Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

BOIKOT PRODUK CINA!!! Menteri Kena Panggil PDRM?



Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan memanggil Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berhubung kenyataan beliau yang meminta orang Melayu memboikot perniagaan peniaga Cina.



Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, pihaknya akan mengambil langkah segera bagi mengelak berlakunya ketegangan antara kaum.


“@PDRMsia akan panggil Menteri Pertanian untuk kita rakam percakapannya dalam isu ini. PDRM akan memastikan keharmonian kaum dihormati,” kata Khalid melalui laman Twitternya, Isnin.


Semalam, seruan Ismail Sabri di akaun Facebooknya agar pengguna memboikot peniaga cina yang mengambil kesempatan mengaut keuntungan berlebihan dan menindas pengguna sekalipun kerajaan sudah tiga kali menurunkan harga bahan api petrol serta diesel mendapat pelbagai reaksi.


Orang ramai menyokong seruan itu namun parti politik terutama pembangkang termasuk MCA menjadikan seruan Ismail Sabri sebagai isu rasis sedangkan mereka tidak langsung membantu menekan peniaga menurunkan harga barang dan berhenti menindas pengguna.


“Pengguna majoriti manakala peniaga adalah minoriti. Tentu kuasa majoriti mampu mengatasi suara minoriti,” kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menerusi laman Facebooknya, Isnin.

Menurutnya, tindakan peniaga tidak menurunkan harga barangan selepas penurunan harga minyak secara mendadak seolah-olah satu sabotaj untuk menaikkan kemarahan rakyat kepada kerajaan.

“Ya, kenyataan itu bukan ditujukan kepada semua kaum Cina tetapi kepada pemborong dan peniaga Cina yang masih tidak mahu menurunkan harga walaupun harga minyak sudah turun.

“Sewaktu kenaikan harga minyak mereka gunakan alasan, seolah-olah sengaja dilakukan bagi wujudkan kemarahan kepada kerajaan.

“Tentang Melayu untuk boikot peniaga Cina ini saya jawab kepada FB (Facebook) yang mana mereka marah-marah kepada peniaga-peniaga Cina yang degil tidak mahu turunkan harga,” katanya.

Dalam kenyataannya di laman media sosial itu semalam, beliau mempersoal tindakan peniaga kaum itu yang tidak menurunkan harga barangan biarpun harga minyak kini turun mendadak.

“Maaf saya beri pandangan…selain daripada KPDNKK yang patut gunakan akta kawalan harga & anti pencatutan untuk ambil tindakan kepada peniaga yang naikkan harga tanpa sebab munasabah…kuasa yang terbesar ada pada pengguna.


“Majoriti pengguna adalah Melayu. Cina adalah minoriti. Kalau Melayu boikot perniagaan mereka, mereka tentu tiada pilihan untuk turunkan harga,” katanya.

Kenyataannya itu mendapat maklum balas meluas daripada pengguna Facebook, sebahagiannya turut berkongsi status malah tidak kurang juga yang mengaitkan ia dengan unsur perkauman.

Kadang-kadang tak faham juga dengan perundangan. Apabila Kita bercakap benar dan mempertahankan hak, kita dipanggil rasis. Akan tetapi, bila kaum lain bercakap dan mempolemikkan hal kaum mereka, itu dikatakan hak asasi. Poning Den bila ia berlaku pula di negara yang dulunya dikenali sebagai Tanah Melayu.

Yang paling Den poning apabila ada pula Melayu yang marah-marah dengan menteri sorang ni. Oh, mungkin diorang dah lama boikot kot.... atau lesen-lesen diorang telah di ali babakan kepada tokey-tokey cina ni.... mungkin juga.
Share this article

9 Komen:

  1. DS Ismail Sabri....you should be our next PM!!!!

    BalasPadam
  2. Hanya di Malaysia, kaum majoriti kena buli, tunduk dan jaga hati kaum minoriti.

    BalasPadam
  3. Mari kita bersama-sama boikot peniaga yang tamak macam babi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu lah nasib melayu di malaysia ni..bila. ada saja melayu yg berani bercakap terus kena panggil.oleh PDRM..Kenapa bila cina terutama lim kit sial atau guan eng cakap PDRM jadi bisu...amat malang nasib melayu yg menjadi begitu hina ditanah air sendiri...PDRM janganlah menguatkuasa jadi double standard sangat.

      Padam
  4. Ismail Sabri, keberanian mu akan ku ingat dan hargai. Tidak ramai pendekar Melayu yang berani mempertahankan maruah Bangsa dan Agama.

    Semoga ramai lagi pendekar2 Melayu yang bergelar Pak Menteri akan tampil mempertahankan Bangsa Melayu yang sudah kian lama dihina dan di tekan di bumi sendiri.

    BalasPadam
  5. SOLIDARITI untuk Datuk Seri Ismail Sabri.
    arjuna waspada
    changkat lobak.

    BalasPadam
  6. saya anak melayu johor sokong dgn datuk seri ismail.tp kepada datuk seri ismail sabri.kalo setakat perkara ni masuk di dalam akhbar atau pun di tv.cuma hanya membuatkan rasa tidak puas ati di kalangan masyarakat aja.patutnya kalo barang naik mstila tindakan di ambil.bukan sekadar di uar2kan saja.kalo tindakan tidak di ambil.maka rakyat pun tak takut.maksud saya pekara yg menjadi isu datuk seri ismail ni bukan perkara baru.tp dh lama.patut bina kilang beras,gula,myk dan sebagainya dr golongan kaum melayu.pemborong besar mestila orang melayu sendiri.barula masalah dpt di atasi.selagi cina yg pegang ekonomi.sepuluh orang cm datuk sabri ni pun tak guna gak.sekadar ckp.tp tindakan tiada.pe guna.orang cina guna cara halus nak jahanamkan melayu.kita pun guna cara sama cm dia.tak patut masuk berita atau akhbar.kita leh panggil bangsa melayu buat perhimpunan senyap2.bgaimana nak majukan melayu n hentam balik bangsa cina.

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Networkedblog

MENARIK

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top