Nuffnang

#BoikotTheStar : Tiada Maaf Buatmu! Umat Islam Bukan "Kambing Hitam!!!"


Kerajaan tidak boleh bertindak secara lebih kurang dengan kesilapan yang dibuat akhbar The Star kerana tidak belajar daripada pengajaran dari apa yang berlaku kepada akhbar NanYang Siang Pau sebelum ini.
Ia berikutan akhbar The Star telah memaparkan gambar umat Islam sedang menunaikan ibadah solat berjemaah dengan tajuk “Malaysian terrorist leader” sekaligus menunjukkan ia adalah perbuatan yang sangat keterlaluan dan biadab.

Menurut Ketua Penerangan PAS, Nasruddin Hassan, perkara tersebut sudah pastinya mengganggu Keharmonian negara dalam memelihara sensitiviti agama dan kaum di negara ini.

Tambah beliau, tindakan memohon maaf sahaja daripada akhbar tersebut tidak boleh lagi diterima kerana ia akan menjadikan umat Islam ini sebagai kambing hitam mereka yang sesuka hati boleh dipersendakan.

“Ini bukan kali pertama perlecehan agama dan sentimen kaum dilakukan secara terbuka dan berani.

“Sebelum ini Nanyang Siang Pau telah mempersenda Presiden PAS dengan menggunakan karikatur seekor monyet berserban. Telah mencetus kemarahan rakyat Malaysia yang sepatutnya hidup makmur dalam masyarakat berbilang kaum tanpa penghinaan sedemikian rupa.

“The Star gagal mempelajarinya. Masih mengulangi kesilapan serupa. Nampaknya makin berani dan nekad. Permohonan maaf setelah berkali-kali insiden serupa berlaku merupakan satu lagi siri penghinaan.

“Sampai bila kesabaran ummat Islam mahu diuji sedemikian rupa ? Kesabaran ummat Islam dicabar terus menerus. Mereka cetus provokasi supaya keamanan dan kemakmuran negara tergugat ? Kemudian mereka akan jadikan ummat Islam sekali lagi sebagai kambing hitam?,” soalnya dalam satu kenyataan.

Tegas beliau, semua pihak khususnya media sepatutnya menghormati dan memelihara sensitiviti keagamaan serta perkauman.

Namun apa yang dilihat kebelakangan ini, mereka semakin berani dan lantang menghina umat Islam dan kemudiannya hanya meminta maaf seolah-olah tidak menjadikan pengajaran dari apa yang berlaku sebelum ini.

“Jangan beri muka berulang kali kepada penghinaan Islam dan provokasi terhadap ummatnya. Kami tidak mahu The Star mengambil sikap sama seperti DAP yang anti Islam mengekspkoitasi isu, kerana kami yakin di luar sana ramai non muslim yang tidak bersetuju dengan sikap seperti ini.

“Namun kami yakin dan percaya, sikap berani mereka yang melebihi had dalam mempersenda ummat Islam ini akan memerangkap diri mereka sendiri,” ujarnya.

Nasruddin dalam masa yang sama turut memberi amaran supaya semua pihak berhenti dari melakukan sebarang percubaan untuk menguji kesabaran ummat Islam.

Ini kerana provokasi tidak selamanya memberi keuntungan, malah akan mengundang perkara yang lebih buruk kepada mereka.
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top