Nuffnang

GEMPAR!! Kicap Tiruan Dibotol Arak Berlogo Halal



CHERAS: Perasaan jijik dan kecewa dengan sikap pengusaha, yang tidak bertanggungjawab terhadap sensitiviti pengguna Islam di negara ini, apabila botol arak yang di import dari Thailand dipekat semula dengan isian kicap tiruan serta dilabelkan logo halal.




Namun hasil aduan orang ramai, kegiatan itu terbongkar selepas Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Kuala Lumpur menyerbu sebuah kilang haram dan dua stor penyimpanan di Taman Tayton, Cheras semalam.

Hasil serbuan ratusan botol kicap bernilai RM150,000 di rampas, ketika serbuan jam 1 tengahari tadi seorang lelaki dan juga pengusaha kilang manakala lima pekerja asing sempat melarikan diri.

Tinjauan mendapati tempat memproses kicap ini kotor dan tidak mempunyai ciri-ciri keselamatan dan turut ditemui pelbagai adunan perbuatan kicap.

Risikan dipercayai sindiket sudah beroperasi sejak dua tahun dan diedarkan di sekitar Lembah Klang. Menurut Pengarah Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Kuala Lumpur Abu Samah Shabudin, kicap terbabit dijual dengan harga pasaran iaitu RM7.50 sen.

Jelasnya label dan penutup yang digunakan juga didapati dimansuhkan pemilik sebenar sejak tujuh tahun lepas. Kes di siasat mengikut seksyen 8 Akta Prihal Dagangan 2011, jika disabit kesalahan boleh di denda RM10,000 bagi setiap permit.

Tak Payah Cakap Saper, Mesti Korang Dah Boleh Agak Dari Bangsa Mana Bukian?



Share this article

2 Komen:

  1. Assalam Tuan. Blog Tuan sangat menarik dan banyak mengandungi info-info yang terkini untuk dikongsi bersama..Mohon http://toramalaya.blogspot.com/ ini dimasukkan dalam bloglist Tuan. Blog Tuan sudahpun di linkkan dengan blog saya.

    Terima Kasih & Salam Perjuangan. Wassallam.

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top