Nuffnang

ERIC PAULSEN : PKR Bangsat!! PAS Macam Mana Pula?




Budaya ancam-mengancam? Taik kucing la PKR!!

PENGARAH Eksekutif Lawyers for Liberty Malaysia, Eric Paulsen yang mendakwa Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mempromosikan fahaman ekstrem setiap Jumaat telah ditahan pihak polis. Namun apa yang menyedihkan, PKR yang majoritinya dianggotai oleh Melayu dan beragama Islam telah mengutuk pula penahanan tersebut.

Kenyataan yang dikeluarkan di Portal Keadilan Daily seperti berikut:

KUALA LUMPUR 14 JAN: KEADILAN membantah penahanan peguam hak asasi yang juga Pengasas NGO Lawyers for Liberty (LFL), Eric Paulsen mengikut Akta Hasutan 1948.

Ketua Penerangannya, Syed Ibrahim Syed Noh berkata, tindakan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar seolah-olah memberi gambaran penahanan itu merupakan kejayaan besar polis menahan penjenayah besar yang cuba melarikan diri.

“Walaupun saya tidak sepenuhnya bersetuju dengan kenyataan umum Eric yang boleh ditafsir menghina secara serkap jarang, namun saya juga tidak bersetuju beliau ditahan begitu rupa.

“Apatah lagi disusuli dengan tweet Ketua Polis Negara tentang penangkapan Eric seolah-olah dia penjenayah besar yang cuba melarikan diri,” tegasnya dalam kenyataan.

Eric ditahan melalui satu serbuan melibatkan 20 anggota polis di ibu negara sedangkan peguam itu sebelumnya bersetuju memberi kerjasama kepada pihak polis untuk disiasat.

Beliau ditahan ekoran tweetnya sebelum ini yang didakwa mengkritik Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Terdahulu, Khalid berkata, Eric antara yang wajar disiasat di bawah Akta Hasutan ekoran tindakan itu.

Malah Khalid memuat naik gambar Eric di twitter beliau dengan tulisan “biadap”.

Justeru, Syed Ibrahim menggesa semua pihak menolak budaya ancam mengancam yang semakin membimbangkan dan menangani konflik yang timbul dengan berdialog secara baik dan berhikmah sebagaimana disarankan Islam melalui Al-Quran.

“Saya percaya ada beberapa perkara dasar di sini yang perlu difahami dalam konteks Malaysia sebagai negara majmuk pelbagai agama, kaum dan budaya.

“Islam mengutamakan kepentingan atau ‘kemaslahatan’ umum tanpa menafikan hak asasi manusia termasuk hak berbicara sebagaimana yang difahami melalui maqasid syariah selain menganggap tegur menegur kerana hak dan kebenaran sebagai prinsip utama dan sebahagian prinsip mengajak kepada kebaikan dan mencegah keburukan,” jelasnya.

Sambung Syed Ibrahim, perkara dasar ini akan hanya tinggal dasar jika kefahaman dan pelaksanaannya bercelaru atas motif politik dan emosi serta sentimen semata-mata.

Beliau bersedia memainkan peranan penting bersama KEADILAN bagi kembali menyuburkan budaya dialog perbincangan serta mengelakkan budaya ancam mengancam serta ugutan.

“Saya menyarankan semua pihak sama ada kerajaan, PDRM, Jakim, saudara Eric, parti politik dan NGO untuk kembali kepada dasar ini jika kita ingin benar-benar membebaskan negara kita daripada unsur ekstrimisme,” kata bekas Pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) itu.


Beberapa tangkapan di bawah Akta Hasutan telah dibuat sebelum ini. Bagaimanapun polis telah memberikan jaminan dan melepaskan mereka sementara menunggu hari perbicaraan. Namun ada di kalangan mereka seperti Ali Abdul Jalil dan blogger porno, Alvin Tan telah melarikan diri ke luar negara dengan bantuan pihak-pihak tertentu sebelum melalak di sana.

Eric Paulsen juga besar kemungkinan akan melakukan perkara yang sama apatah lagi dia mempunyai keupayaan untuk berbuat begitu dari segi kewangan.

PDRM tidak seharusnya membebaskannya sama ada menerusi jaminan individu mahupun jaminan polis.

Dalam kes ini penulis nak tanya sikit. Di mana PAS, Apa Pendirian mereka? Adakah parti yang kononnya memperjuangkan ISLAM hanya mampu melihat dan akur sahaja dengan sahabat mereka dari PR? Adakah parti mendahului agama?
Share this article

1 Komen:

  1. cara penyampaian eric bukan untuk pemahaman orang kristian tapi yang jelas maksudnya adalah MENGHINA....PKR tak payah nak mengajar orang awam islam.... Kami lebih CERDIK dari anda semua

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top