Nuffnang

JUAL NEGARA : Tanya Tun M Apa Jadi Pada Perwaja!!!


Tun Oh Tun.... Kau punya bising kat orang habis satu dunia kau canang. Kau punya onar ni apa macam? Satu-satunya perjanjian “Jual Kepada China” yang Mahathir tidak pernah komplen atau berani menyebut mengenainya adalah menyelamatkan projek Perwaja Steel yang gagal dan kita menanggung kerugian bernilai RM10 hingga RM15 bilion.
Perjanjian menyelamatkan Perwaja Steel ditandatangani pada pertengahan 2015 sejurus Mahathir memulakan serangan terhadap Najib.

Anehnya, beliau berdiam diri mengenai perkara ini dan tidak mengatakan kita menjual negara kepada China.

Perwaja Holdings Bhd (Perwaja) akan menerima suntikan modal RM1.8 bilion daripada TianJin Zhiyuan Investment Group Co Ltd (Zhiyuan) melalui langganan terbitan khas saham bagi memulihkan kewangan pengeluar produk keluli bersepadu terbesar itu.

Pengarah, Datuk Alan Ong, berkata langkah itu terkandung dalam Perjanjian Rangka Induk (MFA) antara Perwaja dan syarikat China terbabit.

Beliau berkata, MFA itu akan menggantikan Memorandum Perjanjian Perwaja yang dibuat dengan Zhiyuan pada 11 Februari lalu dan memorandum perjanjian kedua pada 29 April lalu.

“Kumpulan dijangka pulih pada Mac 2017 apabila langkah korporat itu selesai dilaksanakan,” katanya selepas majlis memeterai perjanjian rangka kerja induk (MFA) dengan unit Zhiyuan, Zhiyuan International Investment and Holding Group (Hong Kong) Co Ltd, di sini hari ini.

MFA itu akan menggantikan memorandum perjanjian pertama dan kedua, perjanjian pajakan yang telah ditandatangani beberapa bulan lepas, serta membentuk hasrat dan persefahaman pihak-pihak berkenaan berkaitan langkah menyusun dan menggiatkan semula Perwaja Group.

Ong berkata, Zhiyuan akan menguasai 37 peratus pegangan dalam Perwaja pada peringkat awal dan akan meningkat kepada 64 peratus apabila selesai pelaksanaan perjanjian itu, manakala pegangan bagi pemegang semasa, Kinsteel Bhd dan Maju Holding Sdn Bhd akan dikurangkan kepada 25 peratus daripada 64 peratus pada masa ini. - SUMBER
Share this article

1 Komen:

  1. Aku makin CURIGA kat SP*M tu - seolah mcm. ramai aja KULI2 madey ni kat situ! Lansung TAK peduli kes2 RASUAH madey punya banyak sampai berBILLION ni; apa KEJADAHNya SP*M ni?!! Yg. IKAN2 BILIS; cepat benaq diTANGKAP & HUKUM - walau dah BERTAHUN dulu!

    SYUKUR si DIKTATOR PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/PENYAMAQ/PENYANGAK/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH/LANUN-madey anak BERANAK KEPARAT berIJAZAH JAMBAN ni; dah diTUMBANGkan dr. PETRON*S/PROT*N! PADAN MUKA! Selama ni TUAN depa, si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH PARASIT DAPJUBOQ BABI KURAP tu pikiaq dptlah terus MEROMPAK lagi PETRON*S melalui TOKEY2-PENJILAT-madey; skrg. dah HANCOQ semuanya!

    Selama ni, si keturunan PENYANGAK/PENYAMAQ/PEROMPAK-suka MEMBACA dulu sebelum SAMUN (tak ke KELAKAQnya ni!!), si madey-ejen ZIONIS ni dok punya BONGKAK pikiaq PETRON*S dan PROT*N utamanya, depa punya; sedgkan ini kepunyaan KERAJAAN dan RAKYAT!! Apalagi PETRONAS telah diTUBUHkan dgn. PENAT-LELAH oleh NEGARAWAN ULUNG TERCINTA kami, BAPA KEMERDEKAAN/PEMBANGUNAN, Almarhum PM Tun Abdul Razak Hussein, iaitu BAPA kpd. YAB PM TERCINTA kami!

    Si DIKTATOR madey anak BERANAK ni - TAK habis2 nak MENYAMUN/MENIPU rakyat terutamanya BANGSA Bumiputera!

    Tapi JANGAN haraplah si SPRM tu akan buka balik kes ini! Walaupun si LANUN-LANUN ni terus nak MEROMPAK PETRON*S serta RAKYAT - lagi $700 JUTA SEKARANG dari PETRON*S setelah MEROMPAK PETRON*S dan rakyat sebanyak RM16.21 bilion, dengan perjanjian konsesi IP* mereka yang dianugerahkan oleh si madey-LANUN tu - sehingga rakyat terpaksa TANGGUNG sampai SEKARANG!

    SIAL lu si Madey dan mana-mana KETURUNAN lu serta PENYOKONG/Tokey-Tokey yg. juga amat-JAHAT-si PEMUJA-JAMBAN DAPBANGKAI BABI! Di - http://wakeupmalaya.com/2015/12/ytl-menang-saman-petronas-rm-700juta/ :

    December 31, 2015 In Photo By WakeUp Malaya

    YTL Menang Saman Petronas RM 700juta

    Memandangkan kem pro-Tun begitu sibuk mempertahankan YTL selepas Najib menjelaskan bagaimana ERL yang dikuasai oleh YTL tidak mempunyai pilihan lain selain dari menaikkan tambang atau bayar RM2.9 bilion sebagai pampasan kepada mereka akibat dari perjanjian konsesi yang ditandatangani oleh Tun M, saya fikir adalah wajar saya menulis mengenai perkara di bawah – juga masalah legasi Tun M yang perlu ditanggung oleh kerajaan sekarang.
    ________________________________________

    Awal tahun ini, YTL telah menyaman Petronas di London dan telah memenangi pampasan berjumlah RM700 juta dari Petronas.

    Berdasarkan Perjanjian Pembekalan Gas (GSA) yang ditandatangani pada tahun 1993, Petronas sepatutnya perlu menjual gas kepada YTL Power pada harga yang dikira berdasarkan formula yang sudah ditentukan yang tidak mengikut harga pasaran gas.

    Walaubagaimanapun, apabila kerajaan mula menggunakan formula harga tetap untuk gas, YTL Power, di dalam laporan tahunannya, menyatakan Petronas secara bersendirian telah menarik balik diskaun yang disediakan di bawah formula yang berkaitan harga pasaran dan akibatnya, satu pertikaian telah tercetus sama ada diskaun tersebut, di dalam keadaan tersebut, adalah tertakluk di bawah GSA.

    Di dalam satu pendedahan yang mengejutkan, Petronas sepatutnya membekalkan gas kepada YTL Power pada harga diskaun tetapi menarik balik diskaun itu pada tahun 1997, apabila harga gas telah ditetapkan kerajaan pada harga RM6.40 untuk setiap mmbtu (yang masih lagi satu diskaun yang besar berbanding harga pasaran) untuk kesemua loji janakuasa di negara ini, disebabkan oleh krisis kewangan Asia......

    (Tok Landak)

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top