Nuffnang

OPS DAULAT : Profil Pengganas Sulu dan Senarai Yang DIBURU!!

Krisiss Pencerobohan Di Lahad Datu pada 12 Februari 2013 telah membongkar beberapa individu yang dikenalpasti sebagai watak-watak utama di sebalik pencerobohan ini samada selaku ketua pengganas Mahupun sebagai talibarut.




Datu Esmail Kiram @ Raja Tua Kesultanan Sulu, 60 seorang suluk daripada Kg. Maimbong Jolo Sulu.

Datu Agbimuddin Datu Kiram @ Datu Puing, 60 merupakan Raja muda Kesultanan Sulu daripada Tubig Indangan, Simunul, Tawi-Tawi. Semasa di Lahad Datu tinggal bersama anak-anaknya Datu Nulbakti Datu Malhimuddin Jamalul Kiram @ Datu Puing di Kg Bilis, Tungku, Lahad Datu.

Agbimuddin @ Datu Puing adalah individu yang bertanggungjawab melatih 1,500 Royal Sulu Force, di Tubig Simunul. Panglima yang bertanggungjawab melatih adalah Jeneral Hadji Musa Abdulla dan Lt. Con. Ernesto Sambas @ Lion of Sulu.

Datu Piah Kiram, 60 seorang Suluk daripada Zamboanga City; pernah berkerja sebagai juruukur tanah di sebuah syarikat swasta di Kota Kinabalu, belum tertangkap dipercayai masih bersembunyi di Semporna.

Amat Malandi @ Mat Bom, 71 bajau sibutu - memberi perlindungan kepada pengganas di Kg Tanduo Felda 17 Sahabat, sehingga meletusnya tembak menembak dengan pasukan keselamtan pada 1 Mac. Mat Bom kini dalam tahanan.

Ali Amat-37 anak Mat Bom yang bertanggungjawab memasukan pengganas ke kg Tanduo. Ali yang memandu Toyota Cygnus dan Toyota Prado mempunyai aktiviti penyelundup dan mencuri buah kelapa sawit daripada ladang Felda.

Datu Amir Bahar Hushin Kiram, 40 seorang suluk yang tinggal di kg Sri Melur, Bugaya Semporna- telah ditangkap. Bertanggungjawab menyebar berita palsu termasuk pada blog-blog dan media di Filipina.


Senarai Pengganas Sulu Yang Diburu?

 

  1. Jamalul Kiram – Kononnya Sultan Sulu
  2. Agbimudin Kiram – Bekas Pegawai Pentadbir Muda di Pejabat Daerah Kudat, Sabah 
  3. Haji Kiram – Tinggal di Sandakan & mempunyai seorang anak yang berkahwin dnegan kakitangan kerajaan
  4. Haji Kaluang – ahli “Majic 8″ komander Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) dan pembiayan pencerobohan siri Lahad Datu
  5. Amirbahar (anak kepada Esmail iaitu adik kepada Jamlul Kiram)
  6. Aidani - Penduduk Semporna, berperanan sebagai penjaga senjata api dan dikatakan telah menyimpan senjata api di lokasi rahsia di Semporna
Share this article

15 Komen:

  1. cerita karut..bodoh ko buat crita..ko sama kn cite almahuna..siap ada lgi mat BOM..Puki MAk ko pengundi PAKATAN..mcm babi reka cerita ikut suka hati ko jak..JANGAN MENIPU ORG,DAPAT DOSA JAK KO ANJING.GARA2 BLOK YG BRAPA SEN SNGT KO DPT..BUAT FITNAH SNA SINI..AANNNNNNJJJJJJJIIIIIIINNNNNGGGGGG

    BalasPadam
    Balasan
    1. ehh teruk la org ni bercakap mcm teda otakkk... fuhhh paluiii

      Padam
    2. Tak suka orang orang Malaysia gi berambusla dari Malaysia...dok kat pulau ditengah tengah laut....

      Padam
    3. itu la itu sumber dri pdrm la palui kimaaakkk . . . apa kena mengena pla dgn pakatan??? jgn2 pilak ba dia ne

      Padam
    4. Sabahan crew ke screw ????

      Padam
    5. mcm ko tu bgs sgt ckp org anjing... org jahat pun manusia juga cuma perangai diorg tu tiada pandai juga akal fikiran yg tuhan bg... sblm berckp tu tapis2 skit ingat tuhan..
      Org sbh crew tiada ckp begitu..ko nie pelarian juga kali...

      Padam
  2. Bukan cerita karut. Cerita betul. sumber pihak PDRM. Belia bangkit bukan pengundi Pakatan.. baca tulisan2nya.. 1000% BN.Sebelum Blog AYT ada juga publish fakta ini.

    BalasPadam
  3. uissshh mengencang plak csabahan crew ni...sulu kot?

    BalasPadam
  4. Si sabahan crew ni apa hal??..sakit betul hati ko baca blog tu. Kali ko ni ada kaitan dengan mat bom?? apa lagi p tangkap ini org.siasat habis-habisan.

    BalasPadam
  5. cepat2 lah kc setel nie masalah...bkin kacau ja orang kerja d cini.

    BalasPadam
  6. cepat2 lah nie masalah penceroboh diselesaikan.bkin kacau orang yang kerja cini...

    BalasPadam
  7. brapa lama lagi nie kes mau settle oh...

    BalasPadam
  8. klo ye pn jgn la tmpal kt watak Jack Sparrow.. kaji balik watak Jack Sparrow di ambil dari mana.. ada sumber mngatakan Jack Sparrow adalah watak diambil dr sorg laki inggeris akhirny mnjd pglima laut Islam apabila masuk Islam.. nk edit, edit jg.. tp kne thu ape asl usul ssuatu..

    BalasPadam
  9. sabahan crew tu bukan org malaysia.. suku sakat sulu tu.. tu la dia marah cos dia tau cerita sebenar.. dasar pendatang tida sedar diri... paloi betul..

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top