Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

INI SUDAH LEBIH : "Melayu Penipu, Suka Putar Belit" - Guru SMK Kulim


Seorang guru menggunakan nama Steven Tan semalam meninggalkan komen negatif di laman Facebook MyNation News sebagai reaksi kepada Rang Undang Undang (RUU) Persendirian yang diusulkan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
Guru itu yang dipercayai tenaga pendidik di Sekolah Menengah Kebangsaan Kulim di Kedah dan turut mengajar pelajar Melayu di sekolah itu menuduh orang Melayu sebagai tidak boleh dipercayai dan suka memutarbelit.

Tindakan guru menulis komen mengelirukan dipercayai akibat terpengaruh dengan tindakan propaganda MCA yang berterusan menjenamakan usul RUU di Parlimen sebagai hukuman hudud biarpun ia hanyalah peningkatan hukuman terhadap jenayah syariah yang langsung tidak ada kena mengena mengenai hukuman mencuri atau potong tangan.

https://www.facebook.com/mynationmalaysia/posts/1749789065236991

Berikut komen ditulis Steven:
Steven Tan : Bukan cina tak percaya tetapi MELAYU tidak boleh dipercayai… 1 suka membuat putar belit fakta utk kepentingan sendiri. 2. Perlu membabi buta menghormati ketua tanpa boleh beri pandangan atau cadangan. KALAU sesuatu dicadangkan… akan tanya siapakah boss sekarang… dan ada ampuk borek pula bawa kroni… 3 .suka salah kan orang … oleh tu tepuk dada tanyalah…sendiri…kalau MCA DAN MIC tak tegur sekarang… i rasa masa depan semua jahanam… dan jgn lupa kaum islam perlu berfikir panjang… jgn pandai berborek…. dan bergendang… kalau hudud diperkenalkan… akhirnya…siapa yg susah.
1 sekiranya yg melakukan jenayah tu anak kita, saudara kita, atau ibu bapa kita sendiri… maka apa yg akan buat… situasi ini kalau tak berdepan tak bermasalah.. tapi kalau2 berhadapan ia rasa2 tak sudah.. saya beri satu contoh utk renungan pd 2015 bulan februari seorang melayu datang kedai i merompak pd masa tu mesin hanya ada rm50 sj… situasi amat mencemaskan pisau yg berkilauan… pd masa tu remaja melayu tu memerlukan wang utk beli susu. pd masa tu i menenangkannya dan memberikan rm200 kpdnya tetapi bulan september remja tersebut datang kaunter serah semula. Persoalan harus remaja melayu itu dipotong tangan.. i rasa amat tidak adil utk dia. tepuk dada… ikhlas drp saya jgn asyik menghentam kaum cina sj… hidup lebih haiku bermuafakat bukan terkongkong oleh sesuatu yg boleh merosak bangsa dan negara serta agama.”
Guru ini tidak sepatutnya mengeluarkan komen itu tanpa merujuk kepada mereka yang arif mengenai undang-undang kerana perundangan negeri tidak boleh melampaui undang-undang persekutuan, dan ini termasuklah undang-undang syariah negeri.

Malah, pemahaman beliau terhadap RUU yang diusulkan Abdul Hadi adalah hukuman hudud termasuk memotong tangan walhal ia adalah satu pemerkasaan undang-undang syariah tanpa wujud sebarang hukuman potong anggota badan.

Bekas penyiasat Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Kapt (B) Abdul Rahmat Omar Tun Hanif berkata undang-undang syariah sebagaimana dirujuk pada Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 adalah undang-undang negeri di mana penguatkuasaan dilakukan di peringkat negeri dengan Sultan sebagai ketua agama Islam.

“Hukuman terhadap jenayah seperti mencuri dan merogol serta yang termaktub dalam Kanun Keseksaan adalah di bawah bidang kuasa persekutuan dan undang-undang negeri tidak boleh melampauinya,” kata Abdul Rahmat.

Sehubungan itu katanya, rujukan kejadian yang ditulis guru itu adalah keterlaluan serta tidak berasas dan tidak sepatutnya dikeluarkan oleh seorang guru yang turut mendidik pelajar Melayu yang beragama Islam.

Kami akan cuba mendapatkan reaksi daripada Kementerian Pendidikan mengenai komen dikeluarkan guru ini.

MINTA MAAF

Lanjutan tindakan menulis komen mendakwa orang Melayu sebagai tidak boleh dipercayai dan putarbelit di laman sosial Facebook My Nation News, guru terbabit tampil memohon maaf di atas ketelanjurannya.

Guru tersebut, Steven Tan berkata dia memohon maaf kerana menyinggung perasaan dan tidak berniat menyinggung perasaan mana-mana pihak.


Berikut tulisan guru berkenaan:
Steven Tan “Kpd semua penganut agama islam dan pegawai atasan .saya dengan ini memohon jutaan kemaafan atas perkongsian yg menyinggung perasaan tuan tuan dan puan2 .perkongsian ini adalah apa yg saya berdepan dan atas sifat saya yg amat menyanyangi anak 2 generasi muda…oleh tu harap semua maafkan.selepas ini saya tidak akan memberi apa2 cadangan dan sharing atas kedangkalan ilmu ikhlas drp saya steven tan.”
Permohonan maaf itu turut menerima reaksi positif daripada pengguna lain antaranya Nasri Ahmad yang menghormati keikhlasan guru itu memohon maaf.
Nasri Ahmad saya hormati atas keiklasan anda terhadap pekara tersebut. harap di masa hadapan anda lebih memahami agama kami. seperti yg anda tulis kan pasal perompak yg membawa pisau tu hanya merompak kerana nak membeli susu. klu hukum islam pun tak terus menghukum potong tangan badan penyiasat yg dilantik akan meniasat dulu klu terbukti dia merompak atas dasar keperluan kepada keluarga maka hukuman tidak lah sampai potong tangan. sedikit utk pengetahuan anda. cari lah sumber dari ahli utk mengetahui lebih lagi.”
 Apa tindakan selanjutnya daripada Kementerian Pendidikan Malaysia?

- SUMBER
Share this article

8 Komen:

  1. alaaahaiiii...

    BalasPadam
  2. Sebab itu kita kata, sebelum membuka aib orang tengok dulu.....kebenarannya. Buat salah lepas tu mohon maaf. Semua umat Islam dalam Malaysia terpalit dengan kata katamu wahai Guru. Sebagai pendidik, saya merasakan tidak wajar untuk mengucapkan begitu.

    Contoh orang yang cuba mencuri memulangkan wang itu....adakah itu mengatakan Melayu menipu...putar belit?

    Saya berharap agar ini menjadi pengajaran buat orang lain...Kita hidup bermasyarakat. Lihat pada dasar RUU itu bukan mendengar dan apabila terfikirkan ada perasaan bercelaru, tanyalah pada yang arif tentangnya....bukan orang sembarangan ya Cik Gu...Kami umat Islam di ajar untuk memaafkan orang lain..dengan ini, saya memaafkan Cik gu. Tapi ingat, jangan buat lagi ya.

    BalasPadam
  3. Mereka ni cina dah tu kafir....yang menyibuk hal agama Islam buat apa...takut..nanti orang Melayu tak ada pergi kedai judi.minum arak.beli nombor.. Cina ni pandai merekavtak tak cakap terang terang tapi ituah hakikatnya

    BalasPadam
  4. Dah jadi trend. Cakap bukan2 & bila kantoi minta maaf. Habis cerita. Sampai bila Melayu nak diambil kesempatan & diperbodohkan? Namewee siap dpt masuk parlimen. Lepas tu adakah dia insaf? Berpada padalah wahai saudaraku.

    BalasPadam
  5. Dah jadi trend. Cakap bukan2 & bila kantoi minta maaf. Habis cerita. Sampai bila Melayu nak diambil kesempatan & diperbodohkan? Namewee siap dpt masuk parlimen. Lepas tu adakah dia insaf? Berpada padalah wahai saudaraku.

    BalasPadam
  6. banyak cantik dah berak laman tangga orang lepas tu senang2 je nak mintak maaf, macam babi

    BalasPadam
  7. Permohonan maaf x de masalah..org melayu terima...kementerian pelajaran perlu ambil tindakan tegas...pecat beruk seekor ni...x layak digelar guru...x pun tukar ke suatu kawasan pendalaman sbg hukuman kepada beruk ni...

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Networkedblog

MENARIK

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top