Nuffnang

KURANG AJAR!!! Syarikat Cina Derhaka Titah Sultan Johor!!!



Sebuah Syarikat Cina Xin Hwa Trading & Transport tetap dengan pendirian untuk derhaka arahan Sultan Johor atas alasan cukai dah dibayar!!!

1. Sektor swasta di negeri Johor dititahkan supaya memberi pelepasan cuti umum kepada pekerja masing-masing sempena Istiadat Kemahkotaan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar, 23 Mac ini.



2. Akan tetapi syarikat cina Xin Hwa telah mengarahkan kepada semua pekerja syarikatnya dengan tidak perlu mengikut titah Sultan kerana beranggapan ia tidak ada kena mengena dengan syarikat beliau.

3. Syarikat cina ini juga turut menyatakan bahawa titah Sultan hanya terpakai kepada Orang Islam sahaja. Mereka berkata, ini selari dengan hujah yang dibawa oleh Eric Paulsen yang pernah menyatakan perkara yang sama sebelum ini.


4. Syarikat cina juga berpendapat cukai yang telah dibayar seharusnya menjadi sebab bahawa bukan mereka yang harus mengikut arahan, tetapi institusi diraja yang perlu memahami akan perkara ini dengan berpandukan cukai yang telah dibayar bahawa mereka mempunyai hak untuk tidak patuh pada titah Sultan.

5. Sehubungan itu, pihak Kerajaan Negeri Johor berharap majikan sektor swasta mengikuti langkah kerajaan negeri dan titah Sultan dengan memberi pelepasan cuti dan tidak terlalu mementingkan keuntungan perniagaan semata-mata.

- SUMBER

Istiadat Kemahkotaan Sultan Ibrahim Sultan Iskandar sebagai Sultan Johor kelima dalam sejarah Johor Moden akan diadakan di Istana Besar Johor, 23 Mac ini.


Yang Dipertua Majlis Jumaah Diraja Johor, Datuk Abdul Rahim Ramli berkata, Sultan Ibrahim turut berkenan memberi gelaran baharu kepada Tuanku Raja Zarith Sofiah Sultan Idris sebagai Permaisuri Johor, gelaran yang pertama kali digunakan di negeri ini.

Abdul Rahim berkata, tarikh 23 Mac juga diumumkan sebagai cuti umum bagi negeri ini, bertujuan memberi peluang kepada rakyat untuk sama-sama meraikan hari pemahkotaan tersebut.

“Bagi menyerikan istiadat pemahkotaan itu, sekurang-kurangnya sembilan istiadat yang berlainan tetapi berkaitan akan diadakan bermula 16 Mac ini dan sambutan dijangka berlangsung selama tiga bulan,” katanya.

Menurut Abdul Rahim, istiadat pemahkotaan itu adalah istimewa memandangkan kali terakhir istiadat itu diadakan adalah pada 10 Februari 1960 iaitu 55 tahun yang lalu iaitu semasa Almarhum Sultan Ismail Sultan Ibrahim.

“Istiadat pemahkotaan Tuanku adalah eksklusif tetapi mengandungi ciri-ciri yang pernah diperlakukan dalam istiadat sebelumnya bagi mengekal dan memperkayakan budaya istana,” katanya.
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top