Nuffnang

PTPTN ZALIM? Luahan Penjawat Awam Yang Gaji Berbaki RM19 Selepas Potongan!!


Beberapa hari kebelakangan ini, ramai yang berkongsikan kekesalan mereka terhadap tindakan Perbadanan Tabung pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang memotong gaji mereka tanpa dimaklumkan lebih awal. 

Difahamkan, PTPTN telah melancarkan operasi besar-besaran bagi mengesan peminjamnya sejak awal Disember ini. 


Gambar slip gaji seorang penjawat awam yang dipotong sebanyak RM2,063.75 oleh PTPTN pula viral di media sosial, mencetuskan lagi panik di kalangan peminjam PTPTN yang belum melangsaikan hutang mereka.

"Ingat tak masa bulan 8 hari itu, saya ada kongsi tentang PTPTN ini. Pada masa itu, saya pergi untuk membayar tunggakan. Saya ada beritahu yang Pegawai PTPTN memaklumkan saya mengenai operasi besar-besaran bagi mengesan peminjam pada hujung tahun ini," kata Batrisyia Fauzan yang memuat naik gambar slip gaji tersebut di laman Facebooknya.

"Katanya, para peminjam diberi masa sehingga bulan Oktober untuk datang berunding dengan pihak PTPTN. Jika tidak berbuat demikian, pihak PTPTN akan membuat pemotongan mengikut kadar yang telah ditetapkan oleh mereka sendiri.

"Rupa-rupanya memang mereka serius untuk berbuat demikian. Tadi dalam WhatsApp group pun kami kecoh berbincang mengenai perkara ini. 

"Sudahlah sekolah akan dibuka tidak lama lagi, kasihannya kalau dipotong sampai seperti ini, baki gaji tinggal RM19 saja. 

Justeru, Batrisyia menasihatkan mana-mana peminjam PTPTN yang belum membuat pembayaran, segera hadir ke mana-mana pejabat PTPTN berdekatan untuk menjelaskan bayaran.

Apa pun, pihak PTPTN juga dituntut memberi penjelasan berhubung perkara ini yang dilihat amat tidak patut. 
Share this article

1 Komen:

  1. Kepada yang berhutang itu eloklah membayar balik. Bayaran balik itu dapat pula membantu yang lain yang memerlukan pinjaman untuk menyambung pelajaran. Dengan keadaan begitu tidak perlulah kerajaan asyik terpaksa menambah peruntukkan untuk PTPTN setiap tahun.
    Siapakah yang ZALIM - PTPTN atau peminjam? Sudah semestinya PTPTN perlu mengutip balik hutang didalam sesuatu tempoh yang manasabah. Tetapi jika peminjam tidak membayar balik mengikut jadualnya sudah tentu PTPTN terbeban dan gagal untuk menjalankan tanggungjawab memberi pinjaman pelajaran kepada yang memerlukan.

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top