Nuffnang

KETANDUSAN PEMIMPIN : PAS Akui Bakal Kehilangan Kelantan Sekiranya.......



PAS Kelantan tidak boleh lagi terlalu berharap kepada ketokohan Mursyidul Am parti itu, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat untuk terus kekal memerintah negeri tersebut, kata Ketua Pemuda PAS Malaysia, Suhaizan Kaiat.



Suhaizan berkata faktor ketokohan bekas Menteri Besar Kelantan tidak boleh terus dijadikan modal politik PAS untuk meraih sokongan rakyat.

"Ada di kalangan rakyat Kelantan yang tidak bersetuju dengan PAS tetapi sayang dengan kepemimpinan Tok Guru (Nik Abdul Aziz) maka mereka mengundi PAS. Bagi sesetengah pengundi, pengaruh Tok Guru lebih besar daripada pengaruh PAS itu sendiri.

"Kini Tok Guru tidak lagi menjadi Menteri Besar Kelantan dan PAS belum teruji kekuatannya dalam Pilihan Raya Umum tanpa faktor Tok Guru. Keadaan ini sangat membimbangkan," katanya ketika menyampaikan Ucapan Dasar Ketua Pemuda pada Muktamar Tahunan Pemuda PAS Pusat ke-55 di Dewan Chon Moi di sini, hari ini.

Pentadbiran PAS Kelantan kini diterajui oleh Menteri Besar baharu, Datuk Ahmad Yaakob.

Suhaizan juga memberi amaran, kerajaan PAS Kelantan bakal runtuh sekiranya parti itu gagal meningkatkan prestasi pentadbirannya serta menguruskan masalah dalaman dengan baik.

Tegas beliau, tidak mustahil pentadbiran PAS Kelantan bakal berhadapan dengan nasib yang sama ketika parti itu mentadbir Kedah dan Terengganu.

Katanya pengundi dan penyokong PAS boleh menolak parti itu pada bila-bila masa sekiranya mereka tidak berpuas hati dengan prestasi terkini PAS Kelantan.

"Kemenangan PAS dibantu oleh sokongan daripada anak Kelantan di perantauan yang balik mengundi. Ini adalah satu isyarat bahawa rakyat tempatan Kelantan tidak berpuashati dengan prestasi kepemimpinan kita.

"Perlu diingatkan juga bahawa rakyat Kelantan terkenal dengan pemikiran politik yang kritikal dan dinamik. Sejarah telah membuktikan mereka boleh sahaja menolak PAS jika mereka tidak berpuashati dengan prestasi Kerajaan Negeri pimpinan kita," katanya.

Suhaizan berkata hasil post-mortem mengenai prestasi PAS dalam PRU-13 lalu mendapati punca utama kekalahannya di Kedah berpunca daripada masalah dalaman yang gagal diurus dengan baik.

"Akhirnya rakyat menghukum kita di Kedah. Kekalahan ini bukan sahaja memberi imej tidak baik kepada PAS di Kedah malah seluruh negara.

"Sedangkan Pakatan Rakyat boleh mempertahankan kemenangan lebih daripada satu penggal di Selangor dan Pulau Pinang," katanya.

Suhaizan juga mengingatkan ahli dan pimpinan PAS supaya tidak mengambil mudah kajiselidik yang dijalankan pada bulan Mei lalu oleh Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMCEDEL).

Katanya, kajiselidik itu menunjukkan bahawa sokongan kepada Pakatan Rakyat merudum ke paras 35% berbanding dengan tahap sokongan sebanyak 50% yang direkodkan semasa kajiselidik yang sama dibuat sebelum PRU lepas.

"Namun yang amat mendukacitakan kita, baru setahun selepas PRU, kita berantakan sesama sendiri hingga hampir memusnahkan jalinan hubungan yang telah kita semai sejak bertahun yang lalu dan memesongkan kita dari tanggungjawab sebenar untuk memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat.

"Di mana janji-janji muluk untuk membawa politik baru di Malaysia?

"Jangan menunggu sehingga hasil kajian itu diterjemahkan dalam bentuk penolakan kepada kita dalam PRU ke 14," katanya.

Justeru beliau menyeru kepimpinan tertinggi Pakatan Rakyat supaya mengambil berat perkara ini dan mengambil langkah segera bagi memperkukuhkan kem.
Share this article

1 Komen:

  1. Parti hanya wasilah untuk mencapai keredaan Allah. Oleh yang demikian sekiranya keadaan menunjukkan perlu dibuat suatu anjakan melalui penggabungan PAS dengan UMNO, maka ia mesti dilaksanakan dengan segera.

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top