OPS DAULAT - INFO : Kenapa Hornet Bukan Sukhoi Digunakan???

SUKHOI 30 MKM adalah sesatunya pesawat tempur muitirole SUKHOI generasi ke 4 yang direkacipta khas untuk TUDM & hanya TUDM saja yang menggunakan pesawat ini di dunia. Macam semalam, tak payah pegi jauh, kite tengok senjata yang digunakan sahaja.






Peluru berpandu udara ke udara :

1.Peluru berpandu panduan aktif radar jarak sederhana VYMPEL RVV - AE ( R - 77 )
2.Peluru berpandu inframerah jarak dekat R - 73
3.Peluru berpandu semi aktif jarak sederhana R - 27 RI

Peluru berpandu udara ke darat :

1. Peluru berpandu siri letupan kuat OFAB 100 - 250, 26 - 270 & FAB 500.
2. Bom panduan TVKAB 500R & 1500 KR 

Senjata lain :

1. VYMPEL KH-29 AGM
2. Versi KH-29T ( pencari TV ), KH-29TE & KH-29L ( pencari laser )
3. Senjata anti radar ZVEZDA STRELA KH -31A ( radar aktif ) & KH-39P ( radar pasif )
4. Peluru berpandu jarak jauh RADUGA NPO KH-59 ME.





Kenape tak pakai dalam OPS DAULAT? Tengok senjata digunakan SUKHOI 30 MKM pun dah tau tak sesuai kerana kesemua senjata yang digunakan dari udara ke darat boleh mengakibatkan kemusnahan yang besar. Walaupun SUKHOI 30 MKM ni multirole, TUDM hanya menggunakannya untuk AIR SUPERIORTY, pemintasan di udara & operasi jarak jauh serta peperangan besar. 

Setakat pengganas Sulu ni, hancur berkecai la mayat pengganas Sulu. Lagipun F/A 18D HORNET milik TUDM masih boleh beroperasi.




3 ulasan:

  1. kalau tak tau apa-apa pasal ketenteraan baik duduk diam2..analisis kau sume salah..
    base sukhoi duduk kat gong kedak, kelantan.hornet dan hawk base ada kat labuan..buat apa susah2 nak bawak sukhoi pegi sabah setakat nak drop bomb saja..buat tambah kos perang..
    kalau nak bagi pengganas berkecai tak payah jet , bagi meriam medan 105mm pun dah cukup tapi ATM ada taktikal sendiri kenapa aset2 yg tertentu dipilih..contohnya sebab demografi.. tu satu contoh..banyak lagi analisis lain tapi aku jadi pengkhianat negara lah kalau publish analisis taktikal ATM kat sini..
    lain kali ulas guna otak bukan guna jari

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia nie mesti komando PASKAU... kan, kan, kan...

      Padam
    2. ala mana ada lagi jet fighter d labuan.. tingal c-130 hercules dengan sikorsky nuri tu saja

      Padam

Isu-Isu SEMASA... APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive

 
Blogger Templates