Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

STRAITS TIME SINGAPORE : Pengaruh Tun M Semakin Berkurangan


“Pengaruh Mahathir semakin berkurang dalam arena politik Malaysia, “kata Shahnon Teoh dalam akhbar The Straits Times (Singapura). Shahnon berkata:

Penyingkiran Datuk Seri Mukhriz Mahathir sebagai Menteri Besar Kedah merupakan satu tamparan hebat kepada usaha gigih yang diterajui oleh bapanya Mahathir Mohamad, untuk menjatuhkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Pemberontakan Umno Kedah terhadap anak pemimpin paling lama berkhidmat di Malaysia dilihat sebagai pertempuran proksi diantara Perdana Menteri dan mantannya.

Faktor takut kepada Mahathir tidak lagi wujud dalam Umno, walaupun di negeri kelahirannya, “The Malaysian Insider menulis dalam editorial mengenai orang yang berjaya mengharungi beberapa cabaran sepanjang 22 tahun berkuasa sehingga 2003.



Beliau telah menjadi sama sekali tidak relevan terhadap kuasa yang disandang sebelum ini, “S. Rajaratnam School of International Studies (RSIS) fellow Oh Ei Sun beritahu kepada The Straits Times.

Bekas Perdana Menteri itu mungkin masih mempunyai beberapa helah dalam diam-diam, tetapi Najib telah menunjukkan kesediaannya untuk menggunakan sepenuhnya segala kuasa eksekutif yang beliau ada, tidak kira bagaimana kontroversi pun, untuk menangkis dan menghapuskan sebarang ancaman.

Kit Siang berkata Najib semakin kuat dengan setiap skandal, “adalah tajuk berita Free Malaysia Today di mana ia berkata:

Sesungguhnya ia adalah satu paradoks besar dalam politik Malaysia bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak nampaknya semakin kuat dan lebih kuat walaupun dengan “skandal demi skandal”, mengeluh Ahli Parlimen Gelang Patah yang digantung Lim Kit Siang dalam satu kenyataan.

Perdana Menteri yang sering dilanda masalah telah memenangi kemenangan lagi dengan menjatuhkan Mukhriz Mahathir sebagai Menteri Besar Kedah dan menggantikannya dengan Ahmad Bashah Md Hanipah.”

Kemenangan Najib dalam memaksa peletakan jawatan Mukhriz sebagai Menteri Besar Kedah mungkin markah “10 berbanding 0” terhadapnya berbanding musuhnya dalam tempoh enam bulan yang lalu, akui Lim. 

Seperti yang saya katakan pada awal tahun 2015 apabila ramai daripada anda meramalkan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan disingkirkan dari pejabat dan akan menjadi sejarah pada pertengahan 2015 – atau paling lewat Julai. Dan apa saya tetap katakan yang Najib masih akan menjadi Perdana Menteri pada Krismas 2015 dan seterusnya, sehingga ke pilihan raya umum akan datang – dan apabila dia meninggalkan pejabat adalah dengan terma beliau sendiri dan juga pada tarikh yang telah beliau pilih.

Tetapi, tidak, terdapat begitu ramai daripada anda yang merupakan pakar penganalisis politik. Raja Petra Kamarudin adalah diluar kawasan. Beliau tinggal di luar Malaysia terlalu lama. Dia tidak lagi tahu apa yang sedang berlaku di Malaysia. Apa yang Raja Petra tahu?

Satu perkara yang pasti, saya tahu lebih daripada anda. Saya apa yang kita boleh namakan seorang realis. Anda adalah apa yang kita boleh panggil “wishful thinking”. Maka itulah sebabnya otak saya adalah lebih baik daripada anda, terutama orang-orang Pakatuns dan DAP Red Bean Army.

Seperti yang saya katakan dalam artikel hari Rabu, Mukhriz salah langkah, beliau tidak mengendahkan fizik dalam politik. Pertama, Mukhriz Mahathir tidak mahir dalam matematik. Dia berfikir satu campur satu sama dua. Saya mengajar anda Maths Baru, bila berada dalam politik satu campur satu sama tiga. Jadi, dalam skim yang lebih besar, Najib menewaskan Mukhriz sejauh satu batu. Anda hanya perlukan satu inci untuk menang.

Kedua ialah Tun Dr Mahathir Mohamad dilihat sebagai Capo di tutti i Capi atau Capo dei capi. Dalam bahasa Inggeris, yang akan diterjemahkan kepada ‘Boss kepada semua bos’. Orang Cina akan berkata Taipan kepada semua Taikos. Saya akan anggap sebagai Godfather.

Dalam erti kata lain, seperti yang diakui oleh kebanyakan orang, Umno adalah sebuah parti panglima perang (seperti juga semua parti politik di Malaysia,termasuk parti-parti pembangkang) tetapi di kalangan panglima perang akan ada ketua panglima perang. Dan ketua panglima perang ini sepatutnya Dr Mahathir.

Dan apabila kamu adalah ketua panglima perang maka tiada siapa yang berani menyentuh anda atau keluarga anda. Dan sesiapa yang ingin menyingkir anda sebagai ketua panglima perang dan mendakwa sebagai ketua panglima perang yang baru, maka orang itu perlu merampasnya dari anda atau keluarga anda.

Pendek kata, ketua panglima perang dan keluarganya tidak boleh disentuh. Dan jika anda berani mengalahkan ketua panglima perang dan / atau keluarganya (dan bertahan dengan kepala anda masih di atas bahu anda) maka anda telah mengambil alih dan menjadi ketua panglima perang yang baru.

Jadi ini adalah apa yang Najib lakukan. Beliau menyingkirkan anak kepada ketua panglima perang (atau orang yang dianggap sebagai ketua panglima perang yang tiada siapa yang berani sentuh). Walau bagaimanapun, manakala ketua panglima perang itu pergi ke sana sini menjerit dari setiap gunung yang tinggi, Najib melangkah senyap tanpa suara. Dan tanpa banyak kata seperti ‘maafkan saya’ Najib PANCUNG anak ketua panglima perang itu.

Dan adakah anda tahu apa yang paling menarik tentang bagaimana Najib melakukannya? Dalam kes ini, anda tidak sedar, Najib membiarkan pihak istana untuk melakukan semua kerja. Najib hanya duduk diam-diam dan melihat istana PANCUNG kepala Mukhriz. Dan itu adalah perkara yang paling klasik mengenai keseluruhan episod ini.

Joceline Tan menulis tentang perkara ini dalam artikel beliau yang Mukhriz akhirnya bersetuju untuk pergi dan Perjalanan ini berakhir untuk Mukhriz pada Februari ke-3 dan ke-4.

Mukhriz telah dipersembahkan dengan surat peletakan jawatan yang disediakan dalam jam 6 petang. Percubaan ketiga dengan kehadiran beliau menandatangani surat tersebut selepas tiga anggota Majlis DiRaja berkumpul dalam satu perbincangan tertutup di kalangan mereka di pejabat Majlis DiRaja yang terletak di Wisma Darul Aman. Selepas itu, Setiausaha Kerajaan Negeri dan Penasihat Undang-Undang Negeri bertemu dengan Mukhriz mengenai surat peletakan jawatan itu.

Kapal beliau sendiri tenggelam pada petang Selasa apabila ia menjadi jelas bahawa 18 wakil rakyat menentang manakala tiga menyokong dan 15 wakil rakyat pembangkang.

Kedua, Tun Mahathir dianggap sebagai bos kepada bos-bos yang lain. Ringkasnya, sebagai ‘Godfather’.

Dalam erti kata lain, sebagaimana yang diakui kebanyakan orang, UMNO adalah sebuah parti ‘Warlords’ (seperti parti-parti politik lain di Malaysia termasuk pembangkang) tetapi di kalangan ‘warlords’ ini semua, ketuanya adalah Dr Mahathir.

Dan apabila anda seorang ketua kepada semua ‘warlords’ ini, tiada siapa yang berani mengganggu keluarga anda. Sekiranya terdapat individu yang ingin menukar ketua itu, padah akan menimpa diri sendiri atau keluarga anda.

Secara pendeknya Ketua ‘warlord’ ini tidak boleh disentuh. Dan sekiranya anda berani mencabar beliau, anda perlu mengambil alih dan menjadi ketua yang baru.

Jadi inilah yang telah dilakukan oleh Najib. Beliau telah ‘mengganggu’ anak ketua itu. Apabila ketua tersebut menimbulkan ‘kekecohan’, Najib secara diam telah mengorak langkah. Tanpa alasan panjang, Najib telah ‘pancung’ anak ketua ‘warlord’ tersebut.

Dan tahukah anda perkara menarik yang dilakukan Najib? Sekiranya anda tidak tahu, Najib telah menyerahkan semuanya kepada istana. Najib hanya duduk dan melihat bagaimana istana menyingkirkan Mukhriz. Dan itu adalah perkara yang paling klasik.

Joceline Tan telah menulis mengenainya dalam artikel ‘Mukhriz finally agrees to go’ dan ‘the Journey ends for mukhriz’ pada 4 & 4 Februari lalu.

Mukhriz telah mengemukakan surat peletakan jawatan selepas 6 petang. Cubaan ketiga untuk membuat beliau menandatangani surat berlaku setelah 3 ahli dari ‘Regency Council’ mengadakan perbincangan tertutup antara mereka di pejabat yang terletak di Wisma Darul Aman. Selepas itu, Setiausaha Negeri dan Penasihat Undang-undang Negeri bertemu Mukhriz berkenaan surat perletakan jawatannya. Kapalnya tenggelam pada tengah hari Selasa apabila jelas terbukti kumpulan yang menentangnya mempunyai 18 Ahli Dewan Undangan Negeri berbanding tiga daripada kemnya dan 15 ADUN pembangkang.

Kedah mempunyai 36 kerusi, jadi situasi terikat kepada 18 lawan 18. Speaker Dewan Undangan Negeri melangkah masuk dan memilih kumpulan yang mahukan Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah dan semuanya berakhir untuk Mukhriz.

Adalah jelas untuk Mukhriz mengekalkan jawatannya sekiranya pihak pembangkang menyokong beliau. Dan itu bermakna Mukhriz bukan lagi Menteri Besar Barisan Nasional atau UMNO tetapi akan menjadi Menteri Besar Pakatan Harapan. Tetapi hanya sekiranya PAS juga mengundi dengan Pakatan Harapan.

Seterusnya, ia adalah pihak istana yang menyediakan surat peletakan jawatan dan sebanyak tiga kali surat tersebut diberikan kepada beliau untuk ditandatangani. Akhirnya, pada kali ketiga, Mukhriz tidak mempunyai pilihan tetapi untuk menandatanganinya.

Jadi ini seperti membunuh 5 burung dengan satu batu. Pertama, ia adalah istana, bukannya Perdana Menteri yang memaksa Mukhriz untuk meletakkan jawatan. Kemudian, Istana yang menyediakan surat peletakan jwatan setelah bermesyuarat dengan kesemua 36 ADUN, termasuk 15 bukan ahli Barisan Nasional. Ketiga, khabar angina yang mengatakan Istana menyokong Mukhriz dan menentang Najib terbukti salah. Keempat, cakap-cakap mengenai Raja-raja yang mahukan Najib disingkirkan juga salah.

Dan akhirnya, yang penting sekali, Najib telah menghantar mesej kepada semua ‘warlords’ UMNO bahawa beliau berani ‘pancung’ anak kepada seorang yang dikatakan Ketua kepada semua ‘warlord’. Apa yang anda rasa akan dilakukan oleh beliau kepada ‘warlord’ yang lain yang cuba menghalangnya? Mulai sekarang, kesemua ‘warlord’ akan berjaga-jaga, malah Lim Kit Siang juga mengakui bahawa Najib semakin kuat hari demi hari.

Membunuh dua ekor burung dengan satu batu adalah klasik. Membunuh lima ekor burung dengan satu batu adalah epik. Dan Najib melakukan perkara yang paling epik, yang mana Lim Kit Siang pun terpaksa mengakui bahawa skor kini sepuluh kosong, memihak kepada Najib. Ia adalah sebab saya memihak Najib mengapa. Ia adalah kerana saya sukakan pemenang dan tidak memihak kepada mereka yang kalah yang merengek sepanjang masa seperti seorang kanak-kanak yang hilang lollipop.

Sumber – Malaysia Today
Share this article

3 Komen:

  1. HAHAHAHAHA......................Gembiralah korang.
    Senang hati sikitlah ye,
    Tun Dr.M dah tak berpengaruh di kalangan orang UMNO lagi.
    But, who gives a damn.
    Dia tetap di hati kami - rakyat marhaen yang
    berterima kasih di atas segala pengorbanan
    dan usahanya memajukan
    negara dan MENJADIKAN KAMI BANGGA MENGAKU
    RAKYAT MALAYSIA.
    Sekarang....di mana kah perasaan ini....????
    Yang ada - MALU, sedih dan hampa sebab ramai
    pemakan dedak lupa diri.
    Berpengaruh macam mana pun,
    jangan lupa - yang akan mengundi itu nanti kami.
    Jadi.......beringat-ingatlah, ye.

    BalasPadam
  2. tak payah nak beringat-ingat sgt lah.. madey juga sgt dibenci rakyat di zaman kuku besinya.. sekarang baru kena buku dgn ruas.. baru puas hati rasanya.. masih ingat lagi kesusahan hidup di zaman madey kekayaan di bolot oleh 2-3 ekor keparat dan anak beranak shj itulah kata2 bang anwar..

    BalasPadam
    Balasan
    1. la yea ker? hang masa zaman tu susah hati la yea. Kesian no. biasa la kan..orang melayu

      Padam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Networkedblog

MENARIK

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top