Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

1MDB : Kenapa Bekas Menteri Tiba-Tiba Meroyan?


Dua bekas menteri yang membangkitkan rasa tidak puas hati mengenai 1Malaysia Development Bhd (1MDB) pada persidangan Dewan Rakyat kali ini disifatkan sebagai individu yang tidak berpendirian tetap.

Pengerusi Majlis Ahli Parlimen Barisan Nasional (BNBBC) Tan Sri Shahrir Abdul Samad berkata Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dan Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah, semasa memegang jawatan menteri, tidak pernah membantah, sebaliknya bersetuju dengan pelaksanaan pelan rasionalisasi 1MDB.

“Soal rasionalisasi 1MDB diputuskan oleh kabinet dan ketika itu Shafie menjadi menteri yang bersetuju kepada pelan itu… tapi kenapa masa itu tiada bantahan.

“Saya pernah jadi menteri, selepas itu calon bebas bertanding lawan BN, tetapi dalam kempen saya tidak mengungkit apa perkara yang saya bersetuju bersama,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen pada Selasa.

Shahrir yang juga Ahli Parlimen Johor Bahru berkata mereka seharusnya mempunyai prinsip tersendiri dan bukannya bersifat populis kerana mahu menentang Barisan Nasional (BN).

Mohd Shafie, Anggota Parlimen Semporna yang juga bekas Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah mempersoalkan beberapa keputusan kerajaan berhubung 1MDB ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan 2017 di Dewan Rakyat hari ini.

Semalam, Ahmad Husni iaitu Anggota Parlimen Tambun yang juga bekas Menteri Kewangan Kedua turut membangkitkan isu sama selain menggesa kerajaan menguruskan ekonomi negara lebih cekap dan telus.

Sementara itu, Anggota Parlimen Ketereh, Tan Sri Annuar Musa berkata Ahmad Husni dan Mohd Shafie sepatutnya memberi tumpuan membincangkan kelemahan dasar dan bukannya soal pelaksanaan kerajaan semata-mata.

“Dalam Islam, pemimpin salah ditegur, bukan buang… 1MDB pada pokoknya adalah amat baik, tetapi bermasalah dalam pelaksanaannya.

“Soal pelaksanaan dalam konteks 1MDB sekarang ada proses tertentu (untuk penambahbaikan) yang tengah berjalan, kedua-dua mereka perlu menunjukkan kematangan dalam perkara ini,” katanya.

Adakah bekas Menteri Kewangan II Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah sedar bahawa beliau pernah menjawab soalan berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sebelum ini ketika bertanyakan soalan sama di Dewan Rakyat, semalam.

Pada ketika itu, November 2011 Ahmad Husni menjawab soalan dan memberi penjelasan berkaitan syarikat pelaburan negara itu kepada Ahli Parlimen pembangkang.

Ahli Parlimen DAP-Gelang Patah, Lim Kit Siang mempersoalkan pada masa itu mengapa Ahmad Husni menjawab semua perkara berkaitan 1MDB dan bukannya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Menteri Kewangan.

Selain itu pada yang paling menarik, pada Jun tahun lepas Ahmad Husni juga berkata dalam penjelasannya berkaitan 1MDB bahawa isu kehilangan wang pelaburah milik kerajaan dalam syarikat itu yang digembar-gemburkan sebenarnya tidak pernah timbul.

“Kerajaan begitu bertanggungjawab dalam memastikan aset dan hutang. Dalam konteks 1MDB, apa yang berlaku ia mencapai pertumbuhan begitu pesat, dalam tempoh enam tahun sahaja ia memiliki aset yang begitu tinggi.

“Keduanya struktur kewangan memiliki modal RM1 juta dan kerajaan memberi tanah seluas 560 ekar. Tapi tanah ini akan hanya memberi pulangan dalam tempoh yang panjang.

“Berdasarkan pertumbuhan pesat, 1MDB bergantung kepada hutang,” katanya ketika menjadi panel dalam program khas bual bicara Dialog di TV1 pada masa itu menjawab isu syarikat itu.

Pada ketika itu juga Ahmad Husni yang juga Ahli Parlimen BN-Tambun dilantik sebagai jurucakap kerajaan bagi isu berkaitan 1MDB.

Kenapa kini, beliau bertanyakan semula soalan yang beliau sendiri pernah jawab.

Semalam, dalam sidang dewan beliau yang sudah meletakkan semua jawatan dalam Kabinet, UMNO dan Barisan Nasional ingin tahu mengapa 1MDB ditubuhkan dan beliau turut bertanyakan berkenaan wang AS$4 bilion Dolar Amerika (RM16.69 bilion) melibatkan syarikat Aabar Investment PJS Ltd yang tidak dimiliki IPIC.

Sekarang ini, keadaannya ialah Ahmad Husni bertanyakan sendiri soalan yang dijawabnya ketika di dalam Kabinet dulu.

Perlu diingat, beliau hanya meletakkan jawatan di dalam BN dan UMNO tetapi masih Ahli Parlimen BN kerana beliau tidak pernah mengumumkan keluar dari parti.


PROJEK 2 Billion


Drama semalam di Parlimen menampilkan bekas Menteri Kewangan Kedua, Ahmad Husni bin Mohamad Hanadzlah, sebagai pelakon utama adalah sebenarnya berkenaan dengan projek sambungan New Pantai Expressway (NPE) yang bernilai RM2 billion. Sudah tentu, Husni tidak akan mengaku, jadi dia menjelaskan kepada media bahawa beliau sebenarnya mengambil berat tentang Malaysia dan tentang masa depan negara ini.


Husni dengan marah berusaha sedaya upaya menyerang Perdana Menteri dan kerajaan kerana menolak projek lebuh raya RM2 bilion beliau. – RPK

New Pantai Expressway Sdn Bhd adalah anak syarikat IJM Corporation Berhad dan ini adalah apa yang Wikipedia katakan mengenai NPE:

Lebuhraya New Pantai Expressway (NPE) adalah lebuhraya utama di kawasan Lembah Klang di Malaysia. Jaraknya sepanjang 19.6 km (12.2 batu) lebuhraya tersebut menyediakan akses yang lebih mudah ke Kuala Lumpur dari Subang Jaya dan Bandar Sunway untuk mengelakkan kesesakan jalanraya di Lebuhraya Persekutuan Laluan ke 2 ketika waktu puncak. Ianya terdiri daripada Main Link dan Salak Link.

Lebuhraya NPE telah dibuka secara rasminya pada 30 April 2004 dan tujuh tahun kemudian, pada 1 April 2011, kerajaan Malaysia yang telah meluluskan pada dasarnya sambungan lebuh raya tersebut yang dianggarkan bernilai kira-kira RM1 bilion atau lebih pada masa itu. Satu tahun kemudian, bagaimanapun, pada bulan Jun 2012, kerajaan melakukan ‘u-turn’ dan membatalkan rancangan sambungan tersebut. (Anda boleh membacanya di akhbar The Star bertarikh 29hb Jun 2012 seperti yang tertera di bawah)

New Pantai Expressway Sdn Bhd kemudian mengemukakan rayuan kepada kerajaan dan selepas menunggu selama empat tahun, semalam, pada pagi 24 Oktober 2016, kerajaan menolak rayuan itu dan mengekalkan keputusan untuk memansuhkan sambungan yang kini akan melibatkan kos kira-kira RM2 bilion.

Ini menimbulkan kemarahan Husni dan menghantar mesej sangat jahat ini kepada Menteri Kabinet berkenaan:

Tak apa kita serah pada Allah. Kita berdoa semoga Allah letakkan pemimpin2 yang ada digniti dan integriti demi kesejahteraan negara.

Dah jadi kelaziman…untuk mempertahankan diri..mereka akan reka pelbagai cerita.

Saya tak buka mulut lagi…baru 1% sahaja cerita yang keluar. Saya boleh keluarkan 5%, 10%, 30%, 50%, 75% dan 100%. Semua maklumat dalam tangan saya.

Jangan main foul…nanti terbongkar semua cerita.

Ini pada asasnya amaran Husni kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa beliau masih belum bermula lagi dan boleh mendedahkan banyak lagi yang boleh merosakkan kerajaan. Hakikatnya bahawa Menteri-menteri Kabinet mengangkat sumpah kerahsiaan dan sumpah itu nampaknya tidak sedikit pun menggerunkan Husni. Saya merasakan bahawa Husni mungkin beranggapan Najib tidak akan membenarkan polis menahannya di bawah Akta Rahsia Rasmi.

Saya boleh bayangkan Husni sangat kecewa betapa bagaimana lumayannya nilai ‘cash-cow’ lebuhraya NPE tersebut. Husni menyangka bahawa Najib akan meluluskan projek hanya untuk memastikan dia senyap dan menghalangnya daripada menyanyi seperti burung kenari. Husni tidak menyangka bahawa kerajaan akan menolak projet tersebut dan meletakkan risiko beliau akan ‘membuka mulut’ dan menyerang Najib.

Apabila seorang ahli politik berkata, beliau hanya mengambil berat tentang negara ini dan bimbang tentang masa depan Malaysia dan berkorban demi Untuk bangsa, negara dan agama,tanya mereka “berapa billion ringgit” yang mereka sedang cakapkan ini.

IJM akan merayu untuk semakan semula bagi projek penyambungan lebuh raya

(The Star, 29 Jun 2012) – IJM Corp Bhd berkata kerajaan telah membatalkan cadangan rancangan untuk menyambung Pantai Baru Elevated Highway. Walau bagaimanapun, syarikat itu berhasrat merayu untuk dipertimbangkan semula cadangan itu dengan penjajaran yang disemak semula.

IJM telah dimaklumkan mengenai penolakan cadangan itu oleh Unit Kerjasama Awam Swasta, Jabatan Perdana Menteri, melalui anak syarikat milik penuh tidak langsungnya, New Pantai Expressway Sdn Bhd (NPE).

Walau bagaimanapun, dalam kenyataannya kepada Bursa Malaysia hari ini, IJM tidak menyatakan sebab-sebab Kerajaan menolak cadangan sambungan lebuh raya yang dianggarkan bernilai RM989 juta . Penganalisis Affin Investment Bank percaya ada isu-isu yang berkaitan penjajaran, yang rumit dan rundingan antara IJM dan Kerajaan berpanjangan.

Pada 1 April, 2011, IJM telah mengumumkan bahawa ia telah menerima surat dari unit, meluluskan lanjutan pembinaan lebuh raya tersebut pada dasarnya. Projek ini adalah sebahagian daripada program Perkongsian Awam Swasta (PPP) Kerajaan yang diumumkan dalam Rancangan Malaysia Ke-10 lalu.

Laluan NPE yang sedia ada adalah sekitar 19.6 km panjang, bermula dari barat-akhir Subang Jaya dan berakhir di utara-Bangsar. Sambungan ini adalah untuk menambah lagi 10 kilometer ke lebuh raya, bermula dari Bangsar melalui laluan yang sedia ada sehingga berakhir ke kawasan Dang Wangi, menyambungkannya ke lebuh raya bertingkat Ampang.

Sambungan itu dikatakan untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas di Kuala Lumpur. Laporan sebelum ini menyebut bahawa perjanjian tambahan telah ditandatangani pada bulan Oktober 2011 untuk menyempurnakan syarat-syarat perjanjian itu.

Perlu diingat bahawa Kerajaan pernah meminta IJM untuk mengubah jajaran sambungan, kerana ia adalah terlalu dekat dengan Masjid Negara.

Penganalisis OSK Research Kong Heng Siong berkata: “Pengumuman itu adalah satu kejutan negatif memandangkan pengurusan IJM sebelum ini telah menegaskan bahawa jajaran yang dicadangkan untuk sambungan NPE itu telah dimuktamadkan dan dijangka secara rasmi dianugerahkan menjelang separuh kedua tahun ini. Walaupun pengurusan telah menyatakan hasrat untuk merayu bagi cadangan untuk dipertimbangkan semula dengan semakan keselarasannya, kami percaya perkembangan yang negatif ini mungkin mencetuskan penjualan atas saham IJM. “

Bagaimanapun, beliau berkata, OSK Research akan mengekalkan “belian dagangan” buat masa ini, sementara menunggu lebih banyak penjelasan mengenai perkara itu daripada pihak pengurusan IJM.

Penganalisis RHB Research Institute Joshua Ng berkata dalam satu laporan sambungan NPE itu akan menjana RM1 bilion hingga RM2 bilion kerja pembinaan dalaman untuk IJM. Dan IJM juga memberi petunjuk pembinaan tambahan berfungsi dari Lebuhraya Pantai Barat (WCE). Kedua-dua projek bernilai kira-kira RM4 bilion, akan bernilai dua kali ganda kontrak pembinaan tertunggak sedia ada syarikat dari RM4.3bil kepada RM8.3bil.

“Kami menjangka pasaran akan memberi reaksi negatif terhadap perkembangan terkini,” katanya.

Sementara itu, penganalisis Kenanga Research neutral dalam perkembangan terbaru ini memandangkan projek sambungan lebuh raya tidak “factored” pendapatan dan penilaian ramalan. Mereka mengharapkan IJM sibuk jika ia mendapat projek pembinaan WCE.

Penganalisis AmResearch Hoy Ken Mak berkata walaupun berita itu sedikit negatif dari segi aliran berita, “ia tidak datang sebagai satu kejutan kepada kami. Tambahan pula, IJM telah berkata ia akan merayu terhadap keputusan itu dengan penjajaran yang disemak semula. “
Share this article

14 Komen:

  1. kenapa kita bertaubat? Jawapannya adalah kerana kita tersedar bahawa kita selama ini leka dalam melakukan kemungkaran. Bertaubat dan berubah untukjalan yg lebih baik adalah dituntut oleh Allah. Tiadal istilah terlambat dalam bertaubat selagi kita masih diberi peluang untuk hidup didunia ini.

    BalasPadam
  2. Jerung Putih sudah mula meneyrang Datuk Sri Husni.
    Bertabahlah DS......ini baru sikit.
    Esok datang jerung harimau, bull shark,jerung big eye,dll.
    Bauaya pun akan datang menyerang juga - buaya tembaga,
    buaya katak, buaya air masin yang paling ganas.
    Bersedialah dengan senjata yang paling cangih - Tombak 1MDB!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Paling mesti berhati hati apabila memandu........perlu sentiasa perhati cermin-belakang (rear-mirror), himpitan mencurigakan mat-motor yang ada pemboceng di kiri dan kanan kereta, elak dari bergerak dan berjalan sendirian (berkumpulan lebih selamat) dan paling di takuti.....TONG DRUM! Tapi kan kalau See4 (baca C-EMPAT) boleh lepas dengan mudah.......Timbalan Ketua Pegawai Tinggi kerajaan boleh dengan senang di tembak di simpang jalan.......ini Malaysia ke America ekkk!$#@%???

      Nak kata apa lagi kalau blog bingai 'beliasakit' nih pun pertahankan PEROMPAK TERBESAR DUNIA, memang Malaysia dah di haramjadahkan BUGIS-PENYAMUN dengan segala Hulubelalang nya!

      1MDB dulu kata 'TUNGGU AUDIT', SRC International....belum AUDIT?@#$??? Nampak sangat songlap duit lepas tuh buat der jer!

      Padam
  3. Projek x diluluskan mesti ada sebab.

    Bab isu 1MDB ni x patut diungkit lagi. Semua dah dijawab. Penambahbaikan pun dah buat. Husni sendiri pun dah beri jawapan. Sekarang dia persoal diri dia sendiri pulak. Penyakit apa pulak ni?

    BalasPadam
  4. Oh...ada udang sebalik batu rupanya..mula2 letak jawatan...pasal kena pindah kementerian lain...dan kini..ugut bagai sbb syarikat tak dapt projek...rezeki Allah yang tentukan...tapi klau tak dapt projek nak ugut bagai...ugutlah...takut nanti aib lain yang terbukak...contoh mcm Guan end dan si sembab

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bagusnya bahasa.Macam engkau rasa engkau tak akan mati ke?Tak takut Allah ke?

      Padam
    2. Kau ni sakit sgt kat LGN kenapa?Apa dia ada rembat duit rakyat ke? Bodoh mcm kau ni memang tak boleh diajar.

      Padam
  5. “Dalam Islam, pemimpin salah ditegur, bukan buang…....'kalau yang menegur pun kena buang, apa cerita?????

    BalasPadam
    Balasan
    1. Adat berjemaah, menegur ada caranya. Kalau memang ikhlas untuk kebaikan bersama ia patut diselesaikan dalam kumpulan. Apabila dah bersetuju dalam kumpulan, sepatutnya tak dikeluarkan. Dalam 1 keluarga pun ada yg tak setuju, tapi takkan dicanangkan keseluruh kampung dan bandar...yg akhirnya terpercik ke muka sendiri.

      Padam
    2. Usah kelentong lah 9:27

      Analogy within family nucleus to keep within from all the village hoods? Tak boleh pakai ler.....dalam keluarga pun ada yang kena PULAU, di PULAUkan dan di sisih keluarga sendiri....andai SALAH tetap SALAH tapi yang menegur pula di pulaukan adik beradik lain hanya kerana harta??? Harta mencuri lak tuh???!!??

      Padam
  6. Jawab sajalah soalan yg 2 bekas menteri AMNO tu tanya....yg ko sibuk spin cerita tu apa ke jadah nya....ko ingat rakyat bodoh ke?????

    BalasPadam
  7. Cerita dia mcm ni

    masa ade jawatan , masa ade kepentingan dlm jawatan , semuanya angguk2 no geleng2.
    bila dah takde jawatan , dia mulalah pertikaikan macam2 .. mcm tan sri samad cakap tu betulkan. mempertikaikan perkara yg pernah kau persetujui bersama . tapi bila dah takde jawatan, kau buat pusing U-turn , hentam balik perkara yg pernah kau sokong. memanglah manusia jenis husni ni takde pendirian . perangai mcm budak2 , suka mengungkit . dah tua buatlah cara dah tua. kalau betul nk teruskan polisi mengungkit ni , kau berambus jelah keluar BN . GENTLEMAN SIKIT. Menang kerusi tambun dgn logo BN , tapi bercakap menyerang presiden BN . sungguh pukimak kelakuan begitu .tak ubah mcm perangai khalid samad dan geng2 PAN .

    BalasPadam
  8. Standard Umno dan konco konco belaan. Tak sebulu mula la menyerang peribadi
    1. Seks
    2. Perempuan
    3. Korup
    4. Samseng
    5. Salah guna kuasa

    Ini adalah perangai mereka. Al maklum lah jika pemimpin maksum mereka 'terjerat' ...mereka2 yang terlibat pun akan sama merasa 'nikmat'.
    Fasal tu 'mereka2' bermatian matian kata yg busuk itu wangi yang salah itu benar

    BalasPadam
  9. Hutang 1MDB dah habis bayar ker belum. Ini nak tambah hutang dengan syarikat dari china RM 55 Billion?

    Kalau masih BUTA, tentu ddedak gred AAA diberi makan. Apa lagi yang tinggal untuk generasi akan datang Admin?

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Networkedblog

MENARIK

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top