Nuffnang

Bekas Mufti Bikin Panas Lagi!!! Siapa Yang Kena?




Bekas Mufti Perlis Prof Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin menegaskan sebagai umat Islam, menggunakan alasan "ini semua takdir" tidak seharusnya diguna pakai tanpa sebarang usaha.

Menurut Mohd Asri, Nabi Muhammad S.A.W mengajar kita tentang takdir dan berusaha pada masa yang sama.

"Apabila manusia berusaha, namun gagal disebabkan aturan perjalanan alam yang membabit pelbagai pihak seperti iklim, manusia, masa dan lain-lain, maka manusia hendaklah akur dengan kehendak Allah dalam hal itu.

"Tiada apapun yang boleh berlaku tanpa izin Allah. Namun, apa yang Allah izinkan, bukan semestinya DIA redha. Demikian, apa yang DIA redha bukan semestinya DIA izinkan," kata Mohd Asri.

Mohd Asri berkata manusia disuruh berusaha kerana keizinan Allah itu sering berkaitan dengan usaha yang menuruti sunnah ataupun tabiat ciptaan alam.

"Jika anda masuk ke kedai, anda dapati pekedai menaikkan harga barang dan bila anda tanya kenapa lalu dia jawab “Allah menaikkan harga barang”. Apakah anda akan berkata: ‘MasyaAllah, akidah awak terlalu teguh, awak sangat beriman’. Ataupun, ‘awak menggunakan nama Tuhan untuk ketamakan awak!’.

"Namun, jika naik turun harga tidak semulajadi, ada unsur permainan harga maka seperti mana peniaga tidak boleh dizalimi, demikian pembeli juga tidak boleh dizalimi," kata Asri.

Justeru Islam kata Asri melarang monopoli yang zalim seperti menyembunyikan barangan, dan pemerintah boleh masuk campur dengan menetapkan harga barang.

"Dalam negara ini, ada berbillion projek yang dipersoalkan. Ada istana yang dibina dengan harga berbillion ringgit. Ada projek harta awam yang tersangkut atas pelbagai alasan berbillion harganya. Apakah jawapannya: ‘semua itu takdir Allah?!’.

"Saya juga lebih tertarik dengan kerajaan sekarang, lebih dari pembangkang, tapi bukan itu cara berhujah yang betul untuk membela."

Ulama Umno, Fathul Bari Mat Jahya semalam mempertahankan kenyataannya mengaitkan kenaikan harga barang merupakan ketentuan Allah, serta menegaskan konsep "subsidi" tidak digunapakai di dalam ekonomi Islam.

Fathul Bari mendakwa Ketua Pemuda PAS yang juga Ahli Parlimen Temerloh Nasrudin Hassan dan bekas Mufti Perlis itu memutar-belit kenyataannya dan menegaskan tujuan asal artikel beliau ditulis dalam sebuah akhbar berbahasa Melayu adalah untuk memberi kefahaman kepada masyarakat.

"Mereka sebenarnya telah memutar belitkan kenyataan saya, saya sebenarnya bercakap tentang kenaikan harga minyak menurut perspektif akidah. Bagaimana kita nak mendekati isu ini.

"Saya bercakap dalam konteks sabar, saya bukan bercakap dalam konteks melarang kita dalam mempersoalkan perkara itu secara berhemah," katanya.




Ni Pasal RM15 Ribu ni Pula ditujukan kepada Siapa MAZA??
Share this article

2 Komen:

  1. Mudah saja... Islam dah nyatakan bentuk ajarannya A to Z, nak belit, nak putar, nak seleweng ehmmm jawapannya, nak ikut tak ikut saja...faham2.

    BalasPadam
  2. amboi aii bekas mufti
    org yg setiap bln meraih 15 k, jeles ke. Saya juga lebih tertarik dengan kerajaan sekarang, lebih dari pembangkang, nak jugak ke peluang tu. rasa diri lebih hebat ke sampai dok hina org lain dapat lebih.
    ko pun sendiri cam lalang, dok kat pentas kuat pas ko nampak cam sokong pas, dok tempat yg kuat gomen ko nampak cam sokong gomen. ko sendiri boleh mengubah pendirian asal ko yg nampak cam bagus.
    org dah teliti cakap ko tu, cakap nak tonjol diri sesaja. mencari kesalahan agar nampak cam ko tu bagus.
    kalu org cakap semua takdir allah, ape yg salah nye BEKAS tok mufti. perkara yg belaku, bukan ke takdir namanya. camne kita hadapi perkara yg dah berlaku tu yang patut difikirkan. allah dah tetapkan ape yg akan berlaku, tu kita namakan takdir. apa yg kita lakukan tu namanye amal. setiap amalan tu akan dihisap kemudain. ada yg baik ada yg salah akan ditimbang. ada neracanye.
    jika harga dah naik, tu takdir yg memang dah ditetapkan. jika kita berusaha meningkatkan prodaktiviti agar dengan sendiri kita dapat hadapi tekanan hidup ni, itu amal, kita menipu untuk untung besar itu dosa, akan ditimbang dan dibalas. kita dok demonstrasi cam turun buat tu jugak amal, baik tau tidak akan dihisab, ada neraca nye. org bijak pandai perlu berhujah dan menyampaikan kenapa perkara tu baik atau perkara tu salah agar tidak menjadi org yg rugi, org yg rugi kecuali org yg beramal dan yg bepesan kepada kebenaran, kesabaran.
    jadi bekas tok mufti, apa yg ustaz fatul bahri tu cakap betul le, ini takdir, atas takdir ini kita terima, dan sebagai amal kita, kita berusaha tambah productiviti menambah ilmu, lebih independent lebih sabar, percaya segala derita yg kita hadapi dlm hidup ni adalah 1 kelebihan jika kita sabar. tidak dikira benar beriman jika tidak diduga iman tersebut. malaysia ni hidup senang sesangat sampai tak sanggup besusah sedikit. hadapi takdir yg payah sikit terus membrontak, terus mengeluh. bijak pandai agama bukan nye nak membantu bahkan mengeruhkan lagi keadaan. sebok mencari kesalahan org. lupa yg dia dulu pun dapat gaji besor. malu le sikit.

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top