Nuffnang

DARI SISI NEUTRAL : Himpunan Kleptokrasi Gagal, Kredibiliti 2 Parti Semakin Goyah


Jumlah kehadiran di perhimpunan antikleptokrasi anjuran PH semalam telah menghentikan pelbagai ilusi, terutamanya kepada kemampuan PPBM dan Amanah untuk menggantikan peranan PAS dalam Pakatan Rakyat.

Himpunan yang diadakan di Petaling Jaya, di tengah kawasan bandar, yang sepatutnya menjadi kubu kuat kepada PH tidak mendatangkan hasil yang dijangkakan berbanding himpunan Fastaqim yang diadakan PAS 2 minggu lalu di Kuala Terengganu.

Jika dibandingkan daripada sudut lokasi, lokasi Fastaqim jauh terpencil tanpa sebarang pengangkutan awam manakala lokasi perhimpunan antikleptokrasi dapat dihadiri dengan mudah melalui LRT. Bukan itu sahaja, lokasi fastaqim diadakan di negeri Terengganu yang diperintah Umno manakala lokasi perhimpunan antikleptokrasi diadakan di Selangor yang dipimpin pembangkang.

Akan tetapi, bukan sahaja Fastaqim dapat mengumpulkan lebih ramai hadirin tapi ia juga berjaya mengumpulkan ramai kumpulan B40 berbanding perhimpunan antikleptokrasi. Kehadiran anak-anak muda juga jauh lebih ramai di Fastaqim berbanding perhimpunan antikleptokrasi.


Dengan jumlah kehadiran semalam di sebalik pelbagai ceramah antikleptokrasi yang diadakan berbulan lamanya dan juga jumlah program yang disediakan pada perhimpunan tersebut, PH sudah boleh berhenti berilusi mengenai kekuatan yang ada pada PPBM mahupun Amanah.

‘Kekuatan sebenar kedua-dua parti itu’ sudahpun terlondeh di perhimpunan semalam. Kedua-dua parti kini boleh diibaratkan seperti ‘bubble’, yang cantik hanya di permukaan.

Dari sudut depan sisi-depan

Dari sudut belakang-udara

Dari pandangan atas - drone

Sebenarnya dari awal lagi, cadangan untuk mengadakan perhimpunan ini adalah 1 kesilapan strategi.

Kesilapan pertama datangnya daripada keyakinan yang berlebihan mengenai kemampuan PPBM dan Amanah untuk mengerahkan orang ramai untuk berhimpun.

PH juga sebegitu yakin bahawa isu 1MDB dan strategi menyemarakan kebencian terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sudah cukup untuk membawa orang ramai untuk menyokongnya.

Bukan itu sahaja, PH juga sebegitu yakin dengan kemampuan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk berkempen untuk pihak mereka. Dr Mahathir mungkin dapat membawa beberapa orang bekas Umno untuk bersamanya, tapi mereka terlupa kehadiran Dr Mahathir juga akan menghalau sekumpulan besar penyokong asal pembangkang.

PH juga terlalu berkeyakinan bahawa dengan adanya PPBM dan Amanah boleh menjadi alternatif di dalam dunia politik Melayu telah didominasi sebegitu lama oleh persaingan antara Umno dan PAS.


Dua tahun lalu, DAP dan PKR merasakan Amanah yang dianggotai oleh bekas para pimpinan PAS pasti akan dapat menggantikan tempat PAS. Ilusi itu berakhir di pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar. Sejak tertubuhnya PPBM, DAP dan PKR merasakan gabungan Amanah dan PPBM sudah pasti dapat menyaingi kehilangan PAS. Ilusi itu berakhir semalam di perhimpunan antikleptokrasi.

Persoalannya sekarang apakah PH masih mahu terus berilusi bahawa mereka akan menang di dalam pertandingan 3 penjuru, termasuk di Selangor? Apapun PAS dan DAP akan terus hidup walaupun apa terjadi di PRU14.

Tapi bolehkah Amanah dan PPBM, malah PKR terus hidup selepas PRU14?

Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top