Nuffnang

Ultra Kiasu, Anak Jantan Dan Buta Hati - Bangkitlah Melayu


Ultra kiasu yang selama ini berlagak seperti anak jantan, tiba-tiba hilang kejantanannya apabila cabaran berdebat disahut. Tidak semena-mena mahu menjadi moderator pulak, hanya mahu bertanyakan soalan. Sekadar moderator, serahkan pada saya sahaja. Tidak perlu bersusah payah.
Bertindaklah seperti anak jantan. Sahut cabaran yang ditelah dilontarkan. Janganlah kokok berderai-derai ekor bergemulang tahi. Jika saya menjadi ultra kiasu, saya akan sahut cabaran tokoh tersebut walaupun pencabarnya seorang pendebat. Tidak semestinya pendebat itu hebat. Semuanya bergantung kepada fakta dan angka. Datanglah pendebat sehebat manapun

Berani kerana benar, takut kerana salah. Dalam perdebatan sebegini, apa yang dinilai bukan lagi athos, pathos dan logosnya, tetapi hujah dan fakta. Tidak perlu dikorek latar belakang seseorang. Lagipun yang akan mengadili bukan pendebat, tetapi rakyat yang penonton. Kalau tidak mampu berhadapan, tidak perlu gatal mencabar.

Mutakhir ini, ultra kiasu menjadi semakin bongkak apabila berjaya menambah kerusi dalam dua PRU lalu. Apatah lagi berjaya memikat segelintir Melayu celup menyertai partinya. Hujahnya ini dijaja, kononnya, rakyat sudah menerima mereka sebagai parti berbilang kaum. Sebab itu, mereka begitu yakin laluan ke Putrajaya. Saya harap Melayu lain lebih jantan dalam memilih parti. Psywarnya amat jelas.


Mereka tidak akan meletakkan Melayu celup ini bertanding di kawasan majoriti Cina, tetapi di kawasan 50-50, atau 60-40, di kawasan Pas dan Umno. Mudah sungguh Melayu diperalatkan, hanya dengan kerusi, menentang saudara seagama. Siapa lebih jantan?

Itulah Melayu, mudah dibeli dengan wang dan kerusi. Perjuangan agama, bangsa dan negara diletak ketepi. Kononnya mahu memperjuangkan Islam Melayu melalui ultra kiasu. Apakah perjuangan tersebut dapat dilaksanakan dalam keadaan mereka menentang Islam yang menjadi tunggak negara?

Awal-awal lagi mereka sudah war-warkan akan bertanding di kawasan Pas, terutama di Selangor, kerana mereka mengimpikan jawatan Menteri Besar. Salah satu kerusinya adalah di Lembah Jaya, kawasan pengundian saya. Silakan. Saya akan kempen habis-habisan menentang ultra kiasu supaya mereka tidak akan menang kerusi tersebut.

Inilah nafsu rakus ultra kiasu. Tidak pernah puas. Tidak salah dari dulu sampai sekarang saya labelkan, supaya rakyat kenal siapa mereka sebenarnya. Mereka ini bukan sahaja musuh politik, tetapi juga musuh agama, musuh negara. Kita tidak tahu berapa banyak rahsia negara yang mengalirkan kepada rakan karibnya di selatan tanahair. Apa yang kita tahu, mereka selalu berkunjung ke sana.

Terbaharu, protes mereka terhadap RTM agar mengekalkan siaran berita mandarin waktu perdana jam 8.00 malam, ekoran masalah mereka timbulkan sendiri. Mereka turut memperalatkan pelajar. Mereka kata ini bertentangan dengan perlembagaan? Apakah yang berlaku selama ini pun telah bertentangan dengan perlembagaan kerana BM tidak didaulatkan? Kerajaan sanggup ‘melanggar’ perlembagaan hanya kerana mahu meraikan kepelbagaian.

Dahulu, semua rangkaian tv dan radio diwajibkan menyiarkan berita dalam BM pada waktu perdana. Sekarang ini tidak lagi. Inilah toleransi yang tidak ada tolok bandingnya. Kera di hutan di susukan, anak di rumah mati tak makan.

Tidak sepatutnya berita asing disiarkan pada waktu perdana, selain bahasa kebangsaan. Lagipun tidak ramai yang menonton. Pergilah ke rumah-rumah mereka. Lakukanlah kajian. Kebanyakannya menonton siaran Hong Kong dan Taiwan.


Apabila slot tersebut diberikan April 2009, maka bertapaklah mereka. Tidak boleh disentuh lagi. Jika disentuh, maka melompatlah mereka seperti yang sedang berlaku. Saya sudah masak dengan psywar mereka sama ada berada dalam parti pembangkang atau kerajaan.

Selain itu, ultra kiasu sedaya upaya mahu menendang Pas keluar dari Exco kerajaan negeri Selangor. Macam-macam cara dilakukan. Mereka ingat negeri Selangor kepunyaan bapaknya. Nasib baik MB agak rasional. Ingat! negeri ini bersultan, bukan republik. 

Mereka menjadi semakin gila melihat Pas mengeluarkan kenyataan tidak menyokong menolak budget 2016, bersedia menjadi penasihat BN. Mereka mempersoalkan sejak bila Pas menjadi pakar? Apatah lagi pakar ekonomi? Rupanya selama ini mereka memandang rendah kepada Pas, parti pak lebai dan berserban? Tidakkah mereka tahu dalam Pas, selain lebai, Pas tidak kurang profesional, pakar ekonomi, kewangan, nuklear dan lain-lain.

Pas bukan bukan seperti dahulu, meskipun segelintir profesional telah keluar Pas membentuk PAN. Pas bukan seperti PAN. PAN mudah diperalatkan, Pas tidak. Pas ada pendiriani, bukan lembu dicucuk hidung. Kematangan Pas berpolitik cukup lama berbanding PAN. Pas sudah nampak kebobrokan ultra kiasu, berbanding PAN.

PAN sangat percayakan ultra kiasu, sehingga sanggup ‘membunuh’ saudara sendiri, meskipun sebangsa dan seagama. Siapakah yang akan menolong mereka nanti, kalau bukan Umno atau Pas? Lihatlah realiti yang ada, antara sektor swasta dan sektor awam. 

Siapakah yang lebih terbuka mengambil pekerja berlainan bangsa? Kajian demi kajian dibuat, sektor swasta dan awam yang diterajui Melayu lebih terbuka kepada bukan Melayu berbanding sebaliknya. Contoh, bank-bank, universiti awam-universiti swasta dan lain-lain. Ini belum termasuk universiti swasta secara sengaja memberikan kelulusan cemerlang kepada ultra kiasu untuk elakkan membayar PTPTN. Masih buta?

Siapa lebih jantan? (Sinar Harian 9.11.15)
BY RIDHUAN TEE
Share this article

2 Komen:

  1. Universiti/ Majlis profesor negara perlu buat kajian tentang pengkhianatan dan penipuan puak tertentu dari merdeka hingga sekarang bagi panduan rakyat. Negara perlu sumbangan anda.

    BalasPadam
  2. Selagi tidak ubah sekolah kepada satu aliran selagi itu ada pihak menonton TV Hongkong dan Taiwan kerana ia sesuai dengan bahasa ibunda, kebudayaan dan keperluan diri.

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top