Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

NAJIB RAZAK : Luahan Syed Mokhtar Al-Bukhary Menyentuh Perasaan


JUTAWAN Melayu Tan Sri Syed Mokhtar Shah bin Syed Nor Al-Bukhary adalah seorang yang perahsia. Jarang sekali, beliau ingin berkongsi kisah peribadinya dan lebih banyak tersenyum dan memerhati.

Beliau merupakan seorang ahli perniagaan dan usahawan Melayu yang terkaya di Malaysia. Menurut majalah Malaysian Business beliau mempunyai harta bernilai RM2.93 billion pada 2005 seterusnya menjadi orang ketujuh terkaya di Malaysia pada 2005.

Beliau yang juga merupakan pemilik Yayasan al-Bukhary yang terlibat dalam perniagaan berasaskan perladangan, pembinaan, kejuruteraan, infrastruktur dan pelabuhan.

Mari kita ikuti luahan beliau mengenai Perdana Menteri Dato Sri Najib Razak untuk kita fikir dan renung-renungkan.

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

1. Selama ini saya menulis kepada ahli UMNO dan rakyat Malaysia n islam (izin edit sikit jer) izinkan saya buat kali pertama menulis kepada rakyat Malaysia. Hari ini, Perdana Menteri Mohd Najib Razak sudah menjadi seperti sampah dan kain buruk kepada sebahagian rakyat Malaysia yang mempunyai kepentingan politik dan yang sekadar ikut-ikutan. olah-olah Mohd Najib tidak pernah berbuat apa-apa kepada kita.

2. Hampir menitis air mata saya apabila melihat keadaan di media sosial, rangkaian perbualan WhatsApp dan perbualan politik di kalangan sebahagian besar rakyat Malaysia yang mencerca, menghina, memfitnah dan menipu untuk memburukkan Mohd Najib

3. Memang dalam masa lapan bulan ini Mohd Najib berhadapan dengan kemelut 1 Malaysia Development Berhad (1MDB). Mohd Najib dalam usaha memulihkan 1MDB kerana beliau percaya syarikat ini sungguhpun bermasalah, ia adalah masalah yang perlu diselesaikan.

4. Tidak cukup itu Mohd Najib dituduh merompak wang 1MDB sebanyak RM 2.6 Bilion. Siasatan SPRM mendapati ia tidak benar. SPRM juga mengesahkan ia merupakan sumbangan dana politik yang tiada kena mengena dengan sebarang keputusan atau hasil kerajaan mahu pun 1MDB.

5. Dengan kata lain tiada unsur rasuah atau korupsi. Rakyat biasa memang tidak faham dan tidak akan faham permainan politik ini. Baiklah kita anggaplah ini sisi buruk Mohd Najib. Soal salah atau tidak biarkan Undang-undang menentukan. Namun, apakah sejak mengambil alih pentadbiran Mohd Najib tidak melakukan apa-apa kebaikan kepada kita semua rakyat Malaysia sehingga beliau layak dijadikan bahan jenaka, cercaan, umpatan dan lebih teruk difitnah?

6. Selama lima tahun Mohd Najib memacu pertumbuhan ekonomi negara yang begitu cemerlang. Sudah lupakah rakyat Malaysia bahawa sejak pentadbiran Mohd Najib, jumlah pelaburan asing langsung meningkat dari RM 5.1 Bilion pada 2009 (tahun beliau mengangkat sumpah) meningkat kepada RM 29.183 B (2010), RM 37, 325 B (2011), RM 31,118 B (2012), RM 38.8 B (2013) dan RM 39.6B pada 2014.

7. Apakah kerana kita tidak mendapat dan secara langsung, maka kita tidak langsung menghargai pentadbiran Mohd Najib? Pertumbuhan dan pelaburan besar inilah yang membolehkan ramai dari kita meningkatkan taraf hidup. Dulu makan di KFC atau McDonald adalah acara bila dapat gaji, hari ini sebahagian besar sudah menjadi acara mingguan dan harian.

8. Mohd Najib juga dimaki hamun oleh sebahagian rakyat yang tidak mahu membaca dan mengkaji apabila ringgit jatuh kepada RM 4 per USD 1. Kejatuhan nilai ringgit terburuk dalam tempoh 17 tahun adalah fenomena antarabangsa berikutan hampir semua matawang negara pesat membangun mengalami kejatuhan berbanding dolar.

9. Adakah rakyat Malaysia tahu daripada 174 matawang dunia, hanya 18 matawang yang tidak terjejas berikutan pengukuhan US Dollar? Malaysia sebagai negara pengeksport minyak dan minyak kelapa sawit sama seperti beberapa negara yang komoditi utama jatuh.

10. Bencinya mereka kepada Mohd Najib, sanggup menipu mengatakan keadaan sekarang lebih teruk dari 1998

11. Ramai tidak suka tapi saya mahu sebut juga bahawa di bawah Mohd Najib, pembangunan luar bandar digandakan, Sabah dan Sarawak serta kawasan pedalaman mendapat perhatian khusus. Polisi pro-rakyat seperti BR1M, Klinik 1 Malaysia, Pusat Tranformasi Bandar (UTC), Permata, bantuan pembinaan rumah rakyat miskin, pembinaan rumah mampu milik untuk rakyat dan ratusan pembaharuan lain; dilaksanakan dengan pantas bagi mengurangkan beban hidup rakyat dan karenah birokrasi.

12. Malangnya ini dilupakan oleh sebahagian rakyat kerana mereka suka melihat keburukan dari kebaikan. Kita lebih suka mendengar keburukan dari kebaikan. Budaya apa, ajaran apa dan budi apa yang kita ada hari ini?

13. Sangat mengelirukan yang banyak memaki hamun dan mencerca Mohd Najib di laman sosial ialah manusia Melayu, Islam dan ada yang bertudung. Mereka seolah-olah lupa sumbangan dan usaha Mohd Najib menyediakan begitu banyak peluang dan modal kepada bumiputera dan pembangunan syiar Islam.

14. Sepanjang lima tahun pentadbiran ini sudah berbilion Mohd Najib beri bantuan dan peruntukan kepada kaum bumiputera. Namun Melayu tidak pernah sepatah mengucap terima kasih. Sebaliknya apabila Mohd Najib mengumumkan bantuan 50 juta kepada usahawan Cina, itulah dijadikan modal memaki Mohd Najib.

15. Melayu apa, Islam apa kita ini? Hanya kerana diuji sedikit dalam kegetiran ekonomi kini, kita mula menghina dan mencerca pemimpin Islam. Sebahagian kita menghina pemimpin Islam hanya kerana prasangka buruk dan kecewa dengan kehidupan kita sendiri?

16. Perdana Menteri yang kita hina ini, seperti kata Profesor Ridhuan Tee Abdullah, merupakan penggerak pendamaian Islam di seluruh dunia, dari mengatur pertemuan Fatah dan Hamas di Kuala Lumpur, sehinggalah turun sendiri ke Gaza bagi mendamaikan umat Islam di sana.

17. Mohd Najib juga turun sendiri ke Selatan Filipina bagi membantu umat Islam, menamatkan konflik 70 tahun bangsa Moro dengan kerajaan Filipina; dan sekarang sedang berusaha menyelesaikan konflik umat Islam Selatan Thailand yang telah berlarutan selama 50 tahun.

18. Malangnya ada antara kita bukan sekadar mahu menjatuhkan beliau, malah sanggup memfitnah, memaki hamun dan tidak mahu menerima sebarang penjelasan langsung kerana kepentingan politik. Tidak cukup itu, isteri Perdana Menteri juga dicerca, dihina dan dituduh bermacam-macam, seolah-olah kita semua hidup berjiran dengannya dan tahu segala perilaku beliau.

19. Mohd Najib sebagai manusia biasa tidak dapat lari dari kesilapan dan kelemahan. Namun apakah sekian banyak usaha baik yang dibuat beliau ini tak ubah seperti mencurah air di atas daun keladi? Atau kita sudah menjadi bangsa yang tidak mengenang budi?

20. Hari ini Allah uji kita sedikit, kita sudah berpecah belah, lupa kepada jasa dan usaha pemimpin hari ini dan menafikan nikmat hidup di negara ini yang jauh lebih baik dari sebahagian negara.

21. Sedar atau tidak mereka yang memperlekehkan kerajaan hari ini melalui gosip, taksub dan taklid buta kepada usaha menjatuhkan Mohd Najib telah mewujudkan krisis keyakinan kepada negara ini di kalangan pelabur asing. Jadi siapa yang sedang memusnahkan negara ini, Najib atau kita sendiri?

Akhirul kalam, jangan kita kufur (nafikan) nikmat Allah kerana saya khuatir suatu hari nanti Allah tarik nikmat ini.

Wassalam,

Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary

Sayangkan Islam dan Negara
Nauzubillah
Wallahualam

- Kenyataan Tan Sri Dipetik Dari Sumber PISAU.NET
Share this article

4 Komen:

  1. Terima kasih Tan Sri kata2 di atas amat lah benar, semoga Allah panjangkan usia Tan Sri.

    BalasPadam
  2. sbg seorg pemimpin najib mempunyai akhlak dan budi pekerti yg tinggi, itulah hasil didikan ayahanda dan bonda beliau..di hina sehingga jd bahan lawak dikalangan rakyat sedikit pun tdk mengubah sikap beliau jika aku lah ditempat dia tentu sekali bermacam perkataan yg tdk elok akan keluar.. lebih sedih lg ada diantara pengutuk beliau ini juga dpt BRIM yg tdk penah ada dlm sejarah negara.. sbg seorg anak bekas perdana menteri beliau blh saja memilih utk hidup senang lenang tanpa perlu di cerca dan di maki sebegini rupa.. kekadang berasa sedih dihati ini apabila seorg pemimpin dihina sehina2 nya spt seorg pecacai angkat taik layaknya.. apa yg merisaukan aku apabila seorg pemimpin yg baik itu dijatuhkan secara paksa maka Allah akan digantikan dgn pemimpin yg lebih zalim dr itu sbb sejarah telah membuktikan.. lihat saja iraq adakah lbh baik dr zaman saddam? begitu juga dizaman para nabi terdahulu apabila sesuatu kaum itu tdk bersyukur dgn apa yg Allah kurniakan, mrk membunuh nabi2 yg Allah utuskan kpd mrk krn mrk jahil adakah nabi itu tdk cukup baik utk mrk? kita kena ingat setiap pemimpin yg Allah utuskan kpd kita itulah yg terbaik utk kita dan jika pemimpin itu tdk baik maka Allah lah yg akan gantikan dgn pemimpin yg lain.. tugas kita ialah mentaati pemimpin yg Allah kurniakan.. sebagaimana nabi musa diutus bkn utk menjatuhkan firaun ttp utk menasihati firaun itupun Allah suruh nabi musa lakukan dgn hikmah.. adakah kita ini lebih baik dr nabi musa dan najib itu lebih jahat dr firaun sehingga kita layak utk mencerca dan menghina beliau? Apapun aku bersyukur kpd Allah Msia ini sentiasa terpelihara dan dikurniakan pemimpin yg baik2 jika tidak, tidaklah aku hidup spt skrg mungkin aku sedang jadi buruh kasar di negara org..

    BalasPadam
  3. Menitis air mata saya...terimakasih Tan Sri...selama ini saya rasa sendirian memberi komen mempertahankan Najib rupa rupanya ramai lagi yang prihatin...walau saya bukan pemakn dedak atau dapat duit brim tapi saya tetap bersyukur...oleh itu dlm blog ini selalu saya pertahankan pm Najib...ok abu bakar yang terbakar hatinya...apa cerita ni Melayu terkaya yang komen ni...kalau nak harap Daim tak bolehlah dia kroni Mahadey...orang dok tuduh Tan Sri Mokhtar ni kroni Mahadey..tapi beliau tetap kata yang benar bukan belit belit...berkata benar itu ealau pahit tapi itulah sebaik baik manusia

    BalasPadam
  4. Najib sudah diserang sebelum dia memijak lantai Seri perdana, najib sudah diserang kredibilitinya sebelum dia mengangkat sumpah sebagai PM , dan serangan ini berterusan serta amat tersusun dari semasa ke semasa, setiap minggu setiap bulan , musuh dari dalam berkerjasama dengan musuh dari luar utk menjatuhkan Najib ,
    mereka reka cerita, mereka buat gambar super impose, mereka edit , mereka fitnah..bohong , sehingga rakyat malaysia pun terpengaruh dan percaya dengan dakyah itu, maka benarlah ..kebohongan itu jika diulang2 selama seribu kali akan menjadi betul , akan dianggap betul ,

    sudah2la, hentikanlah berbunuhan sesama bangsa, fikir yang lebih besar daripada isu Najib,

    jangan terlalu mudah termakan dakyah dan hasutan pihak asing, gunakan akal yg ada utk merenung , kaji dan fikir segala sesuatu, jangan sampai sejarah melaka berulang kembali , melayu sudah lama terhina dan terpinggir , biar kuasa melayu itu kekal , jangan lah menjadi virus yang memakan satu persatu tubuh badan bangsa melayu , sebab yang akan menjadi mangsa ialah bangsa melayu itu sendiri

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Networkedblog

MENARIK

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top