Nuffnang

DIHARAMKAN : Awas!!! Epal Granny Dan Gala Boleh Membunuh!!



Sila ambil perhatian!!! Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani telah menyekat kemasukan epal jenis Gala dan Granny Smith dari Amerika Syarikat berikutan beberapa kes kematian dipercayai disebabkan epal yang tercemar oleh jangkitan Listeriosis, kata Menterinya Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.



Menurutnya, sekatan dilakukan setelah notis berkaitan pencemaran itu diterima kementerian dua hari lalu.

"Kita menerima notis daripada Pentadbiran Makanan dan Dadah (FDA) Amerika yang memaklumkan tentang insiden pencemaran itu dan difahamkan ia telah menyebabkan tiga kematian dan ramai yang sakit di Amerika dan Kanada," katanya memetik laporan Bernama.

Bagaimanapun, beliau berkata kementerian tidak mempunyai bidang kuasa untuk menarik balik kesemua epal jenis itu yang sudah berada di pasaran Malaysia kerana isu ini melibatkan soal pemakanan yang berada dibawah bidang kuasa Kementerian Kesihatan.

Selain itu, sebuah portal asing melaporkan penularan bakteria tersebut dikesan di sebuah pusat pemprosesan epal di Bidart Bros, Bakersfield, California yang melibatkan epal yang disaluti dengan karamel.


Listeriosis adalah jangkitan baketeria boleh menyebabkan kematian dan antara simpton seseorang itu dijangkiti dengan Listeriosis termasuklah demam, sakit kepala yang teruk, loya dan leher tegang. - Siakapkeli.com.my
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top