Nuffnang

SEDIH!!! Konon Nak Bina Negara Berkebajikan, Tapi Wakil Rakyat PAS Ni.....


DUNGUN – “Mak saya miskin, tak mampu nak beli alat tulis. Jadi, saya pinjam dengan kawan-kawan. Impian saya kalau ada duit, saya cuma nak beli alat tulis untuk memudahkan saya buat kerja sekolah.”

Demikian luahan hati adik Intan Syafiqah, 11, seorang murid miskin yang terpaksa meneruskan persekolahan dalam serba kepayahan kerana ibunya, Kembang Mohd, 54, yang berstatus ibu tunggal, tidak mampu untuk menyediakan kemudahan diperlukannya.



Lebih menyedihkan apabila anak bongsu daripada empat beradik itu kadangkala tidak membawa wang saku ke sekolah sehingga berminggu-minggu dan hanya bergantung harap kepada Rancangan Makan Tambahan (RMT) untuk mengisi perut yang kosong.

Syafiqah berkata, kadangkala terdetik di hatinya untuk menikmati makanan lazat dan kemudahan persekolahan mencukupi seperti murid lain, namun dia hanya memendamkan hasrat itu setelah memikirkan ketidakmampuan ibunya.

“Duit ibu ada cuma untuk beli beras sahaja. Jadi, tak bawa duit ke sekolah pun tak apa, yang penting saya dapat meneruskan persekolahan.

“Cuma saya sedih sebab tak ada alat tulis yang lengkap seperti kawan lain. Nak minta dengan ibu, dia tidak mampu beli,” kata murid tahun lima SK Delong itu.

Kakaknya, Intan Shahirah, 13, yang bersekolah di SMK Padang Pulut turut menghadapi situasi sama apabila dia gagal menjelaskan yuran asramanya.

Menurutnya, dia tetap tabah menghadapi situasi itu walaupun sebagai pelajar perempuan, kegagalan menjelaskan yuran asrama sedikit sebanyak menjejaskan keyakinannya untuk belajar.

“Kadang-kadang sahaja saya bawa wang saku ke sekolah. Kebanyakannya, saya pergi sekolah dengan poket kosong.


“Yuran asrama pula banyak tertangguh. Nak suruh ibu bayar pun dia tidak bekerja, hanya mengharapkan wang bantuan bulanan untuk bayar yuran. Duit itu juga untuk beli keperluan asas lain. Jadi, saya tak boleh minta lebih daripada ibu,” katanya.

Sementara itu, Kembang berkata, akibat kemiskinan hidup, dia bersama dua anaknya terpaksa tinggal di rumah kosong peninggalan bekas suaminya, biarpun rumah tersebut sebenarnya tidak layak dijadikan kediaman kerana tidak mempunyai kemudahan air dan elektrik.

Menurutnya, dia cuba sedaya upaya untuk keluar daripada situasi memeritkan itu, namun tidak berkemampuan kerana tidak mempunyai pendapatan tetap.

“Saya cuma dapat duit bantuan JKM sebanyak RM200 sebulan. Dengan duit itulah, saya buat belanja anak sekolah dan beli beras.

“Jumlah itu tidak mencukupi, nasib baik sekali-sekala ada jiran tampil menghulurkan makanan. Jika tidak, kami tiga beranak pasti mati kelaparan,” katanya.

Kembang juga berkata, dia amat berharap ada insan bersimpati untuk membantu terutama bagi membaiki rumah peninggalan didiami mereka tiga beranak itu yang tidak mempunyai pintu dan tingkap bilik air, selain bilik air serta tandas tidak sempurna.

“Saya sudah beberapa kali memohon bantuan rumah daripada pihak berkenaan, namun sehingga kini permohonan itu masih tidak mendapat maklum balas sewajarnya.

“Kini saya hanya mampu berdoa agar suatu hari nanti, kehidupan kami sekeluarga akan berubah,” katanya.

Hmm..... Hanya JKM sahaja? Peliklah!!!! 

Tidak berniat untuk menyalahkan mana-mana pihak kerana banyak perkara yang perlu diperhalusi dan disahkan, namun penulis terpanggil untuk melihat fungsi dan peranan Lembaga / Pusat Zakat Negeri dalam kes ini. Adakah mereka tidak "nampak" atau terlalu banyak birokrasi yang menghalang kepada penyaluran bantuan?

Begitu juga dengan peranan pejabat Ahli Parlimen mahupun DUN. Untuk rekod, Ahli Parlimen Dungun adalah Encik Wan Hassan Bin Mohd Ramly iaitu daripada parti PAS yang memenangi kerusi tersebut pada PRU13 yang lalu.

PAS juga menguasai tiga kerusi DUN dalam Parlimen Dungun iaitu di Paka, Sura, dan Rantau Abang sementara BN hanya berjaya menguasai kerusi Dun Bukit Besi.

Tak kisah lah siapa punya tanggungjawab pun, tapi dalam kes ini, bantulah mereka. Sedih sangat. Dalam keadaan negara kita pesat membangun  dan mempunyai pelbagai mekanisme dalam membantu insan-insan sebegini, masih ada yang "tercicir" atau "terlepas pandang".

Kepada yang diberi tanggungjawab dan amanah, tunaikan dan penuhilah tanggungjawab tersebut dengan sebaik-baiknya.
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top