Nuffnang

KALIMAH ALLAH - Hadi Di Belakang Penolakan PR ke Atas Keputusan Majlis Syura Pas


“Setakat ini, inilah pendirian Pakatan Rakyat berdasarkan kenyataan yang dibentangkan (Presiden Pas), Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat yang lalu,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Parti Keadilan Rakyat (PKR) di sini"





Tindakan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim  yang mempertahankan pendirian bersama pakatan pembangkang berhubung isu penggunaan kalimah Allah yang sekaligus dilihat menolak ketetapan oleh Majlis Syura Pas adalah tidak wajar sama sekali.

Timbalan Rektor Al-Madinah International Universiti Dr. Fadlan Mohd. Othman berkata ianya menyalahi etika dan amat-amat tidak wajar perkara itu berlaku kerana keketatapan yang dibuat oleh Majlis Syura Pas adalah berdasarkan pandangan majoriti.

Menurut beliau Anwar sepatutnya perlu mengambil kira  pandangan Majlis Syura Pas dan sewajarnya ketetapan itu  didahulukan memandangkan Majlis berkenaan diwar-warkan dibarisi oleh golongan ulama dan cendekiawan Islam Pas.




“Dalam ilmu tafsir….. pandangan terkini memansuhkan pandangan yang lama dan terdahulu. Justeru bagi saya, sewajarnya pandangan terkini yang perlu diambil kira.  Dan ianya sama sekali amat-amat tidak wajar dan sekaligus menyalahi yang sepatutnya,“ tegas beliau kepada UMNO-Online di sini.

Kata beliau Anwar boleh jatuh dan boleh dikategorikan dalam situasi menghina kredibiliti ulama Pas yang membarisi Majlis Syura parti berkenaan.

“Ini satu perkara yang besar. Kepakaran Anwar adalah dalam politik… dan kepakaran dalam agama adalah orang yang selayaknya. Jadi sama-samalah  kita bermuhasabah,“ katanya.

Ustaz Fadlan seterusnya memetik sabda Nabi s.a.w yang bermaksud : “Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan etika/akhlak yang mulia”.

Kontroversi berhubung penggunaan kalimah Allah di kalangan pembangkang dilihat belum selesai apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim mempertahankan pendirian bersama pakatan pembangkang sebelum ini agar kalimah berkenaan boleh digunakan oleh bukan Islam.

Menurut Ketua Pembangkang seperti yang dilaporan Mstar, Pakatan Rakyat kekal dengan pendirian mereka sebelum ini walaupun Majlis Syura Ulama Pas membuat ketetapan bertentangan apabila melarang penggunaanya oleh bukan Islam.

 -MediaUMNO
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top