Nuffnang

HINA JALUR GEMILANG? Syarikat Penerbangan Dikecam!!!


PETALING JAYA: Pengguna laman sosial mengecam syarikat penerbangan Firefly yang dikatakan tidak sensitif dengan penyiaran iklan di ‘inflight magazine’ mereka.

Di dalam iklan tersebut dipaparkan bulan sabit dan bintang pecah 14, yakni lambang agama Islam sebagai agama rasmi diletakkan ditapak kaki pramugari yang menjadi model iklan tersebut.


Bulan sabit (anak bulan) melambangkan agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan (Malaysia seperti yang telah tertakluk dibawah Perlembagaan Negara Malaysia).

Manakala bintang bucu 14 melambangkan perpaduan yang di antara 13 negeri di Malaysia dan Kerajaan Persekutuan. Mungkin perkara ini dianggap remeh oleh sesetengah pihak.

-FMT
Share this article

3 Komen:

  1. Saya tidak fikir ianya bertujuan untuk menghina lambang jalur gemilang kerana kalau diperhatikan iklan tersebut adalah iklan 3d. Wanita tersebut berada di lapisan ketiga manakala lambang jalur gemilang tersebut berada di lapisan pertama.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Syed dan Zamiqda mangkuk...memang la tak bertujuan tapi sipembuat iklan kena alert mana nak letak simbol tu...mana pulak nak letak gambar pramugari tu...agak2 kalau kat kaki pramugari tu diletak kalimah Allah atau gambar teks Al-Quran kau meroyan tak ???....liberal la sangat !!!

      Padam
  2. @admin...kau ni pehal...??...jgn jadi batu api k...

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top