Nuffnang

BOCOR RAHSIA : Ramai Wartawan Meroyan Dengan Peguam Negara


PETALING JAYA : Gerakan Media Marah (GERAMM) mengecam ‘ugutan’ yang dibuat Peguam Negara, Tan Sri Mohamad Apandi Ali yang bercadang meminda undang-undang meningkatkan hukuman ke atas mereka yang membocorkan rahsia kerajaan dan media yang melaporkannya.

Menyifatkan ancaman Apandi itu sebagai tindakan yang boleh melemahkan bidang kewartawanan negara ini, perikatan longgar pengamal media itu menyanggah ‘cubaan jelas untuk menakut-nakutkan media’ daripada melaporkan isu berkaitan kepentingan awam.

“Penggunaan sumber rahsia oleh media bukan untuk mensabotaj kerajaan tetapi demi mencari kebenaran dalam sesuatu perkara dan mempertanggungjawabkan kerajaan pada pihak awam.

“Ia aspek penting dan selari dengan semangat Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010 dan amalan memberikan maklumat. Ia adalah alat semak dan imbang yang penting dalam demokrasi.”

Mutakhir ini, media memainkan peranan penting dalam melaporkan skandal yang melibatkan maklumat ‘sumber’ rahsia seperti dakwaan salah urus kewangan Lembaga Tabung Haji (TH), dakwaan salah urus kewangan Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM), dan kontroversi derma RM2.6 bilion terhadap Datuk Seri Najib Razak dan SRC International yang melibatkan Perdana Menteri.

GERAMM berkata, adalah tidak wajar bagi Apandi melepaskan kekecewaannya di atas kebocoran dakwaan salah laku atau salah urus itu dengan menghukum sidang redaksi, sebaliknya menggesa Peguam Negara dan penggubal undang-undang supaya menguatkan peranan media dalam ruang lingkup sistem keadilan.

“Etika kewartawanan juga menyatakan bahawa penggunaan sumber yang tidak dinamakan perlu dipertahankan selagi maklumat yang diperolehi dapat disahkan.

“Berbanding menguatkan lagi akta drakonian seperti OSA (Akta Rahsia Rasmi 1972), GERAMM ingin menggesa Peguam Negara, kerajaan dan penggubal undang-undang untuk meminda Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010 yang benar-benar dapat melindungi wartawan dan sumbernya yang melaporkan hal yang benar kepada orang ramai.”

Semalam, Mohamad Apandi dalam temubual eksklusif dengan akhbar Sinchew Daily dipetik berkata, Pejabat Peguam Negara sedang mengkaji untuk meminda OSA 1972 bagi memasukkan hukuman penjara seumur hidup dan 10 sebatan rotan.

Amalan media menggunakan sumber rahsia dalam melaporkan isu berkepentingan awam dipertahankan Mahkamah Tinggi pada 2013. Hakim Lau Bee Laan dalam satu kes saman fitnah telah menolak permohonan Ahli Parlimen Bintulu, Datuk Seri Tiong King Sing untuk memaksa seorang wartawan mendedahkan sumbernya. - FMT
Share this article

4 Komen:

  1. kembali hidup spt zaman madey apabila kebebasan yg di berikan di salah guna..

    BalasPadam
  2. MARILAH KITA DOAKAN KEPADA SEMUA PENGKHIANAT ANAK BANGSA UGAMA DAN NEGARA INI.YA ALLAH YA TUHAN KU.LAKHANATKAN LAH MAK BAPAK PEMINPIN PENGKHIANAT RAKYAT MALAYSIA INI.SEKIRANYE MASIH HIDUP MAK BAPAK PENGKHIANAT INI LAKHANATKAN LAH SELAKHANAT LAKHANT NYE DAN SEKIRANYE SUDAH MAMPOS CAMPAK KANLAH KEDALAM NERAKA YANG PALING JAHANAM.YA ALLAH YA TUHAN KU LAKHANATKAN KAN JUGA SEMUA YANG BERSENGTONGGOL TERMASUKLAH KAKITANGAN KERAJAAN YANG MEMBELA PENGKHIANAT PENGKHIANAT INI SEMUA.AMIN AMINA MIAN

    BalasPadam
  3. Saya bersetuju seratus peratus saranan Peguam Negara kerana dengan adanya pindaan Akta Rahsia Rasmi ni.pegawai yang korup macm Bahri atau Ghani Patail tak mngkin dapat cari duit kopi lagi dari pihak yang berkepentingan...misalnya dari pihak yang ingin menghuruharakan negara dan menjatuhkan kerajaan secara kotor....oleh itu pedulikan apa yang pihak media marahkan ..mereka tu tidak penting berbanding rakyat yang berbilang kaum serta agama...di negara ini...biar kita ambil contoh negara CHINA dan Singapura....mereka tidak ambil mudah ...ini sudah tepat pada masanya kerana pihak mefia sekarang lebih banyak menyebarkan fitnah bila ditanya apa sumbernya rahsia...eah begitu mudah pihak mediakan...terutamanya malaysia kini dan sarawak report...lepas ni...tengoklah report mereka tu....

    BalasPadam
  4. Saya sokong peguam negara demi keamanan dn kesejahteraan rakyat. Tu doa merepek anom 8.39 insaalah tidak akan dimakbulkan allah.

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top