Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

PANASSS!!! "Peperangan" Dalam SPRM - Siapa Benar Siapa Salah?


Bahri dan Abu Kassim hampir bertumbuk hari ini desas desus di ibu pejabat SPRM mengatakan peperangan terbuka dan pahit telah berlaku. Bahri telah mengancam untuk mendedahkan Abu Kassim dan pegawai-pegawai lain di SPRM yang beliau dakwa sebagai perbuatan rasuah dan salah laku. Bahri memberi amaran, jika mereka mengambil tindakan terhadapnya maka semua orang akan penjara.
Terjemahan dari sumber: Isu RM2.6 bilion telah mencetuskan bukan hanya perebutan kuasa dalaman Umno. Ia juga telah mencetuskan perebutan kuasa dalam Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). 

Ketua Pesuruhjaya SPRM, Abu Kassim Mohamed, mahu mengambil tindakan disiplin terhadap Pengarah Operasi Khas, Bahri Mohamad Zin, atas sebab pelanggaran etika dan protokol. Tambahan pula, isteri kedua Bahri sedang menghadapi masalah kewangan dan beliau disyaki berada dalam kedudukan yang rapuh, yang bererti beliau terdedah. 

Bahri dan Abu Kassim hampir bertumbuk hari ini desas desus di ibu pejabat SPRM mengatakan peperangan terbuka dan pahit telah berlaku. Bahri telah mengancam untuk mendedahkan Abu Kassim dan pegawai-pegawai lain di SPRM yang beliau dakwa sebagai perbuatan rasuah dan salah laku. Bahri memberi amaran, jika mereka mengambil tindakan terhadapnya maka semua orang akan penjara. 

Di antara senarai jenayah tersebut, menurut Bahri, adalah pembunuhan Teoh Beng Hock dan Ahmad Sarbani Mohamed. Bahri mendakwa bahawa bukan sahaja mereka dibunuh tetapi juga terdapat satu cover-up yang mencapai ‘echelons’ tertinggi SPRM. 

Mungkin akhirnya rakyat Malaysia akan mengetahui kebenaran mengenai pembunuhan Teoh Beng Hock dan Ahmad Sarbani Mohamed. Dan jika Bahri benar-benar buat bising maka ramai lagi Tan Sri, Datuk Seri, Datuk, dan sebagainya, akan menyertai Anwar Ibrahim di hospital dalam Penjara Sungai Buloh. 

Bahri juga telah berjanji untuk menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional yang diketuai Umno. “Biar Mampus Melayu. Lagi Baik Bagi Cina Ambil Alih Kerajaan, “Bahri menjerit yang membuatkan Abu Kassim tercengang. 

Bahri disyaki sebagai agen DAP dan hari ini beliau mengesahkan dalam keceluparan beliau. Bagaimana Bahri mahu menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional yang diketuai Umno tidak begitu jelas tetapi beliau disyaki akan berbuat demikian dengan ‘membocorkan’ fail-fail tertentu seperti yang beliau lakukan dengan isu 1MDB dan RM2.6 bilion. 

Sama ada apa yang Bahri bercadang untuk ‘bocorkan’ adalah tulen atau palsu tidak penting kerana isu 1MDB dan RM2.6 bilion telah membuktikan. Rakyat Malaysia paling mudah tertipu, mereka akan percaya bahawa kulat pada tingkap gereja adalah gambar Jesus atau bahagian dalam buah-buahan ada kalimah ‘Allah’. Mereka akan percaya apa sahaja yang ‘bocor’ dari SPRM adalah asli dan tidak dipalsukan. 

Bagaimanapun, jika sekarang Abu Kassim tidak mengambil tindakan tatatertib terhadap Bahri maka ini bermakna ugutan Bahri telah berjaya. Dan ia juga bermakna bahawa dakwaan Bahri terhadap bosnya dan rakan-rakannya dalam SPRM adalah benar. 

Jika Abu Kassim tidak berani sentuh Bahri , adakah ini bermakna bahawa semua pegawai dalam SPRM mengambil rasuah, sepertimana dakwaan Bahri? Dan adakah ini juga bermakna bahawa Teoh Beng Hock dan Ahmad Sarbani Mohamed telah dibunuh dan ada pegawai tertinggi SPRM menutupnya sepertimana didakwa oleh Bahri? 

Ya, ini satu perkembangan yang paling menarik sekali. Ini adalah apa yang kita akan panggil “Mexico standoff”. Jika Abu Kassim tidak berbuat apa-apa maka ini bermakna dakwaan Bahri adalah benar. Jadi adakah Abu Kassim mengalah dan membuktikan dakwaan Bahri benar atau beliau akan memanggil Bahri pembohong dan berusaha keras untuk mengalahkan Bahri? 

Mari kita lihat apa yang akan berlaku dalam tempoh beberapa hari akan datang. 

Share this article

9 Komen:

  1. Cerita ni dah berbulan berlalu, bukan setakat dah basi, tapi dah berkulat dah pun, malahan Datuk Bahri dan Tan Sri Abu Kasim serta SPRM telah menafikan perkara ini.

    Tiada isu apa-apa pun, apahal blogger Belia Bangkit ni, putar cerita yang dah berkulat yang sebenarnya tiada isu apa-apa pun, yang sebenarnya adalah rekaan Raja Petra itu sahaja?

    Malahan Datuk Bahri dah buat laporan polis terhadap tulisan mengarut Raja Petra itu.

    Lihat petikan akhbar Mstar Online bertarikh 01 Februari 2016 ini:

    PETALING JAYA: Pengarah Bahagian Operasi khas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Bahri Mohd Zin menafikan bahawa beliau dan Ketua Pesuruhjaya Tan Sri Abu Kassim Mohamed telah 'berperang besar'.

    Dalam satu kenyataan pada Isnin, Bahri menafikan dakwaan yang dibuat oleh Raja Petra Kamarudin di portalnya bahawa beliau hampir bergaduh dengan Abu Kassim berhubung kes SRC International dan dana RM2.6 bilion.

    Bahri menafikan semua tuduhan lain yang dibuat dalam artikel itu dan berkata beliau telah membuat laporan polis mengenainya di Putrajaya, pada Ahad.

    "Ya, saya telah membuat laporan polis. Saya berharap siasatan akan membersihkan nama saya dan SPRM," katanya.

    Dalam laporan polis, Bahri berkata dakwaan dalam artikel itu adalah tuduhan berniat jahat dan merupakan fitnah.

    "Dakwaan bahawa saya juga adalah seorang ejen DAP dan mahu menjatuhkan Umno juga adalah fitnah yang bertujuan untuk mencemarkan nama dan reputasi saya sebagai pegawai SPRM.

    "Sebarang tindakan saya semasa saya bersama dengan SPRM telah dijalankan secara profesional mengikut undang-undang dan peraturan dan untuk mempertahankan kebebasannya," kata beliau.

    Bahri berkata, beliau yakin Ketua Pesuruhjaya SPRM dan ketua-ketua SPRM yang lain sentiasa mempertahankan pegawai-pegawainya yang mengekalkan ketelusan dan kebebasan Suruhanjaya dan mereka yang telah bertindak dengan adil dan profesional.

    Raja Petra mendakwa telah berlaku satu 'pergaduhan kuasa dalaman' dalam SPRM antara Bahri dan Abu Kassim berhubung siasatan dua kes itu. - Dipetik dari Mstar Online

    http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2016/02/01/bahri-nafi-perang-abu-kassim/

    BalasPadam
    Balasan
    1. Patutnya blogger Belia Bangkit pertikaikan tindakan Khalid Abu Bakar mengenai laporan polis yang dibuat oleh Datuk Bahri itu, dah diambil tindakan ke belum, itu yang sepatutnya, bukannya ulang tayang cerita merapu Raja Petra itu pula.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  2. alamak blogger apa lu citer ni bro... kalau dah takda tajuk yg panas takyah citer la bro buang masa je..

    BalasPadam
  3. Uolls ni memanglah cerita ni dah lama....tapi kenapa admin ulang tayang benda ni....sebab nak beri peringatan pada Sprm...kalau Guan Eng kali ni lepas....siaplah..sebab cerita dalaman Sprm....orang ramai dah tahu....ada tali barut dan konco Dap jadi pegawai tertinggi...so sekarang ni pegawai yangtak amanah tu dah jadi.....seperti ditempuh gajah lalu....maknanya apa....perbuatan jahat yang dilakukan oleh seseorang dah tak boleh nak disembunyikan lagi....ada faham....abu bakar yang terbakar hatinya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa kena mengena Guan Eng dengan isu ini pula? Malahan kau ada bukti ke dalam SPRM tu ada konco DAP? Siapa dia, kau ada bukti ke dia tu konco DAP?

      Isu laporan polis oleh Rafizi Ramli terhadap Arul Kanda yang dibuat pada 30 Mac 2016 jam 3:49 petang di mana repot itu diambil keterangannya oleh Konstable Nor Syahirah binti Muhamad Othman di Balai Polis Jalan Dang Wangi, mana dia Khalid Abu Bakar? Apa ni Khalid, laporan polis dibuat oleh rakyat, tetapi PDRM yang diketuai oleh kau tak ambil tindakan ni pasal apa? Apakah kau nak menjadikan PDRM sebagai alat pekakas Najib berbuat sesuka hatinya ke?

      Sila ulaslah mengenai perkara ini.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. Orang bodoh saja buat ulang-tayang camni. Ini bukan ulang-tayang namanya kalau cedok dari blog lain. Ini ulang-fitnah namanya. Lebih2 lagi bila dah ada berita lanjut seperti dalam komen pertama di atas. Ini satu tindakan yg tak bertanggungjawab, tak usul periksa berita yg nak disiarkan.

      Anus 11.32 ni tuan tanah yg tak berani nak mengaku silap ke? Atau kroni tuan tanah yg cuba nak spin kebodohan. Pandai pulak nak kaitkan posting di atas tu dgn Guan Eng walhal takde sebut sikit pun pasal Guan Eng atau banglo atau Taman Manggis.

      Come on tuan tanah, mantapkan lagi posting anda dgn berita2 yg tak memakan diri. Aku tak kisah berita yg anti Najib, anti Mahathir, anti Guan Eng atau sesiapa. Tapi biarlah berita tu tepat dan semasa, bukan berita lapok yg tunjukkan kelemahan kita sendiri.

      Apa pun, terus berusaha. Good luck.

      Padam
  4. Itulah uolls ni tak pernah dengar ke peribahasa ada anak tangan2 kan ...so ..kat sini nak admin nak tangan2 kan lah Sprm ni...agar buat kerja tu cekap telus dan pantas....sekarang kan isu Guan Eng kan tengah panas yang sisat sapa..SPRm kan...so admin ni cerita pasal sapa atau recycle cerita sapa SPRM....kan...so sekarang maknanya SPRm dah jadi tumpuan orang ramai kat Malaysia ni...so Sprm tak boleh buat silap...Sprm tak boleh leka siasat kes Guan Eng sebab semua orang dah tahu SPRm ada pegawainya tali barut Dap dan bini no 2 suka hentam Najib...so sekarang....Sprm dah tak boleh nak main2 ...itu je....bukan apa pun...yang cacing kepanasan Dap dan pihakmpembangkang sebab dengan kes 1 MDB terbarai terburai semuanya termasuk pegawai SPRM yang ada bini 2 tu...saya ada tuhan...tapi kami semua ada Allah...tak begitu Abu bakar yang terbakar hatinya....

    BalasPadam
  5. Aduhhh... Nampak macam belia tak cukup umur pulak.

    Anyway, teruskanlah niat baik kamu tu. Doakan kuat2 dalam setiap solat kita supaya semua dapat bersatu semula secepat yg boleh.

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Networkedblog

MENARIK

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top