Nuffnang

BONGKAR : Kenapa Kit Siang 'bunuh' Tan Seng Giaw?


"Pada 2008, Lim Guan Eng bukannya Chow Kon Yeow telah dilantik sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang sebagai sebahagian daripada pelan Lim Kit Siang untuk mewujudkan dinasti politik Lim dengan anaknya sebagai pengganti. Pada Oktober 2012, Anthony Loke datang dengan informasi yang Tan Seng Giaw adalah lebih popular daripada Guan Eng, yang mungkin akan kalah dalam pemilihan parti Disember 2012. 

Itu adalah apabila Anthony Loke, Vincent Wu dan Chong Chieng Jen telah diberitahu untuk datang dengan pelan tentang bagaimana pada pemilihan parti itu untuk memastikan bahawa Seng Giaw dikalahkan dengan Kit Siang dan Guan Eng menang skor tertinggi."

DAP: KISAH DISEBALIK TABIR

Lim Kit Siang dan Tun Dr. Mahathir Mohamad kedua-duanya berkongsi satu persamaan: Kedua-duanya mahu mewujudkan dinasti politik dengan anak-anak mereka sebagai pengganti (itulah sebabnya kedua-dua boleh bekerja bersama walaupun mereka membenci antara satu sama lain dan tidak mempercayai antara satu sama lain). Dan itulah sebabnya Kit Siang menjadikan anaknya sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang (manakala Mahathir mengacau Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menjadikan anaknya, Mukhriz, Menteri Besar Kedah).

Ketua Menteri/Menteri Besar adalah jawatan yang sangat berpengaruh dan membantu mendorong anda ke atas. Dan kelihatan seperti kedua-dua anak Mahathir dan Kit Siang yang ‘terkenal’ itu mudah dalam perjalanan mereka. Dan pada pemilihan parti 2012 Guan Eng sepatutnya mengukuhkan kedudukannya dalam parti beliau (manakala pada tahun berikutnya, pada tahun 2013, Mukhriz sepatutnya melakukan perkara yang sama). Walau bagaimanapun, terdapat satu halangan kepada masa depan Guan Eng dalam politik dan parti. Dan halangan tersebut itu adalah dari individu bernama Tan Seng Giaw.


Walaupun Guan Eng adalah Ketua Menteri Pulau Pinang, Seng Giaw lebih popular daripada beliau. Seng Giaw sangat disukai oleh veteran parti dan dianggap baik walaupun oleh penyokong bukan pembangkang dan pemimpin. Lebih penting lagi, panglima perang DAP seperti Teng Chang Khim, Nga Kor Ming, Ngeh Koo Ham, Chow Kon Yeow dan Boo Cheng Hau menganggap Seng Giaw lebih baik daripada Guan Eng yang sebenarnya sangat sombong dan sentiasa kurang ajar.

Ahli DAP berbangsa India juga melihat Seng Giaw sebagai lebih berprinsip dan tidak bersikap perkauman dan diskriminasi terhadap bukan Cina seperti kebanyakan pemimpin-pemimpin DAP yang lain. Melayu juga suka kepadanya kerana dia boleh bercakap Bahasa Melayu hampir sempurna, tidak seperti pemimpin-pemimpin DAP lain yang bertutur dalam Bahasa Melayu pasar hinggakan kanak-kanak sekolah rendah melihatnya sebagai kelakar. Tambahan pula, akar umbi PAS dan pemimpin parti menyukai Seng Giaw – dan jika beliau dan bukannya Kit Siang adalah pemimpin DAP maka perpecahan Pakatan Rakyat selepas pilihan raya umum 2013 tidak akan berlaku.

Bagaimanapun, pada Ogos 2012, Kit Siang meminta Anthony Loke Siew Fook untuk menjalankan kaji selidik beliau di kalangan akar umbi DAP untuk melihat bagaimana popular Seng Giaw dibandingkan dengan pemimpin lain. Pada bulan Oktober, Anthony Loke datang dengan informasi dan laporan tersebut begitu membimbangkan. Seng Giaw akan mendapat undi tertinggi. Kit Siang akan menang sekitar kedudukan ketujuh manakala Guan Eng tidak akan berada walaupun di antara 20 teratas. Dan jika Guan Eng berada dalam senarai 20 teratas ia adalah sekitar 18 atau ke-19. Lebih buruk lagi, ahli-ahli India tidak akan mengundi untuk Guan Eng, yang mereka melihat sebagai perkauman yang mendiskriminasi kaum India.

Ini menyebabkan Kit Siang hampir kena serangan jantung. Jika dia tidak boleh mendapatkan kedudukan teratas dengan Guan Eng sebagai orang nombor dua maka ianya akan menjadi pengakhiran bagi dinasti politik Lim dan aspirasi beliau untuk Guan Eng bagi mengambil alih kepimpinan DAP. Ini bermakna bahawa pemilihan parti itu perlu ‘diaturkan’ untuk mengelakkan keruntuhan dinasti Lim dan mengakhiri harapan Guan Eng mengambil alih DAP selepas Kit Siang meletakkan jawatan atau meninggal dunia.

Kit Siang meminta Anthony Loke, Vincent Wu Him Ven dan Chong Chieng Jen untuk datang dengan pelan tentang bagaimana mereka boleh ‘mengawal’ pemilihan parti pada Disember 2012 dan memastikan bahawa keputusan keluar seperti kehendak mereka. Seng Giaw mesti ditendang keluar manakala Kit Siang mesti menang slot teratas dengan Guan Eng sebagai nombor dua. Terdapat enam orang yang disasarkan untuk ‘pembunuhan’: Tan Seng Giaw, Teng Chang Khim, Nga Kor Ming, Ngeh Koo Ham, Chow Kon Yeow dan Boo Cheng Hau. Dan keenam mereka ini mesti dibawa keluar satu demi satu bermula dengan Seng Giaw pada Disember 2012 diikuti oleh yang lain pada ketika yang sewajarnya.

Pertama sekali, mereka lewat menghantar notis untuk mesyuarat tersebut; hanya lima hari dan bukannya yang diperlukan 14 hari. Seterusnya mereka menghantar notis kepada hanya separuh perwakilan dan menangguhkan notis kepada kira-kira 1,300 perwakilan, kebanyakannya ahli-ahli berbangsa India. Kemudian mereka membenarkan 547 perwakilan haram mengundi, terutamanya ahli-ahli berbangsa Cina. 547 ini diminta untuk mengundi hanya enam orang manakala Anthony Loke dan Vincent Wu ‘memangkah’ baki 14 nama.

Hasilnya adalah Kit Siang mendapat nombor satu, nombor Guan Eng dua, dan Seng Giaw telah ‘dibunuh’.

Ini bukan kali pertama Kit Siang menipu dalam pemilihan parti untuk menghilangkan ancaman terhadap kepimpinan beliau. Ramai yang masih ingat ‘pembunuhan’ yang paling terkenal sekali, Lee Lam Thye, yang sepatutnya akan menjadi pemimpin DAP dan bukannya Kit Siang sekiranya dia tidak ‘dibunuh’ pada akhir 1980-an. Sejak itu banyak lagi telah ‘dibunuh’, dan dua yang terbaru adalah Seng Giaw dan Dr Boo.

Dengan Kit Siang mengawal 20 ahli CEC, dia memutuskan siapa yang menjadi pengerusi parti, setiausaha agung parti, Ketua Pembangkang di Parlimen, dan sebagainya. Beliau juga memutuskan siapa yang menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang. Pendek kata, Kit Siang mengawal DAP dan memutuskan apa yang berlaku dalam parti. Dan sesiapa yang menentang beliau dan pertikai apa yang dia kata berakhir seperti apa yang akan kamu alami di Korea Utara. Dan Kit Siang akan menggunakan pilihan raya umum akan datang untuk membersihkan parti itu sebelum membolehkan pemilihan parti akan datang diadakan, yang akan diadakan selepas pilihan raya umum. Jadi Kit Siang masih belum ‘selesai’ dengan Seng Giaw dan panglima perang yang lainnya. – Malaysia Today
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top