Nuffnang

SAMAN NAJIB RM2.6 Bilion : Mahathir Semakin POYO!!!


Alahai..... ni mesti kes Najib tak bagi kat diorang ni, tu yang semakin poyo. Lebih parah, lebihan derma tersebut dipulangkan semula kepada kerajaan Arab Saudi. Lagi la meroyan....kikiki....

Tun Dr Mahathir Mohamad memfailkan saman terhadap Datuk Seri Najib Razak kerana didakwa telah menyalahgunakan kuasanya. Selain Dr Mahathir, dua lagi individu yang lantang mengkritik Najib, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan dan Anina Saadudin turut dinamakan sebagai plaintif kedua dan ketiga dalam saman itu.
Dalam tuntutan saman itu, Dr Mahathir, Khairuddin dan Anina mendakwa Najib dengan sengaja mengganggu siasatan keatas 1MDB dan syarikat- syarikat berkaitan, RM42 juta daripada SRC International dan derma politik RM2.6 bilion.

Ketiga-tiga plaintif mendakwa Najib menggunakan kedudukannya sebagai Perdana Menteri, Pengerusi Barisan Nasional (BN) dan Presiden UMNO bagi melakukan salah laku berkenaan

Dalam tuntutan saman itu plaintif menyenaraikan kronologi tindakan Najib yang didakwa salah guna kuasa bermula Mac 2015 ketika siasatan dilakukan.

Antaranya, menamatkan lebih awal perkhidmatan bekas Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail; dan mengugurkan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Perdana Menteri; selain itu turut menafikan haknya berucap pada Perhimpunan Agung UMNO tahun lalu.

“Kita boleh katakan kronologi tersebut telah membawa fakta dan kesimpulan yang menarik iaitu Najib berterusan campur tangan dalam proses undang-undang bagi memastikan segala pihak autoriti yang bertanggungjawab tidak dalam menjalankan tugasnya dalam isu derma RM2.6 bilion dan RM42 juta,” kata kenyataan itu.

Mereka juga menyatakan telah terkesan dengan setiap tindakan yang dilakukan oleh Najib.

“Dr Mahathir telah hadir pada Himpunan Bersih 4, yang mana beliau telah membuat kenyataan yang mengkritik Najib. Kemudiannya telah dipanggil oleh pihak polis untuk siasatan kerana didakwa melakukan jenayah fitnah.

“Dia sekali lagi menjadi perhatian pihak polis kerana posting yang dibuat terhadap Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali,” kata plaintif dalam tuntutan saman itu.

Khairuddin pula telah membuat laporan polis di Perancis, England, Switzerland, Hong Kong dan Singapura berkenaan tuduhan 1MDB dan akhirnya dia dan peguamnya, Matthias Chang didakwa kerana cubaan sabotaj sistem perbankan dan kewangan negara.

Manakala bagi Anina, dia telah disingkirkan dari UMNO kerana tindakannya yang mengambil tindakan undang-undang terhadap Najib tahun lalu.

Dr Mahathir, Khairuddin dan Anina menuntut RM2.6 bilion sebagai ganti rugi teladan dan ganti rugi berpanjangan sebanyak RM42 juta.

Peguam, Haniff Khatri Abdullah yang mewakili ketiga-tiga plaintif berkenaan telah memfailkan saman itu di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, pagi tadi.

“Writ saman itu akan diterima oleh peguam Najib (Hafarimzam Wan dan Aisha Mubarak) pada minggu ini,” ujarnya lagi. - SUMBER

Satu je soalan penulis buat Tun, masa zaman pentadbiran dan pemerintahan Tun dulu, adakah Tun tidak campur tangan langsung dalam proses undang-undang negara? Tepuk keyboard, tanyalah Mr Google.....
Share this article

24 Komen:

  1. Kalau tak puas hati dengan perkara di zaman Tun Dr. Mahathir, sila buat saman terhadap Tun Dr. Mahathir pula, tak payahlah nak merapu yang bukan-bukan pula.

    Semoga bila kes ini dibicarkan di mahkamah kelak, kita dapat tahulah siapakah 'Tok Arab' yang 'derma' RM 2.6 bilion itu.

    Malahan kita juga boleh tahulah macam mana SRC International tetiba saja boleh ada maklumat lengkap akaun peribadi Najib sampai boleh masukkan wang RM 42 juta ke dalam akaun peribadi Najib serta kita nak tahulah bayaran kad kredit yang dibuat oleh SRC International tu bayaran untuk perbelanjaan yang dibuat oleh siapa.

    Rakyat ingat Najib akan saman WSJ semalam, sebab semalam hari Selasa, tetapi hari ni hari Rabu Tun Dr. Mahahtir dan Datuk Seri Khairuddin serta Pn. Anina pula yang menyaman Najib, tak perlu canang pun nak saman orang itu dan ini, terus saman sahaja, inilah baru keturunan pejuang, keturunan pahlawan, ingat dari susur galur sebelah ibu Tun Dr. Mahathir adalah keturunan panglima di Langkawi iaitu Wan Derus yang merupakan suami kepada lagenda Langkawi, Mahsuri, ini baru keturunan pahlawan, berani dan tegas.

    Sedarlah semua.

    Salam perjuangan A Ba Ta,

    Ikhlas daripada,

    Abu Bakar

    BalasPadam
    Balasan
    1. Usah di layan blog bangang biar jer sepi.....tapi kan biar saya tambah sikit.....

      Ketua Penerangan UMNO Cheras masyuk chq 4,350 ringgit jer dalam account peribadi dah naik Mahkamah, ikat jamin 8,000 jumlah lebih banyak dari yang di songlap!

      Najib? 2.6 billion bersamaan 42 million masyuk account peribadi juga, siap guna bayar belanja sakan credit card dengan duit songlap, masih lagi nak menipu berlagak alim-kucing!

      Itu lah beza antara dua darjat...tapi aku lagi suka guna.....itulah dia Dua Dua KEPARAT!

      Rasuah kecik besar patut sama jer....sekarang KBS kes songlap 107 juta!

      Kerajaan pimpinan Lanun-Bugis nih semua Lanun ker? Jahanam Malaysia di buat nya.

      Padam
  2. bersuara balik sibako anak berok tolol ni. dapat dedak expired..tersedak pun nyalak la jugak. admin pun cakap betul gak. budak kecik bolih kelentung. kes salih abbas apa citer. sape campur tangan najib? kes raja2 melayu..sape campur tangan. najib?. kes bank bumiputera rugi bilion ringgit. najib? perwaja rugi. najib? dan lain2 lagi. dulu berak merata..ahli jugak tolong cuci. ahli kena bersatu. orang melayu kena bersatu. itu masa kat atas tahkta. aku masih ingat. ku li lawan. ngelabah berok. sampai masuk mahkamah kau. tak cukup qota. jangan ingat bolih lawan. macam2 gelaran hudoh dapat. tak jugak letak jawatan. ahli jugak jadi pecacai. diberi dedak..sampai gemok. nak angkat kepala pun tak larat. thuiiii....

    BalasPadam
    Balasan
    1. HAHAHAHA.....AWAT HANG SENTAP.....BARU ANAK JANTAN

      Padam
  3. Mamak kerala tak kan duduk diam selagi anak botak lembab dia tak menaiki takhta Timbalan Presiden ketia Muhyiddin menjadi Presiden.

    Keling kerala gila kuasa...ú

    BalasPadam
    Balasan
    1. perghhh...dasat la lu brader...bahasa sama cam tahap level pendidikan PHD......teruskan mencaci

      Padam
  4. Selagi ada berok macam 'abu bakar' cinapek menyamar Melayu, selagi itu lah sokongan aku kepada UMNO semakin kukuh!

    Permainan PERSEPSI cinapek2 nak memecahbelahkan Melayu dengan menghasut kita supaya saling membenci.

    Ini lah sebabnya cinapek keturunan cinabukit memang dibenci di Tanah Besat China sendiri.

    BalasPadam
  5. Cuba baca komen Anjing dapigs 'abu bakar' 2.36ptg nak suruh orang Melayu membalas saman Maddey dengan menyaman Maddey balik......Nampak tak?

    Yang ketawa besar nanti adalah Tuan Besar pemilik anjing 'abu bakar'...iaitu DAPIGS!

    BalasPadam
  6. kes berjalan bertahun pun tak apa. mamak madey duit tak habis punya. sokongan dari kroni cina lagi. entah2 sempat ke idak.

    BalasPadam
  7. Apa pun berlaku Najib tatap menjadi pujaan hati kami. kau orang ambilah lubang hidung Madey sebagai pujaan hati korang.

    Dua orang bangsat tu nak tumpang sekaki, kot2 boleh dapat 20%. Najib tatap pujaan hati kami.

    Lagi besar lubang hidung lagi kuat putar alam.

    BalasPadam
  8. Selagi ada berok macam 'abu bakar' cinapek menyamar Melayu, selagi itu lah sokongan aku kepada UMNO semakin kukuh!

    Permainan PERSEPSI cinapek2 nak memecahbelahkan Melayu dengan menghasut kita supaya saling membenci.

    Ini lah sebabnya cinapek keturunan cinabukit memang dibenci di Tanah Besat China sendiri.

    BalasPadam
  9. Wah...banyaknya mereka saman...rm2.6 billion tu dan rm 42 juta...dari situ kami insan biasa rakyat biasa dah nampak..sebenarnya mereka cemburu tak dapat duit 2.6 billion tu dari raja arab tu...tu yang siang malam pagi petang tak sudah2 menyalak dan tak sudah2 menfitnah Pm Najib...eeee muka tak malu..,kan.,,orang tak pandang awak sbb mungkin dulu awak suka2 jatuhkan orang,selamatkan kroni awak...so Allah bayar cash sebelum ...malaikat maut mennjemput..,mungkin ini doa orang2 yang teraniaya samada yang masih hidup atau yang sudah tiada...wallahualam

    BalasPadam
    Balasan
    1. mana punya lobang ko keluar ni?

      Padam
  10. Tampa nama 5.49.... Ada baca tak writ saman tu. Tun saman supaya duit 2.6B Dan 42M tu dibayar kepada rakyat Malaysai. Itu maknanya dia mahu Najib pulangkan APA yang dia dah songlap. Kalau tak pandai eloklah bertanya tapi jangan pulak pergi tanya Kat AG pandir pulak...

    BalasPadam
  11. bila kerajaan nak rampas harta madey dan keturunannya utk di agihkan kpd rakyat? byk tu.. huhu

    BalasPadam
  12. Anon 7:15,,,ya ke...saman tu nak beri pada rakyat? Boleh percaya ke...selama ni Pm Najib dah beri duit dari keuntungan negara kepada rakyat biasa dan berpendapatan rendah..pernah dengar Brim...tak...cakap orang tak faham...terlebih fahamlah...itu cuma untuk cover je...tapi rakyat biasa bukan bodoh dulu tak ada internet bolehlah Mahadey gula2 kan...tapi sekarang...kalau yang nak saman tu...Tan Sri Mokhtar Bukhari ke.,,mungkin kita percaya duit tu untuk rakyat tapi yang ikut saman pun muka si laki umu dan ainina ke apa perempuan persan neelofa ke apa tu...mereka tu sapa....bukan ke muka orang2 muflis..nasib kena tolong dgn Mahadey klau tak tahulah...so saman utk rakyat k untuk perut sendiri..kesian kau anon 7:15

    BalasPadam
  13. Anon 9.18
    Dia bagi nko brim 950 hengget ...dia sapu 2.6b. Siapa yg bodoh?

    BalasPadam
  14. Sapa yang bodoh.... Najib beri brim walau cuma Rm 950 je...tapi untuk berapa juta rakyat yang terima Brim dan sudah berapa lama Brim ni dilaksanakan...so jangan senang senang cakap orang bodoh ..lagi satu...kau nampak dengan mata kepala kau sendiri ke Najib sapu duit rm 2.6 billion tu...atau kau dengar je cakap orang...dan orang tu pulak suruh beri bukti ....tak dak bukti....so macammana tu cakap ada suruh beri bukti takda...so balik lah semula kepada Allah buat dolat sunat isthikharah..minta petunjuk..ok....kesianlah orang mcm gini suruh beri bukti tak da....suruh solat minta petunjuk ..tak buat...so nak buat apa lagi...jadi babi jelsh menyondol je...orang cakp ni nyondol...orang cakap tu...nyondol.lagi...eee.tak penat ke...

    BalasPadam
  15. hahahah ADMIN makin meroyan....biar la depa naik court...dua dua naik court bagi kenyataan....soal jawab dengan peguam masing masing.....akhir nanti..juri akan memutuskan sapa yang benar sapa yang salah....ishh...orang dah menududh bukan bukan x kan x nak mempertahankan maruah....malu la....kata berjiwa BESAR.....tunjukkan la ...ini la masanya....itu pun kalau AG tak buat hal.....hahahahahah

    BalasPadam
  16. BODOH JUGA PEMUJA NAJIB DALAM NI

    BalasPadam
  17. Tk leh nk jwb mula kt orng bodoh

    BalasPadam
  18. CERDIK JUGA PEMUJA NAJIB DALAM NI

    amacam...ok tak jawapan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ok....memang cerdik orang yang menyangkal fitnah...untuk menjatuhkan Pm Najib..cuma sorry saya bukan pemuja Najib...hanya Allah yang saya puja hingga ke akhir hayat.....saya terpaksa menajamkan ayat ...agar orang yang memang kononnya pandai serba serbi tahu ...pasal derma tahu pasal 1 mdb tahu...padahal mereka ni..hanya dengar dari mulut ke mulut..bukan nampak dengan mata mereka sendiri...so bila diberi bukti nak lagi bukti bila dah cakap itu ini masih tak puas hati dah disiasat dah ditanya madih tank puas hati masih cakap duit 2.6 billion tu duit 1 mdb.,,so...di sini pengajarannya kita hanya manusia ....setiap perkara itu sudah ditentukan Allah ..maka bila tak puas hati balik kita pada Allah...tapi bila cakap macam tu marah cakap saya bodoh ...padahal hujah saya senang kalau betul Pm Najib salah mana bukti ..beri bukti bukan bukti yang telah diedit ke atau yang telah ditukar...isi kandungannya ..kalau masih tak puas hati solat isthikharah minta petunjuk....eeee...rupanya menfitnah memang mudah tetapi akibatnya ...tengoklah.,,dari hidup..hingga ke alam barzakh..hingga ke padang masyar...kau angkutlah fitnah yang kau jaja jaja tu...kan penat....

      Padam
    2. nak kata bodoh balik marah la pulak....orang berak tak kan la kita nampak DENGAN MATA ....orang mencuri senyap senyap.....ada ker kita nampak

      percaya pada qada dan qadar ..rukun iman....sudah tentu kita sebagai orang muslim percaya..kalau tak percaya ...tak beriman namanya....bila disiasat...banyak sangat halangan dengan yang pertama di mansuhkan semua ahli2 yang sedang menyiasat ...memecat peguam negara...menggantikan peguam dan secara tiba tiba sekejap sahaja mampu mengumumkan bahawa tiada bukti salah laku?.

      dari mula WSJ menuduh YB sampai sekrang ....YB masih lagi tak saman media YAHUDI tu..kenapa? ..kalau benar tak bersalah.....mula mula tak mengaku....tup tup...ada....itu derma RM2.6 billion...derma tanpa syarat?...tup tup AG kata dah pulang ...serupa cerita kartun......FITNAH tu DOSA BESAR....MENIPU PUN SATU DOSA JUGA...kita ni rakyat marhen...akan berasa aman damai sekiranya NAJIB tu mentadbir secara AMANAH....dan seperkara lagi.....SEMUA AKAN DISOAL DI PADANG MASYAR....YANG MENFITNAH....YANG KENA FITNAH.....YANG TAHU KEMUNGKARAN TAPI X BERBUAT APA APA PUN AKAN DISOAL...jangan menidak kan perkara tu....NAJIB bukan maksum...TUN pun bukan maksum...TSMY pun bukan maksum....nak pulak ahli umno dan juga admin blogger blogger dua dua pihak kerajaan dan pemabnagkang pun bukan maksum...orang bila dah ada pangkat dan kuasa...boleh kelabu mata....tidak dapat membezakan kaca dan permata....tak perlu anda untuk berkata kata tentang tentang fitnah ...sedangkan apa yang berlaku sekarang ni sudah ada depan mata...

      Padam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top