Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

ASTAGHFIRULLAH : Lelaki Meroyan Akibat "Bunyi Bising" Masjid!!!


Ya Allah, beristighfar panjang-panjang dibuatnya apabila membaca status seorang lelaki yang dikongsikannya di facebook. Bila ada penganut agama lain mencaci agama kita, pasti kita akan rasa marah.. Betul tak?? Tapi kalau saudara Islam kita yang mencaci agamanya sendiri, macam mana pulak yer?? 

Apa yang patut kita buat kat orang macam tu yer?? Cer korang baca status yang dimuat naik oleh mamat bangang kat atas tu!

Status mamat tu di laman sosial Facebook telah menarik perhatian ramai terutama yang beragama Islam.. Mana tidaknya, boleh pulak dia meroyan mengatakan masjid ‘memekak’ kerana baca doa menggunakan speaker dan yang lebih kurang ajarnya lagi tu, bila dia samakan masjid macam kuil! 

Keterlaluan sangat bila mamat tu samakan masjid dengan kuil dalam hal bacaan doa, rasa nak bagi kaki jer kat muka dia.. Kurang ajar betoiii!

Dia nak cari rumah jauh dari masjid kan, dicadangkan dia masuk ke kubur terus lah yer! Orang macam tu tak layak hidup kat muka bumi ni, hanya merosakkan bangsa dan agama jer, puihhh! 

Kalau dengar doa kat masjid pun nak marah, baik pergi mampos jer! Mendengar lagu-lagu yang melalaikan, boleh pulak dengar sambil tidur.. Tapi bila alun ayat-ayat suci al-quran berkumandang, tak suka pulak noh!

Entah apa punya spesis lah mamat tu, berkata-kata macam orang tak ada iman jer.. Macam ni lah yer, kalau tak puas hati dengan bacaan doa atau ayat quran di masjid atau surau tu.., elok pergi jumpa sendiri dengan imam atau Ajk disitu jer! 

Cakap jer apa yang tak puas hati dan bincang secara baik-baik, tak payah nak meroyan dalam media sosial bagai.. Buat malu jer pada bukan penganut agama lain!

Lagi satu.., kalau kita suka pada agama dan kerohanian, rasanya tak ada masalah bila dengar bacaan doa dan ayat quran dibacakan.. Al-quran adalah mukjizat terbesar yg umat Islam ada di zaman akhir ni.. Kalau bacaan dari quran pun tak suka sebab pentingkan urusan dunia, tak tahu lah apa nak jadi yer! - Utaranews.com
Share this article

11 Komen:

  1. Jangan terima semua bulat=bulat apa yang dilakukan sebagai betul.
    Bukankah kita disuruh supaya membaca doa dengan perlahan?
    Tak tahu? Cari lah sendiri hehe...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tindakan yang dengan niat baik tetapi mendatangkan masalah kepada orang lain adalah dilarang oleh Islam.

      Dalam isu doa, tak perlulah nak pasang speaker kuat-kuat kerana mungkin ada yang sakit yang memerlukan rehat, malahan ada bukan Islam yang tidur dan sebagainya.

      Dalam sesuatu tindakan, kena lihat juga kesan kepada orang lain, jangan hanya lihat kepada kehendak diri sendiri sahaja, mungkin baik pada pandangan seseorang, tetapi mendatangkan masalah kepada orang lain.

      Tidak perlulah berdoa dengan lantang hingga kedengaran ke luar masjid, cukuplah dapati didengari oleh ahli jemaah di dalam masjid.

      Mungkin ada yang akan tuduh saya sekular dan menyokong gerakan pluralisma dan sebagainya, tetapi jika ada yang berniat nak menuduh saya sedemikian, sila semak dahulu apa yang saya nyatakan ini dengan para guru-guru muktabar dan hadis.

      Semoga amalan ibadat tidak pula menjadi maksiat kerana kelalaian untuk menjaga hak orang lain.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  2. Kadang-kadang umat Islam ni ada dalam beberapa perkara silap faham kerana tidak ada ilmu serta dipengaruhi oleh emosi.

    Selain daripada isu doa dengan pembesar suara, isu burqa pun pernah jadi isu, negara bukan Islam seperti Perancis pernah dimaki hamun oleh orang-orang Islam yang tidak faham Islam tetapi lebih dipengaruhi oleh emosi yang mana emosi yang keterlaluan itu dipandu oleh syaitan.

    Dalam isu burqa, tindakan beberapa negara Eropah mengharamkan burqa iaitu kain yang menutupi muka hanya nampak mata bukanlah kerana nak menentang Islam, tetapi kita kena lihat dari segi aspek sosial dan keselamatan sekarang ini iaitu melibatkan elemen keganasan.

    Tindakan beberapa negara Eropah mengharamkan burqa adalah kerana bimbang burqa itu digunakan oleh pengganas untuk menyelinap masuk ke negara mereka dan melakukan kegiatan keganasan.

    Bila pakai burqa, nampak mata saja, bahagian muka yang lain terlindung, maka tidak dapat dipastikan orang itu lelaki atau perempuan, sebab boleh menyamar, sebab itulah ada sebahagian negara yang risaukan aktiviti keganasan melarang pemakaian burqa di tempat-tempat tertentu di negara mereka.

    Malahan burqa itu bukanlah pakaian wajib, kerana muka dan kedua tapak tangan tidaklah aurat.

    Patutnya umat Islam kena prihatin terhadap fesyen tudung zaman sekarang ni yang mana pemakaian tudung itu sendiri bukanlah untuk menutup aurat sangat, tetapi lebih kepada berfesyen dan untuk menonjolkan kecantikan, ini yang perlu disedari oleh umat Islam dan dibetulkan dengan segera kerana seseorang wanita itu ditegah untuk berhias keterlaluan apabila keluar dari rumahnya.

    Adakah ibu atau bapa atau abang atau kakak atau suami menasihati anak, adik perempuan, saudara perempuan, atau isteri mereka yang berfesyen dalam bertudung dan berhias keterlaluan apabila keluar rumah?

    Apakah orang Islam melihat kepada isu ini yang menjadi barah di kalangan orang-orang wanita Islam di seluruh dunia?

    Kemunduran umat Islam adalah kerana ketaksuban melampau kepada sesuatu isu hingga tidak mempedulikan perkara-perkara yang lebih penting kepada pembangunan masyarakat Islam itu sendiri.

    Saya mengakui bahawa pandangan orang seperti saya ini akan dipandang serong oleh masyarakat Islam sendiri, pandangan seperti yang saya lontarkan ini akan dituduh pluraslisma, sekular, kumpulan sesat, freemason dan sebagainya, sedangkan apa yang saya nyatakan ini adalah untuk menyedarkan umat Islam supaya tidak terlalu memandang perkara yang tidak berapa penting dalam urusan seharian tetapi perlu mengutamakan perkara-perkara yang penting dalam urusan seharian demi pembangunan umat Islam itu sendiri.

    Sedarlah semua.

    Salam perjuangan A Ba Ta,

    Ikhlas daripada,

    Abu Bakar

    BalasPadam
  3. Di shorkan Brader tu beli rumah tepi kuboq, jirat China atau jirat hindu. .konfem sunyi sepi aman damai..elok beli chepat2 brader

    BalasPadam
  4. Tidak disyariatkan memperkuatkan suara kecuali azan malah ada larangan daripada nabi. Jadi ada benarnya status dia tu. Agama bukan ikut akal tetapi berdasarkan Alquran dan Sunnah.

    BalasPadam
  5. Kalau 'abu toh' dah bagi komen, mestilah semuannya salah orang Melayu dan Islam. Cinapek dan kapir jugak yang akan dijilat licin. Dalam mana2 topik, Melayu dan Islam yang disalahkan. Sebab tu la aku panggil dia ABU TOH!

    Yang benar,

    Anti abu-toh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bila emosi menguasai diri, maka jadi seperti Tanpa Nama Jun 07,2016 9:11 PTG lah.

      Saya bukannya menyalahkan orang Melayu dan Islam, kerana ini bukan soal isu bangsa atau agama, ini soal isu nilai dalam agama Islam itu sendiri.

      Saya sendiri beragama Islam dan berbangsa Melayu, takkan saya nak hina bangsa saya sendiri, saya hanya ingin mengingatkan bangsa saya supaya tidak terlalu keterlaluan dalam isu-isu remeh yang tidak memberikan manfaat kepada bangsa lebih-lebih lagi sesuatu yang dikatakan amal ibadat sedangkan hakikatnya perbuatan itu dilarang oleh agama.

      Agama ini bukannya lihat pada akal sahaja, tetapi pada nilai yang ada dalam Al-Quran dan Hadis.

      Kecetekan pemikiran sebahagian umat Islam dan Melayu yang taksub tidak tentu arah hanya akan merosakkan diri sendiri dan akan menyebabkan rosaknya imej Islam sendiri.

      Saya pernah melihat bagaimana Dr. Mohd Ridhuan Tee bin Abdullah yang diboo oleh penyokong PAS walapun Dr. Mohd Ridhuan sedang menerangkan perkara berkaitan hadis Rasulullah, golongan pak lebai PAS yang tak reti agama tetapi taksub totok kepada PAS hinggakan mereka lupa diri, lupa daratan tidak pedulikan hukum agama hinggakan mereka sanggup boo dan membuat bising kepada seorang yang sedang menerangkan mengenai hadis Rasulullah.

      Ini bukan ajaran Islam, tetapi ketaksuban yang dipandu oleh syaitan akibat kejahilan untuk memamahi agama itu sendiri.

      Sedarlah agama bukannya pada pakaian, bukannya orang pakai kopiah putih, pakai serban itu hebat agamanya, kerana ada yang pakai kerana mengikut trend, kerana dah tua, kononnya itu pakaian orang tua, hinggakan ada orang yang pakai serban dan kopiah putih pun yang tak berapa reti pasal agama.

      Saya bukanlah menghina orang pakai kopiah putih dan serban, tetapi inilah hakikatnya, cuba saudara saudari bertanyakan hukum agama kepada orang berserban dan berkopiah putih dengan pertanyaan yang terperinci, mereka pun bukannya reti jawab sangat pun, sebab pakaian yang mereka pakai itu adalah kerana trend, kerana kononnya itu pakaian orang tua, orang tua kena pakai serban dan kopiah putih, itulah anggapan orang sebegini, kerana tak salah kalau orang tua tak pakai kopiah putih pun, tak pakai serban pun tak salah.

      Macam kita pergi solat jugalah, ada yang pandang seorang jika kita pakai seluar dan t-shirt (t-shirt tanpa corak) dan tidak berkopiah, konoonnya kita tak reti agama, sebab tu tak pakai serban, jubah, pakai baju Melayu, kain pelikat seperti kebanyakkan orang Melayu yang pergi solat.

      Hakikatnya pakai kain pelikat pun bukannya sunnah pun, pakai baju Melayu pun bukannya sunnah pun, zaman Nabi dulu ada ke Nabi dan para sahabat pakai kain pelikat dan baju melayu serta kopiah putih seperti yang dipakai oleh kebanyakkan orang Melayu sekarang ini?

      Di negeri Arab masa zaman Nabi dulu, tak ada pakaian macam tu, itu pakaian mengikut bangsa, malahan pakaian kain pelikat adalah kerana pengaruh daripada India sebenarnya.

      Jadi daripada kita menyalahkan orang dengan hanya perkara-perkara remeh, adalah lebih baik kita lihat kepada perkara yang memajukan bangsa dan agama itu sendiri.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  6. Mungkin waktu berdoa tu.tak tersengaja terloud speaker....yang viral tu cuba tanya bacaan foa tu hari hari ke atau sekali sekala...kalau hari hari...mungkin orang surau tu ingat tu semua kawasan diduduki oleh orang Islam kot tapi kalau kekadang mungkin tok bilal ke tok imam terlupa nak slow kan kot...kita fikir yang baik baik jelah di bulan Ramadhan ni

    BalasPadam
  7. Hantam saja la mamat badak ni.....

    BalasPadam
  8. Ya ..kita fikir yang baik baik jelah...macam saya duduk betul depan surau...kekadang waktu imam baca doa kuat sebab terlupa slowkan volume....tapi saya tak maki hamun pun samapi ke fb ke apa ke benda instgram..malah saya yang suri rumah yang dengar ni akan mengaminkan juga .....bebudak sekarang..sikit sikit nak viral sikit sikit nak komen....bukak mata hati tu....ingat setiap perkara tu ada hikmahnya....mungkin kejadian itu nak menyedarkan budak sekor tu datang masjid solat...kan.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu kak...apa salah angkat tangan aminkan doa imam tu. dekat ngan sejid tapi tak pegi. meroyan lebih. tuhan bagi tidor terus...baru tau....

      Padam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Networkedblog

MENARIK

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top