Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

PUNAHSIHAT? Arahan Menteri Ditolak Mahkamah, Hak 104 Pembeli Rumah Terbela!!!


Ni siapa punya punahsihat ni? Menterikah? Penasihat Undang-Undangkah? Atau........... Siapa? Siapa? Siapa? Tapi keputusan mahkamah ini pastinya menggembirakan pembeli-pembeli rumah di kondominium di Jalan Kuchai Lama.

Mahkamah Tinggi hari ini mengetepikan perintah Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan yang memberi tempoh lanjutan 12 bulan kepada pemaju bagi menyiapkan projeknya.

Hakim Datuk Hanipah Farikullah, yang membenarkan permohonan semakan kehakiman oleh 104 pembeli rumah, berkata keputusan menteri yang bergantung pada peraturan untuk memberikan tempoh lanjutan itu bertentangan dengan Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan).

“Permohonan pembeli rumah untuk membatalkan perintah menteri itu dibenarkan,” katanya.

BHL Construction Sdn Bhd terlibat dalam pembinaan sebuah kondominium di Jalan Kuchai Lama di sini di mana 104 plaintif memeterai perjanjian jual beli dengan mereka.

Satu daripada syarat perjanjian yang diperlukan adalah pemaju menyerahkan pemilikan kosong dalam tempoh 36 bulan atau bertanggungjawab membayar penalti bagi kelewatan penyerahan kepada pembeli.

Pemaju gagal menyiapkan dan menyerahkan unit kepada 104 pembeli dan menulis kepada Pengawal Perumahan di bawah kementerian itu untuk melanjutkan masa. Rayuan tersebut ditolak.

Pemaju kemudian mengemukakan rayuan kepada menteri pada 17 Okt 2015, membenarkan lanjutan 12 bulan.

Keputusan itu membenarkan pemaju menyerahkan milikan kosong kepada pembeli daripada 36 bulan hingga 48 bulan.

Terkilan, pembeli mencari remedi undang-undang di mahkamah tahun lepas.

Setiausaha Agung Persatuan Pembeli Rumah Kebangsaan Chang Kim Loong, yang menyambut baik keputusan itu, berkata hak dan kelayakan pampasan tidak boleh diambil Pengawal Perumahan atau menteri begitu mudah.

“Pihak yang terikat dengan syarat kontrak dan sebarang pengubahsuaian atau pengubahan perjanjian memerlukan persetujuan pembeli,”.

Chang berkata, membenarkan lanjutan masa kepada pemaju ingkar menjadi penghinaan dan menyalahi niat serta tujuan undang-undang perumahan iaitu untuk melindungi pembeli.

Peguam Andy Wong Kok Leong, Viola De Cruz, Koh Kean Kang dan Andrew Chan mewakili pembeli rumah manakala Peguam Kanan Persekutuan Rosli Ahmad mewakili menteri.

Peguam R Rajes dan Nicolas Chang bertindak sebagai peguam pemerhati bagi Majlis Peguam.


PS : Ada beberapa perkara yang boleh dipertimbangkan disini. Pertama, Menteri terkhilaf semasa memberi arahan. Kedua, Menteri mendapat nasihat daripada punahsihat di KPKT atau ketiga Menteri sendiri yang punah. Siapa Menteri pada masa ini yer? Err....... Harap ambil ikhtibar dan jadikan pengajaran.....
Share this article

3 Komen:

  1. sesekali terbela nasib pembeli rumah terasa lapang dada, bagi kami golongan tua bila melihat generasi anak-anak kami yang mengadapi kesulitan apabila membeli/memiliki rumah sendiri merasa agak risau juga, harga rumah tak pernah turun dan kengkadang 'terlalu' tinggi, tapi apa boleh buat kalau takde tempat kediaman nak duduk kat mana ? cucu makin bertambah setiap tahun.. heh heh heh (cuma) tak dapat nak bayangkan keadaan 20 - 30 tahun akan datang, waktu tu tentu ramai antara kami dah takde kat dunia ni tapi bimbang nasib generasi orang kita ketika tu

    BalasPadam
  2. Ya betul tu. Memang pelbagai inisiatif telah dibuat oleh kerajaan dalam menangani isu hak milik rumah ni, cuma kadang-kadang tu berlaku ketirisan atau pecah amanah. Itu juga perlu diberi perhatian oleh pihak yang berkaitan

    BalasPadam
  3. YAB TS Noh Omar - antara MENTERI PERUMAHAN terbaik; yg. makin MEMBELA nasib BUMIPUTERA Islam/Melayu MISKIN kita termasuk dlm. program MEMBAIKI RUMAH/MEMBINA RUMAH serta menCANTIKkan rumah PPR utk rakyat MISKIN kita! Maka, JGN. pula kes ni dijadikan SENJATA oleh si puak TERORIS PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL BerSHIT-DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP/madeyBANGSAT anak BERANAK JAMBAN- si puak RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD!

    MEKASIH YAB PM tercinta kita serta PEMAJU yg. berINTEGRITI/PEMURAH mcm. ni ke atas projek "Kondo" utk. memBANTU rakyat BUMIPUTERA MISKIN/SEDERHANA kita di KPG. KERINCI kita ni! Harapnya "maintenance" TAK akan diREMEHkan selamanya termsk. penjagaan KOLAM RENANG & dibiaqkan PEKERJA2 ASING menDOMINASI & tinggal sampai 10-15 org. satu flat di masa akan dtg.! Begitu juga, mulai sekrg. SETIAP projek PERUMAHAN RAKYAT MISKIN/SEDERHANA mesti disediakan KEMUDAHAN2 KOMUNITI ASAS spt. TAMAN2 LUAS (termsk. utk. aktiviti berBASIKAL/berSUKAN) serta DEWAN KOMUNITI (utk. segala jenis MAJLIS termsk. KENDURI KAHWIN)!

    Lihat di - http://peraktoday.com.my/2017/02/penantian-penduduk-kampung-kerinchi-berakhir/

    Penantian penduduk Kampung Kerinchi berakhir

    Posted on Monday, February 27, 2017

    (Tok Landak)

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Networkedblog

MENARIK

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top