Nuffnang

BURUNG HUD-HUD : Mengapa Ia Disebut Dalam Al-Qur"an


Mengapa hud-Hud yang dicari? Mengapa tidak helang, pipit, gagak, merpati atau merak? Itu soalan yang selalu berlegar dalam kepala saya sejak sekian lama setiap kali membaca kisah Nabi Sulaiman as dan burung hud-hud dalam surah al-Naml.
Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan (setelah itu) Nabi Sulaiman memeriksa kumpulan burung (yang turut serta dalam tenteranya) lalu berkata: “Mengapa aku tidak melihat burung belatuk? Adakah ia daripada mereka yang tidak hadir? (al-Naml: 20)

Alhamdulillah akhirnya jawapan itu saya temui setelah menelaah kitab Tafsir al-Quran. Rupa-rupanya, burung hud-hud adalah jurutera air dan dikurniakan kemahiran mencari air. Nabi Sulaiman as setelah sampai ke satu tempat bersama iringan rakyatnya yang terdiri daripada pelbagai spesis sangat memerlukan air.

Di saat itu biasanya baginda akan memanggil burung hud-hud yang mampu terbang dan mengesan kedudukan air yang terpendam dalam bumi. (Tafsir al-Tabari)

Teori tersebut seakan dikukuhkan lagi oleh kata-kata hud-hud ketika melaporkan perihal kerosakan akidah penduduk Saba’ yang menyembah matahari yang bermaksud Hud-hud berkata: Aku dapati raja perempuan itu dan kaumnya sujud kepada matahari dengan meninggalkan ibadat menyembah Allah dan syaitan pula memperelokkan pada pandangan mereka perbuatan (syirik) mereka, lalu menghalangi mereka dari jalan (yang benar); oleh itu mereka tidak beroleh petunjuk, – (Mereka dihalangi oleh syaitan) supaya mereka tidak sujud menyembah “Allah yang mengeluarkan benda yang tersembunyi di langit dan (terpendam) dalam bumi” dan yang mengetahui apa yang kamu rahsiakan serta apa yang kamu zahirkan. (al-Naml: 24-25)

Hud-hud menyebut kuasa Allah SWT yang mampu mengeluarkan benda yang terpendam dalam bumi. Dalam satu tafsiran kepada perkataan “al-hab”, Sa’id ibnu al-Musayyab menyebut ia bermaksud `air’.

Oleh itu, ia agak selari dengan riwayat yang menyebut kelebihan hud-hud yang mampu mengesan air dalam bumi. (Tafsir Ibnu Kathir)

Walau bagaimanapun, kisah hud-hud yang memiliki radar pengesan air” tergolong dalam kategori riwayat Israiliyyat (riwayat bersumber daripada Ahli Kitab) yang tidak dapat dipastikan kesahihannya. Boleh jadi benar atau salah.

Oleh itu, `dakwaan’ ini ia perlu disukat dengan pembuktian saintifik. Samalah perihalnya kemampuan sesetengah haiwan yang dikurniai deria khas mampu melihat malaikat atau syaitan.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Apabila kamu mendengar kokokan ayam, maka mohonlah kepada Allah akan kurniaan-Nya kerana ayam itu telah melihat malaikat, manakala apabila kamu mendengar rengekan keldai, maka mintalah perlindungan dengan Allah daripada (kejahatan) syaitan kerana keldai itu telah melihat syaitan. (Sahih al-Bukhari & Muslim)

Inilah salah satu cara laluan ilmu dibuka oleh al-Quran. Seharusnya Muslim yang membaca al-Quran berfikir hikmah dan rahsia di sebalik setiap bicara al-Quran.

Tambah teguh jika teori yang dikesan di sebalik ayat al-Quran dibuktikan secara saintifik.

Jika beginilah gayanya interaksi umat Islam dengan al-Quran, barulah al-Quran mampu menjawab segala masalah yang mereka hadapi.
Share this article

3 Komen:

  1. Dalam konteks insan dan apa yang disembah, ia banyak dipengaruhi oleh persepsi dan kuasa.

    Matahari pada waktu itu dipersepsikan sebagai pengeluar cahaya dan tenaga makanya ia jadi objek sembahan. Walhal matahari hanyalah sebahagian daripada trilion trilion objek di langit.

    Itu dulu. Sekarang ini meskipun konsepnya sama (persepsi dan kuasa), dek kerana cahaya matahari bukanlah kekal yakni akan sampai masa kelam, ia tidak banyak dijadikan objek sembahan.

    Namun sesuatu yang hilang perlu ada penggantinya. Dalam mencari cari objek sembahan baru apa saja yang dipersepsikan sebagai paling berkuasa dan kekal pada perkiraan mereka akan diangkat sebagai objek sembahan.

    Oleh itu dapat dilihat waima bendera sebuah negara barat, rumah api dan matawang dolar diangkat oleh mereka sebagai objek sembahan.

    Hakikatnya bendera kuasa besar, matawang dolar dan cahaya rumah api meskipun nampak berkuasa tetapi sejarah membuktikan semua itu tidak kekal... kuasa berganti kuasa: tamadun silih berganti.

    Nanti apabila bendera berkenaan berhenti berkibar, kuasa baru muncul, dolar diganti emas dsbnya, rumah api diganti cahaya leser, siapa pula yang akan disembah oleh Ngai Cone Meng?

    BalasPadam
  2. Saya pernah bekerja dengan orang yahudi di Belgium. Boss saya seorang Yahudi. Dia boleh membaca Al-Quran dengan fasih kerana dia memahami bahasa Arab. Dia pernah berkata pada saya.'Can you read the Al-Quran?" Saya jawab" Yes, I can". Kemudian dia bertanya lagi, "Do you understand what you read?" Saya terdiam, kerana saya memang tidak memahami apa yang saya baca.Lantas dia berkata, "That's the difference between the Jews and the Moslem. You people only read but we the Jews study the Quran." Dan dia sememangnya boleh mentafsir isi-isi Al-Quran yang bersangkut paut dengan sains. I really salute the Jews.No wonder they are so advance.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yahudi memang diletakkan atas muka bumi secara harfiahnya memiliki otak yang jauh lebih pintar dari semua sp atas muka bumi. Namun anugerah istimewa yang dimiliki tidak digunakan untuk kebaikan sejagat tetapi lebih kepada untuk survival kendiri. Sifat assobiyah ini bukan sahaja di benci di Barat waima di Timur jua.

      Padam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top