sendiri yang letak jawatan..??!??

    BalasPadam
  2. Tepat sekali tindakan Pandikar Amin.Ajar mereka cukup2x.Mereka ni dlm Dewan pun kurang berdisiplin.Tak langsung mencerminkan mereka bergelar Yang Berhormat.Sikit2x nak mcari kesalahan kerajaan.Mereka tak ada idea bagus pun.Sepanjang tahun hanya tahu berpolitik saja.Kerja utk kebaikan rakyat diabaikan.Contohnya,macam anak Nuar - lebih sibuk di Filipina nak minta Kiram sokong bebaskan bapanya.Apa dah jadi dgn MP pembangkang.

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top