Nuffnang

CEGAH SEBELUM PARAH!!! KPN BERI AMARAN KEPADA PUAK PEMISAH DI SABAH DAN SARAWAK



Isu pemisahan Sabah dan Sarawak dari Malaysia telah dicetuskan oleh Pakatan Rakyat yang membabitkan PKR dan DAP dalam usaha mereka untuk merampas Putrajaya dari UMNO-BN. 

Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang-Guan Eng melihat hanya dengan mengeluarkan Sabah dan Sarawak dari Malaysia sahaja, barulah mereka dapat menguasai Putrajaya, sebelum kemudiannya dicantumkan dengan Singapura yang memberi majoriti 4/5 yang tidak membolehkan lagi Islam, Melayu-Bumiputera, Raja-Raja Melayu dan Bahasa Melayu wujud secara diiktiraf oleh Perlembagaan.


Kerana itulah, pada tahun 2011, ketika Pilihanraya Negeri Sarawak, isu ini mula dimainkan dan ditiupkan. Selepas 'kejayaan' DAP menguasai 12 kerusi DUN di Sarawak pada PRN itu berbanding 6 pada tahun 2006, isu tersebut semakin panas. PKR yang bercita-cita besar dengan bertanding di 49 kerusi DUN, mula mereka-reka cerita kononnya mereka akan menang dan merampas Sarawak dari tangan Barisan Nasional.

Untuk tujuan tersebut, PKR menerusi Azmin Ali dan Zuraida Kamaruddin mula bercakap tentang perlunya Sarawak keluar dari Sarawak. Tetapi percakapan tersebut dibuat secara berkias dan tidak terlalu berterus-terang.

Bagaimanapun, keputusan PRN ialah BN masih lagi mengekalkan penguasaan dua pertiga majoriti di DUN Sarawak. PKR yang bercakap besar, kecundang teruk kerana daripada 49 kerusi yang ditandingi, hanya 3 kerusi DUN sahaja yang berjaya dimenangi. 

Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top