Nuffnang

BESAR KEPALA : Kebiadapan Guan Eng Dah Tak Dapat "Di Cover!!!"


Kita memang dah kenal siapa Guan Eng dan sikap anti Melayunya di Pulau Pinang. Namun, kalau jenis otak komunis ni, apa sahaja yang dibuat, dia sajalah yang betul. Dan tindakan terbaru Guan Eng di negeri pulau mutiara kali ini telah menyentap rasa hormat dari kalangan kaum cina.

Parti Gerakan negeri melahirkan rasa kesal dengan kenyataan Ketua Menteri, Lim Guan Eng dalam isu berkenaan penganjuran sambutan perayaan masyarakat Cina di kawasan Chew Jetty di sini.

Sambil menyifatkan kenyataan itu tidak sopan, Setiausahanya, Oh Tong Keong berkata, tindakan Guan Eng yang menyentuh mengenai pemilikan tanah dalam kalangan penduduk di kawasan tersebut juga memperlihatkan sikap angkuh Ketua Menteri berkenaan.

Menurut beliau, kenyataan itu juga seolah-olah menunjukkan kerajaan negeri mahu memusuhi rakyat di negeri ini khususnya penduduk di Chew Jetty.

“Ini adalah sesuatu yang di luar jangkaan untuk dilakukan pemimpin Kerajaan DAP Pulau Pinang kerana sebelum pilihan raya mereka bersungguh-sungguh menyatakan mahu menubuhkan kerajaan rakyat.

“Tetapi setelah berkuasa, mereka langsung tidak mengendahkan rakyat,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas mengenai laporan yang tersebar secara meluas di laman sosial berhubung kenyataan Guan Eng dalam reaksi terhadap bantahan penduduk Chew Jetty yang membantah hasrat Kerajaan DAP Pulau Pinang mahu menganjurkan Festival Kebudayaan dan Warisan di kawasan mereka.

Dalam reaksi itu, Guan Eng dilaporkan berkata: “Ini bukan tanah bapa kamu” selepas penduduk Jetty Chew tidak bersetuju dengan cadangan kerajaan negeri tersebut kerana bertembung dengan sambutan tahunan Thni Kong Seh iaitu hari ulang tahun kelahiran Maharaja Jade yang dianjurkan penduduk tempatan.

Tindakan itu mencetuskan kemarahan banyak pihak khususnya penduduk di Chew Jetty yang turut mengingatkan Guan Eng yang mana tanah-tanah di negeri ini juga bukan milik beliau atau bapanya, Lim Kit Siang.

Dalam pada itu, Toh Keong berkata, kenyataan Guan Eng tersebut sekiranya benar seperti dilaporkan, adalah sesuatu yang kasar dan tidak sepatutnya diucapkan khususnya dalam masyarakat Hokkien.

Menurut beliau, sebagai Ketua Menteri, Guan Eng sepatutnya mencari penyelesaian terbaik dalam menyelesaikan sebarang pertikaian bersama rakyat, bukannya mengeluarkan kenyataan yang seolah-olah mahu menakut-nakutkan rakyat.

“Sepatutnya dalam menyambut apa juga perayaan, kerajaan negeri khususnya Ketua Menteri mestilah bersama dengan rakyat, bukannya terus bermain politik kerana yang terkesan adalah rakyat sendiri,” katanya.

- Utusan
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top