Nuffnang

SG. LIMAU : Cina Yang Dulu Bukanlah Cina Yang Sekarang, HOI!!!!




CINA TETAP CINA....

BN kalah sebanyak 1.084 undi di PRK Sg Limau. Walaupun berjaya menukar beberapa PDM yang pro PAS untuk bertukar menjadi BN, jumlah majoriti di kubu hitam "Pas tuli" mereka di Bukit Baru dan Kg Choras tidak mencukupi untuk menukarkan senario politik.

Ketika kempen, bantuan sekolah CIna sebanyak RM2.3 juta yang diumumkan Tan Sri Muhyiddin dengan kata-kata bahawa sekolah Cina "is here to stay" banyak menyakitkan hati penyokong UMNO dan orang Melayu.

Tanpa membuat usul periksa, mereka membuat andaian bahawa sekolah cina dapat RM2.3 juta dan sekolah Maahad hanya RM350,000.

Banyak tumpuan diberikan kepada kaum Cina di mana lebih 1,800 pengundi cina akan mengundi. Dalam pertandingan yang sengit hingga setiap undi penting, undi Cina dilihat sebagai undi penentu.

Ada pihak mengatakan kaum Cina yang membari PAS kemenangan. Salah sebuah peti undi PDM Bukit Besar yang dikatakan memberi keputusan PAS 1557.. BN 443..majoriti 1114. Lalu dianggap undi cina yang 'kambuskan' BN.

Namun begitu ada pihak pula menganggap PDM Simpang 3, Sedaka dll pun ada sedikit sebanyak undi-undi kaum Cina. PDM-Majoriti PDM-PDM ini sudah berubah warna dari hijau ke biru 

Memetik dari MyKMU SINI


*******************

Menurut penganalisis politik, faktor kecil pengundi Cina juga telah menjejaskan undi terhadap PAS. Pada PRU 13 yang lalu, hampir 90% pengundi Cina telah keluar mengundi dan 87% daripadanya telah memilih PAS. Beliau menambah, pada kali ini hanya 51% pengundi Cina mengambil keputusan untuk mengundi. Hampir 49% daripadanya telah memilih calon Barisan Nasional manakala selebihnya memilih calon PAS.

Isu ekonomi seperti kenaikan harga minyak dan Cukai Barangan dan Perkhidmatan telah mendorong pengundi Cina kekal mengundi PAS. Kemerosotan jumlah keluar pengundi Cina adalah disebabkan mereka mula berasa tertipu oleh janji – janji manis Pakatan Rakyat terutama Anwar Ibrahim sekaligus mengambil keputusan untuk tidak keluar mengundi.

Inilah adalah tanda protes diam masyarakat Cina terhadap Pakatan Rakyat dan sekiranya trend ini berterusan maka peluang untuk pengundi Cina pulang kepada Barisan Nasional sangat tinggi.

****************

Walaupun ada asas untuk menawarkan bantuan tersebut seperti yang kami tulis di SINI, menyebut ketika kempen politik, ini sudah menjadi sesuatu yang agak sensitif kepada penyokong BN dna masyarakat Melayu.

Pemimpin harus ingat bahawa mereka perlu juga undi penyokong UMNO untuk menang. Ambil iktibar dari 1,000 pengundi dan penyokong UMNO di Sg Limau yang sudah jadi kelabu dan hitam. 

Sepanjang siri PRK-PRK hingga ke PRU, tak habis-habis bantuan sekolah CIna diberikan tapi masih tak membawa sebarang hasil politik. Namun pucuk kepimpinan tak serik-serik lagi menawarkan bantuan sekolah cina sebagai gula-gula sedangkan perlembagaan tidak ada memberi hak untuk sekolah cina untuk mendapat bantuan kerajaan.

Oleh itu ... 




Kasilah gula-gula lain tapi bukan tawarkan bantuan sekolah. Bantu warga tua dan miskin takpe. 

Hakikatnya kaum cina akan bermati-matian pertahankan tiga perkara: bahasa dan budaya mereka, sekolah cina mereka dan periok nasi perniagaan mereka.

Oleh itu biar mereka pertahan sendiri dan buat apa kita nak sibuk pertahankan.

Lagi di bantu, mereka bukan tahu erterima kasih malahan mintak lagi, tapi undi tetap kasi DAP.

Share this article

2 Komen:

  1. Azeez rahim punca kekalahan BN di Sungai Limau, Semuanya gara-gara susu basi yang diedarkan.. ni lah yang dikatakan "kerana nila setitik rosak susu sebelanga", orang macam azeez rahim ni patut ditukar ganti dengan yang lain..

    http://no2azeezrahim.blogspot.com/2013/11/azeez-rahim-susu-basi-punca-bn-kalah-di.html

    BalasPadam
  2. Janji janji sebegini sudah kedengaran semasa pilihanraya di Hulu Selangor lagi.....dulu PM sekarang TPM.....tak tau serik...tak sensitif lansung....

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top