Nuffnang

AMEKKAU!!! SULTAN SELANGOR MURKA - TARIK DARJAH KEBESARAN ANWAR!!!



SULTAN SELANGOR telah menarik balik gelaran DATUK SERI yang diberi kepada Anwar  Ibrahim pada tahun 1992 dan berkuatkuasa pada 3 November 2014 yang lalu. 

Tindakan ini diambil kerana mempersoal integriti Sultan semasa krisis MB yang lalu.

Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah pada Khamis MELUCUTKAN gelaran 'Datuk Seri' yang diberikan kepada Anwar Ibrahim pada tahun 1992.

Ini dipercayai berkaitan dengan sikap derhaka Anwar yang juga Ketua Pembangkang.

Istana Selangor dalam satu kenyataan pagi Khamis memberitahu perlucutan gelaran tersebut berkuatkuasa 3 November lalu.

Menurut Istana Selangor keputusan untuk membatalkan gelaran Anwar kerana beliau "berulang kali mempersoalkan integriti Sultan Sharafuddin Idris Shah dan institusi Raja dalam krisis Menteri Besar baru-baru ini."

"Sultan, selepas berunding dengan Majlis Diraja Selangor, telah memutuskan bahawa anugerah kehormat yang membawa gelaran 'Datuk Seri' kepada Anwar Ibrahim, dibatalkan berkuatkuasa 3 November, selaras dengan kuasa Sultan untuk memberi anugerah seperti yang termaktub dalam perlembagaan negeri.

"Keputusan ini adalah berdasarkan tindakan Anwar mempersoalkan berulang kali kewibawaan Sultan Selangor dan institusi diraja dalam menyelesaikan MB krisis Selangor, serta menyoal Baginda berkaitan isu-isu membabitkan agama Islam," kata Setiausaha Sulit Sultan Sharafuddin, Datuk Mohamad Munir Bani.

Tambahnya, tindakan dan tingkah laku yang penasihat PKR itu menunjukkan bahawa dia tidak layak lagi untuk memegang apa-apa pingat.

 -Agendanews

Share this article

1 Komen:

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top