Nuffnang

APA DAH JADI? Demi Kerusi, Jihad Diketepikan

Ramai ahli dan penyokong PAS tepuk dahi sendiri melihatkan suasana hiruk-piruk dan berpuak-puak dalam perebutan kerusi sesama sendiri sempena PRU-13 terutama sekali di Kelantan. Suasananya agak panas, kelam kabut dan serba bercelaru. 




Itu gambaran jelas betapa kalutnya proses pemilihan calon-calon PAS untuk PRU-13, semacam tiada lagi nilai jihad dalam perjuangan para pemimpinnya. Dari A sampai Z berkucar 'wak yah' kerana wujudnya puak-puak berlainan kepentingan yang merasakan kroni dan waris warah masing-masing lebih berhak menjadi calon terutama sekali di kawasan yang dikira selamat. 




Pengumuman calon misalnya yang sepatutnya berlangsung pada 12 April 2013 dalam majlis Himpunan Kelantanku Hijau tapi gara-gara kekalutan yang berlaku memaksa ianya ditunda kepada 17 April 2013. Setelah nama-nama calon diumumkan, lagi sekali ahli dan penyokong PAS menepuk dahi sendiri apabila sebahagian punca kekalutan ini juga melibatkan Dewan Harian PAS yang turut sibuk memasang calon masing-masing. 

Soal berjuang kerana jihad demi kedaulatan Islam yang sering dilaungkan sudah habis di bakul sampahkan. Pening ahli dan penyokong PAS dibuatnya. Diam tak diam, UMNO dan BN Kelantan sudah menang di pusingan pertama kerana lebih awal mengumumkan calonnya tanpa banyak masalah dan soal cah keting juga sudah tidak kedengaran. 



Pergolakan dan kekalutan dalaman serta persaingan pelbagai puak dalam kepimpinan PAS Kelantan tika ini menjadikan parti berlabel Islam itu tiada jauh bezanya dengan UMNO mahu pun PKR. PAS sudah semakin hanyut dan kian hilang identiti Islamik yang selama ini dibanggakannya, barangkali kerana peralihan zaman atau sebenarnya disebabkan para pemimpinnya tenggelam dalam mimpi indah mengejar kuasa di Putrajaya.


 

Apa yang berlaku kini, ia boleh disimpulkan sebagai rekod terburuk dalam sejarah PAS berbanding kekalutan yang pernah berlaku semasa pemilihan calon PAS untuk PRU 1978 dan PRU 2004 dulu. Andainya kesimpulan itu benar, bermakna suka atau tidak, PAS terpaksa menerima hakikat bahawa keputusan PRU-13 yang akan diterjemahkan dalam peti undi kelak yang bakal membawa perkhabaran buruk yang sukar untuk dielakkan.
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top