Nuffnang

PENUKARAN PEGAWAI NO 2 SB : Abdul Hamid Juga Terikat Sumpah Penjawat Awam!!!


Heboh pula sehari dua ini berkenaan penukaran orang No. 2 dalam Cawangan Khas PDRM. Lebih sensasi apa yang beliau katakan sebab utama kepada penukarannya.

Memetik analisis dan penjelasan daripada portal MYKMU yang diterbitkan hari ini :

Kenyataan Bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas PDRM, Dato Abdul Hamid Bador bahawa beliau setia kepada bekas Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad menunjukkan keputusan menukar beliau adalah satu keputusan yang tepat dan sangat wajar.

Adalah tidak masuk akal orang nombor dua perisikan negara menyatakan kesetiaannya kepada orang yang mengisytiharkan mahu menjatuhkan Perdana Menteri dengan apa kos sekali pun.

Sebenarnya, Cawangan Khas PDRM (SB) disyaki menjadi duri dalam daging kepada pentadbiran Mohd Najib sejak setahun lalu apabila menggunakan beberapa penulis blog untuk menyerang Pejabat Perdana Menteri. Mereka ini diberi elaun khas bulanan untuk menulis dalam blog blog Gelagat Anwar

Adalah tidak masuk akal untuk Cawangan Khas yang sepatutnya bahagian mengumpul maklumat bagi menjaga keselamatan negara dan kerajaan, bertukar menjadi bahagian yang mahu menentukan siapa Perdana Menteri Malaysia.

Tindakan Abdul Hamid membuat pelbagai kenyataan akhbar hari ini mengesahkan bahawa beliau telah melangkaui tanggungjawab dan tugas beliau sebagai anggota cawangan khas dengan cuba menentukan corak pentadbiran negara. Ini merupakan satu campur tangan badan perisikan ke atas kerajaan demokrasi yang tidak sepatutnya berlaku.

Di negara lain beliau mungkin berhadapan dengan hukuman penjara. Namun di negara ini beliau hanya ditukar kepada bahagian lain.

Abdul Hamid juga harus menerima hakikat bahawa beliau ialah anggota polis dan perkhidmatan kerajaan yang tertakluk kepada arahan pertukaran kerja dan disiplin pasukan. Ini bukan syarikat milik beliau dan Tun Mahathir.

Sebagai orang nombor dua bahagian perisikan negara, Hamid sepatutnya sedar bahawa arahan pertukaran beliau ialah keputusan kepimpinan Polis dan Kerajaan yang beliau perlu akur.

Beliau sekarang mendakwa ditukar kerana bersuara lantang dalam memastikan siasatan 1MDB dilakukan secara telus.

Sungguh melucukan siapa yang kenal Abdul Hamid sebelum ini. Di mana beliau bersuara lantang? 

LAGI PENJELASAN DI MYKMU

Akujanji Perkhidmatan Awam


Pelaksanaan Surat Akujanji  menekankan keperluan setiap kakitangan tanpa mengira pangkat dan jawatan, mematuhi Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993, Perintah-Perintah Am, pekeliling dan surat pekeliling dan peraturan serta arahan lain yang dikuatkuasakan oleh kerajaan dari semasa ke semasa.


Di bawah Surat Akujanji yang kini mula diedarkan, setiap kakitangan diwajibkan menurunkan tandatangan dalam dua salinan - satu untuk simpanan kerajaan dan satu lagi kegunaan kakitangan terbabit.

Dengan menandatangani surat itu, seseorang kakitangan awam, secara tidak langsung berjanji memenuhi sembilan perkara yang disenaraikan dalam Surat Akujanji, iaitu:

- Akan sentiasa taat kepada Yang di-Pertuan Agong, negara dan kerajaan;

- Akan sentiasa melaksanakan tugas dengan cermat, bersungguh-sungguh, cekap, jujur, amanah dan bertanggungjawab;

- Tidak akan membelakangkan tugas awam demi kepentingan peribadi;

- Tidak akan berkelakuan dengan cara yang mungkin menyebabkan kepentingan peribadi bercanggah dengan tugas awam;

- Tidak akan berkelakuan dengan cara yang boleh menimbulkan syak yang munasabah bahawa saya (kakitangan) telah membiarkan kepentingan peribadi saya (kakitangan) bercanggah dengan tugas rasmi sehingga menjejaskan peranan saya (kakitangan) sebagai pegawai awam;

- Tidak akan menggunakan kedudukan saya (kakitangan) sebagai pegawai awam bagi faedah diri saya sendiri;

- Tidak akan berkelakuan dengan cara yang boleh memburukkan dan mencemarkan nama perkhidmatan awam;

- Tidak akan membawa sebarang bentuk pengaruh atau tekanan luar untuk menyokong atau memajukan tuntutan saya (kakitangan) atau pegawai lain berhubung dengan perkhidmatan awam; dan

- Tidak akan ingkar perintah atau berkelakuan dengan cara yang boleh ditafsirkan sebagai ingkar perintah.

Kerajaan telah memutuskan bahawa setiap pegawai awam wajib menandatangani Surat Akujanji. Hampir sejuta kakitangan awam akan menerima penguatkuasaan itu dan menandatangani Surat Akujanji di hadapan ketua jabatan masing-masing.

Berdasarkan Pekeliling Perkhidmatan 2001, Surat Akujanji bertujuan menimbulkan kesedaran di kalangan kakitangan awam tentang kepentingan melaksanakan tugas dengan setia, jujur, bertanggungjawab, dedikasi dan profesional.

Malah, penguatkuasaannya juga selaras dengan hasrat kerajaan melahirkan perkhidmatan awam yang cekap dan berwibawa supaya Malaysia terus maju dalam suasana yang aman dan harmoni.

Selain kakitangan yang terdiri daripada rakyat negara ini, warga asing yang dilantik berkhidmat dalam perkhidmatan awam juga wajib mematuhi arahan tersebut. Tiada mereka yang terkecuali.

Kakitangan yang sedang berkhidmat, dikehendaki menandatanganinya dalam tempoh tiga bulan dari tarikh kuat kuasa manakala mereka yang dilantik pada atau selepas tarikh kuat kuasa, perlu menandatanganinya pada tarikh melaporkan diri bertugas atau dalam tempoh sebulan dari tarikh berkenaan (tarikh lapor diri bertugas).

Dalam pekeliling itu, Jabatan Perkhidmatan Awam menegaskan, setiap ketua jabatan, terutamanya ketua jabatan di peringkat ibu pejabat, bertanggungjawab memastikan peruntukan itu dilaksanakan dengan betul, adil dan saksama dan Surat Akujanji yang telah ditandatangani oleh pegawai tidak disalahgunakan. Malah, agensi itu mahu mereka menjelaskan kandungan Surat Akujanji dan tujuan penguatkuasaannya kepada semua kakitangan di bawah tanggungjawab masing-masing.

Pada keseluruhannya Surat Akujanji menggambarkan usaha keseluruhan menaikkan imej dan kualiti perkhidmatan awam meskipun kebanyakan pihak mengaitkannya dengan unsur-unsur politik sebelum ini. Sebagaimana ditekankan oleh kerajaan, dasar yang sedia ada telah diperbaiki dan diperkemaskan untuk mencapai tujuan berkenaan.

Pendekatan yang diambil oleh kerajaan untuk memberi nafas baru dengan memperkenalkan Surat Akujanji membolehkan kakitangan awam memahami kandungannya dengan terperinci.

Cara penyampaian tujuan dalam Surat Akujanji juga membolehkan setiap kakitangan awam memahami kandungannya. Andaian umum sebelum ini ialah kebanyakan kakitangan tidak membacanya ataupun tidak berpeluang untuk menghayati pekeliling-pekeliling seumpama itu.

Oleh itu, tahap pemahaman kakitangan awam mengenai pendekatan mendisiplinkan kakitangan awam rendah. Jika begitu keadaannya, maka usaha terbaru ini memberi peluang untuk mereka memahami aspek itu dan mengamalkannya demi memperbaiki prestasi perkhidmatan awam.

Sebahagian besar daripada kandungan tujuan Surat Akujanji bertujuan menaikkan mutu perkhidmatan - aspek yang sering ditekankan oleh kerajaan supaya pelanggan-pelanggan sektor awam boleh menikmati perkhidmatan terbaik.

Surat Akujanji sebenarnya menuju ke arah janji kakitangan awam untuk memperbaiki prestasi perkhidmatan awam demi kepentingan jangka panjang dengan mengelakkan pembabitan dalam perkara-perkara dan perbuatan yang ditegah oleh kerajaan.

Sehelai dokumen untuk ditandatangani itu sebenarnya bakal membawa implikasi positif dalam pembangunan negara jika diamalkan dengan fikiran terbuka.
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top