Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

KENAIKAN TOL : Rafizi Kena "Sekolah" Dengan PSKLM


Persatuan Syarikat-syarikat Konsesi Lebuhraya Malaysia (PSKLM) mempertikai cadangan Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli supaya pemegang konsesi lebuh raya sedia ada, diberi keutamaan dalam projek lebuh raya akan datang sebagai mekanisme mengekang kenaikan kadar tol.

Dalam kenyataan pada Rabu, persatuan itu menarik perhatian bahawa di Malaysia terdapat 31 lebuh raya bertol dimiliki syarikat konsesi berbeza dengan pelabur dan pemegang taruh mempunyai komitmen berbeza mengikut polisi syarikat masing-masing.

Ini bermakna kerajaan perlu ada 31 'projek gantian' dengan nilai sama untuk ditukarkan dengan nilai penyelarasan kadar tol berkala bagi 31 konsesi lebuh raya sedia ada, kata persatuan itu.

"Namun, sekiranya projek berkenaan tiada kaitan dengan kepakaran syarikat konsesi, contohnya pembangunan hospital, ini bermakna syarikat perlu membuat pelaburan baharu.

"Ini sudah pasti boleh menaikkan kos pembangunan hospital itu sendiri dan akhirnya boleh merugikan negara," kata PSKLM.

Senario itu, kata PSKLM boleh menjurus kepada syarikat pakar dalam pembinaan hospital tidak boleh lagi bersaing untuk mendapatkan projek berkenaan kerana telah diberi secara terus kepada syarikat konsesi lebuh raya.

"Ini sudah tentu bertentangan dengan prinsip keterbukaan dan persaingan secara adil yang diguna pakai dalam pasaran," kata persatuan itu sambil menambah landskap ekonomi, politik dan sosial negara mungkin berubah mengikut keperluan dan kesesuaian pada masa akan datang.

"Tidak ada sesiapa dapat memastikan siapa penentu kepada projek lebuh raya di masa akan datang. Sekiranya syarikat konsesi sedia ada dijamin mendapat projek akan datang, besar kemungkinan proses pemberiannya pula akan dipersoal," kata persatuan itu.

Dalam posting di blognya, Rafizi mencadangkan supaya pemegang konsesi lebuh raya mendapat keutamaan dalam projek-projek lebuh raya akan datang sebagai pertukaran untuk tidak menaikkan kadar tol.

Dengan cara ini, beliau berkata mereka tidak perlu bimbang tentang keuntungan yang berkurangan kerana mereka mempunyai potensi untuk terus terlibat dalam projek lebuh raya kerajaan yang akan datang dengan syarat perjanjian ditetapkan secara adil mengikut kadar keuntungan munasabah.

PSKLM menegaskan bahawa cadangan itu memerlukan persetujuan kesemua pemegang taruh bagi 31 lebuh raya di negara ini, dan realitinya ia boleh menimbulkan pelbagai kerumitan dan memakan masa lama atas pelbagai sebab.

Menurut persatuan itu, besar kemungkinan 'projek gantian' tidak memenuhi syarat ditetapkan institusi kewangan yang telah membiayai konsesi asal.

PSKLM berkata sekiranya penyelarasan kadar tol tidak dilaksanakan kerana menunggu 'projek gantian', ia sudah pasti akan memberi kesan kepada pinjaman kewangan yang telah dibuat berlandaskan kepada jangkaan aliran tunai hasil daripada kenaikan kadar tol berkala yang dipersetujui ketika perjanjian ditandatangani.

"Tidak salah untuk kami nyatakan bahawa ada kemungkinan syarikat konsesi tidak dapat memenuhi obligasi kewangan mereka kepada pemberi pinjaman sekiranya penyelarasan kadar tol tidak dilaksanakan," kata kenyataan itu.

Penyelarasan kadar tol yang berkuat kuasa Khamis, melibatkan lebih 10 lebuh raya utama di Lembah Klang serta Johor.

Semalam, Kementerian Kerja Raya berkata kerajaan telah menangguhkan kenaikan kadar tol di lebuh raya yang layak mendapat kenaikan sejak 2008 sebagai antara inisiatif untuk mengurangkan beban kewangan rakyat.

Jumlah pampasan yang dibayar kerajaan kepada syarikat konsesi lebuh raya dari 2008 hingga 2013 adalah RM1,108.91 juta, manakala bagi 2014 berjumlah RM402.99 juta.

Langkah itu diambil supaya syarikat konsesi lebuh raya tidak menaikkan kadar tol, sekali gus meringankan beban kewangan orang ramai.


Susulan kadar baharu tol berkuatkuasa esok, satu demonstrasi bantahan dibuat di Plaza Tol Sunway dekat Lebuhraya Damansara-Puchong, hari ini.

Demonstrasi yang dianjurkan Pemuda Sosialis DAP (Dapsy) Selangor dihadiri 50 peserta yang membantah kenaikan tol di 18 lebuhraya seluruh negara.

Peserta turut membawa sepanduk bantahan dan juga mengajak pengguna lebuhraya di kawasan sekitar membunyikan hon sebagai tanda protes.

Bagi pengguna yang ditemui, mereka menyatakan rasa kesal akan kenaikan ini memandangkan kos hidup sedia ada sudah cukup membebankan mereka.

"Saya tinggal di Sungai Buloh, dan saya kerja di Shah Alam. Kos harian saya untuk tol pergi dan balik mencecah RM10 sebelum ini.

"Kenaikan tol akan menyebabkan kos harian saya mencecah RM15 sehari. Itu baru saya, bila dicampur dengan kos tol yang ditanggung isteri, maka kami secara bulanan terpaksa membelanjakan kira-kira RM400 untuk tol sahaja," kata Razak seorang peserta bantahan kenaikan tol.

Sally Sian, seorang pengurus pemasaran pula berpendapat, kenaikan tol menyebabkan kos operasinya juga meningkat.

"Saya sentiasa menggunakan lebuhraya untuk ke lokasi tertentu bagi tujuan kerja.

"Kenaikan tol ini akan menyebabkan kos operasi saya meningkat, dengan GST yang dikenakan sejak April lalu," katanya
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Networkedblog

MENARIK

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top