Nuffnang

SULTAN TELAH BERTITAH : Vape Diharamkan Di Johor Bermula Jan 2016


Sultan Johor mengharamkan penggunaan vape di seluruh negeri itu dan memberi tempoh sebulan kepada pengusaha premis peranti berkenaan untuk menamatkan operasi.

"Saya mahu premis vap ditutup pada 1 Januari 2016 dan saya tidak mahu dengar sebarang alasan.

"Ia ada kaitan dengan isu kesihatan dan kesannya kepada golongan muda, bukan melibatkan perniagaan atau perkauman.

"Saya benar-benar kecewa apabila ada pihak menimbulkan isu ancaman perkauman dan politik melibatkan vape," titah baginda menerusi temubual khas baru-baru ini.

Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskkandar bertitah, negeri mempunyai hak untuk menguatkuasa undang-undang mengikut peruntukan kerajaan tempatan bagi menutup perniagaan pengusaha vape.

Baginda juga mengarahkan supaya kerajaan negeri bersidang minggu depan untuk merangka perancangan untuk memudahkan proses itu.

Titah baginda lagi, ahli politik juga seharusnya berhenti memenuhi kehendak ahli perniagaan yang terlibat dalam industri vape ini.

"Kenapa ada ahli politik yang mengalah terhadap ancaman ini? Saya mahu tahu jika ahli perniagaan ini membenarkan anak-anak mereka untuk menggunakan vape jika ia benar-benar selamat dan tidak mengganggu kesihatan seperti yang didakwa.

"Apakah kamu mahu melihat anak-anak terus menggunakannya.

"Ia perniagaan baharu tetapi apa pula bentuk perniagaan yang mereka lakukan sebelum ini? Berpatah balik kepada pekerjaan anda sebelum ini," katanya.

Awal bulan ini, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Industri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, tindakan Kementerian Kesihatan menguatkuasakan penjualan vape yang perisannya mengandungi nikotin boleh membunuh industri yang dikuasai peniaga Melayu.

Menteri berkenaan juga memberi maklumbalas berkenaan susulan laporan polis yang dibuat sekumpulan peniaga Bumiputera mengenai tindakan penguatkuasaan terhadap industri vape boleh mengakibatkan sokongan terhadap Barisan Nasional menurun pada pilihan raya umum akan datang.

Sultan Johor bertitah, kesan jangka panjang kesihatan kerana penggunaan vape di mana pembayar cukai perlu menanggung untuk membiayai rawatan.

Beliau bertitah lagi, pengharaman vape di negeri itu meliputi penjualan produk berkaitan peranti itu.

"Adalah jelas mengikut undang-undang, premis vape tidak boleh menjual nikotin, jadi kenapa perlu menutup sebelah mata dan mengetepikan undang-undang?

"Jika kita biarkan ia berlaku, akan ada golongan muda yang ketagih untuk menggunakannya," titah baginda.

Sultan Johor juga memberi amaran kepada mana-mana pihak yang tidak mematuhi undang-undang pada 1 Januari depan akan dikenakan tindakan.

Share this article

4 Komen:

  1. ALHAMDULLILAH....KEPADA PEMERINTAH YANG PEKA KEPADA RAKYAAT

    BUKAN SEPERTI MENTERI KEMAJUAN LUAR BANDAR & ASAS TANI YANG MENGELUARKAN KENYATAAN YANG BEGITU MEMBANGANGKAN TANPA MEMIKIRKAN AKAN KESIHATAN RAKYAAT......

    TAK TAHU LE KALAU ANAK MENTERI TERSEBUT MENJADI TAIKO KEPADA BUSINESS VAPE.........

    BalasPadam
    Balasan
    1. org politik memang gila babi..tak fikir langsung kesihatan rakyat demi politik haramjadah.
      pergi mampuslah dgn sistem penjajah nih..politik menghuru harakan rakyat

      Padam
  2. apakata arak dan judi pun diharamkan. Sangat2 hamba patik sokong tuanku

    BalasPadam
  3. Rumah urut yang banyak kat JB dah lama beroperasi, kelab malam yang belambak tak nak diharamkan ka, jual arak jual rokok jual pelacur jula dadah, dengar cerita ada share dalam company rokok yg sudah merosot penjualan,, Diharap haramkan semua yg JELAS haram bukan pengharaman bepilih, dan tegakkan Hudud yg sebenarnya , Ada berani, tiada udang tiada kepentingan

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top