Nuffnang

AMEKKAU!!! Setelah Lama Menjadi Pak Turut, Kini Giliran PAS "MENDAJALKAN" PR!!!


Umum mengetahui sejauh mana "Kuasa" yang ada pada PAS selama mereka berada dalam Pakatan Rakyat. Kadangkala kita yang "neutral" ini pun hairan dan pelik dengan tindakan parti Islam ini yang seolah-olah sekadar menjadi "pak turut" dalam keputusan yang diambil PR walaupun melibatkan isu-isu agama.


Namun, dalam kes melibatkan krisis Menteri Besar di Selangor kali ini menampakkan "TARING" yang mungkin selama ini disimpan.



Permintaan DAP dan PKR kepada Pas agar keempat Exconya tidak menyertai mesyuarat Exco dipengerusikan Khalid Ibrahim hari ini tampaknya tidak dilayan oleh Pas. Keempat Exco Pas hadir dan bermesyuarat seperti biasa bersama Khalid Ibrahim.


Semalam apabila Khalid menghantar surat pemecatan enam Exco DAP dan PKR, Lim Guan Eng telah menghubungi Setiausaha Agung Pas Mustapa Ali agar memberi mesej kepada pucuk pimpinan menunjukkan rasa simpati dan sokongan (solidariti) kepada pemecatan enam Exco, tetapi ia tidak menjadi kenyataan.


Lim Guan Engan tidak menjelaskan reaksi Mustapa. Apabila keempat Exco daripada Pas itu hadir ia memberi tafsiran bahawa Pas tidak bersedia untuk bersolidariti atas pemecatan itu. Salah seorang Exco Pas menyatakan mereka hadir sebagai tanggungjawab kepada rakyat dan atas kehendak parti.


Apakah perkembangan ini memberi isyarat bahawa Pas sedia untuk keluar atau "dipecat" daripada Pakatan Rakyat? Kelewatan Pas mengadakan mesyuarat Jawatankuasa juga memberi indiksi bahawa parti itu masih dalam berkira dan membuat perhitungan terbaik buat mereka.


Dalam keadaan kemelut hari ini Pas tidak sepatutnya melengah-lengahkan masa untuk mengadakan mesyuarat bagi membincang isu sepenting itu. Kelewatan ini dilihat sebagai muslihat oleh Pas dan menimbulkan berbagai-bagai persepsi negatif mengenai Pakatan Rakyat.


Pas menanggungkan mesyuarat yang ditetaokan 10 Ogos kepada 13 Ogos kemudian 17 Ogos dengan alasan untuk membolehkan mesyuarat itu dihadiri semua anggota?


Alasan diberikan Mustapa itu tampak ia disengajakan bagi melengahkan mesyuarat itu atas motif tertentu.

Bertolak dari situasi ini juga mesyuarat jawatankuasa kerja Pas 17 Ogos ini penting dan mungkin hangat sehingga memutuskan sesuatu yang boleh mengejutkan. Semua orang khasnya ahali dan penyokong Pas dalam keadaan tertanya-tanya apa yang akan berlaku.


Sementara itu dalam perkembangan lain, Timbalan Presiden Pas Mohamad Sabu telah menegaskan yang Pas tidak akan bekerjasama dengan Umno untuk membentuk kerajaan Selangor dengan berMBkan kepada Khalid Ibrahim.


Seorang Exco Pas, Sallehen Mukhyi pula mengatakan Pas akan meletak jawatan sekiranya Khalid melantik Adun Umno menjadi Exco. Tegasnya Umno bukan kerajaan kalau dia (Umno) ada dalam kerajaan Pas akan letak jawatan.


Penjelasan dan penegasan Sallehen itu memberi gambaran Pas tidak bersedia berkawan dan bekerjasama dengan Umno untuk mempertahankan Khalid. Bantahan ini menjelaskan akan berlaku konflit besar dalam Pas kerana ada sebahagian mahu menjalini kerjasama dengan Umno.

Penulis secara peribadi pun TIDAK SETUJU sekiranya BN diberikan jawatan dalam barisan Exco kerajaan negeri Selangor. BN perlu menerima hakikat mereka telah DITOLAK dengan jelas oleh rakyat Selangor yang mahukan perubahan.

Apa yang perlu BN Selangor lakukan adalah "SEDAR DIRI" dan memperbetulkan segala kesilapan lampau dalam memenangi kembali keyakinan dan sokongan pengundi di Selangor. Bukannya menangguk di air yang keroh kerana perbuatan seperti itu hanyalah "Kemenangan Seketika" yang tiada siapa pun dapat menjangkakan kelangsungan kepimpinan tersebut.
Share this article

8 Komen:

  1. apa salah nya bagi peluang kepada umno, rakyat selangor bukan menolak umno tetapi telah ditipu oleh pakatan pembangkang, pas seboleh-bolehnya mahu menumbangkan umno, sampai sanggup pas bersekongkol dengan dap dan pkr, kalua betullah pas tu memperjuangkan Islam dan kenapa tidak mahu berbaik dengan umno, sebab nak menawan putrajaya supaya dapat jadi perdana menteri, sekarang lihat betapa rakusnya pas sanggup membelakangkan pkr dan dap kerana ada peluang dan agenda tersirat, harap rakyat selangor berfikir dan sedar apa dah berlaku pada selangor sekarg

    BalasPadam
  2. Dari Istana JembalOgos 13, 2014 11:36 PTG

    Keputusan berada dibelakang MB Khalid dan teguh berpegang kepada prinsip taat kepada kerajaan beRaja. Ini adalah keputusan politik matang, bijaksana dan berhikmah.

    PAS menunjukkan mereka tidak tergamak mengkhianati rakyat marhaen yg naif dan selama ini mabuk dengan cerita dongeng avatar PKR & DAP.

    PAS mengenali siapa kawan dan siapa hipokrit.
    PAS tidak melihat krisis ini sebagai kesempatan keemasan baginya untung mengaut untung politik...dan above all....

    PAS menjaga namabaik, kedaulatan Al-Sultan daripada diaibkan oleh tindakan derhaka, kurang ajar dan menghina dari kumpulan yang tidak suka kepada titah Raja....Al-Sultan amat berterima kasih kepada PAS Selangor diatas junjungan Duli itu.

    BalasPadam
  3. pas bg syarat pd anwar jika mahu pas menyokong pr memecat tski, mb mestilah dr pas bkn jijah tp anwar tetap nak jijah.. pas rasa dia lbh layak jd mb sbb menang byk kerusi.. pas kena ingat dia juga bkn parti pemerintah sbb cuma menang 15 dun.. PR juga bkn pemerintah sbb tdk berdaftar.. jadi toksah la pas mendabik dada sgt rasa dia parti pemerintah kalau semua adun umno menolak tski apa akan berlaku?

    umno tidak di tolak sepenuhnya d selangor mrk ada 12 dun yg ditolak ialah BN krn cina pukimak.. melayu pas lahanat yg tak sedar diri ni sanggup islam dihina n dicerca krn nak kan jwtn n pangkat dunia.. sanggup berkwn dgn kafir harbi menjatuhkan kerajaan islam krn politik. aku nasihatkan puak2 pas ni buang aje kopiah kat kepala tu pergi join sukan bogel kat PP negeri kwn mrk tu lg baik dr berselindung di sebalik jubah n serban sebakul tu kalau kepala sama je dgn dap lahanat tu..

    Ini org liwat pun dia sokong, china doll pun dia sokong, lgbt pun sokong, stopa spender amik jadi setiausaha, mat sabun kaki burit pun jd timb, n.ajis penghina nabi jd mursyidul am apa punya agama ni.. ajak bersatu demi islam tak nak menghancurkan islam nak pulak ada hati nak selamatkan palestin, buang sifat yahudi dlm hati kamu tu dulu..

    BalasPadam
  4. sangat sokong dngan hujah diatas, sepatutnya pas mencari jalan berbaik sesama islam, ini tidak, pas nampak sombong dengn serban yang dipakai, semoga Allah memberi petunjuk kepada mereka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. pas dipenuhi dengan pemimpin munafik dan berhati busuk.
      sebusuk tahi babi...itulah perumpamaan yang paling tepat untuk pas. Tki patut bubarkan dewan.ataupun raja selangor melantik satu suruhjaya bebas mentadbir selangor dibawah kuasa bahginda.

      Padam
  5. parti yang paling hipokrit ialah pas, menjaga nama baik konon, sanggup menjatuhkan sesama bangsa, bila salah umno bukan main lagi bertepuk tangan, tapi bila salah rakan sekonkol diam pula tunjuk simpati, tunjuk hormat, tak payah nak berlakon .

    BalasPadam
  6. bukan saja pemimpin, penyokong pas juga bongkak dan suka buat cerita. tapi kalau dengan bukan islam bukan main tunjuk baik. seolah tak sedar diri bahawa orang bukan islam ramai yang mulut manis dan sebenarnya tak ikhlas. kesian Pas mempunyai penyokong bodoh tak boleh diajar. ingat sekali lagi Pas bukan tuhan, mereka tak boleh mengadili orang.

    BalasPadam
  7. PAS ----》PUAK AJARAN SESAT
    PKR ----》PUAK KELENTONG RAKYAT
    DAP ----》DOG AND PIG

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

Networkedblog

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top