Nuffnang

NYANYUK : Adakah Mahathir Anggap Dayak, Iban, Bidayuh, Orang Ulu, Penan Sebagai Bodoh?


(Malaysiakini, 24 September 2017) – Bercakap pada orang ramai semasa ucapannya yang berdurasi hampir sejam itu, Mahathir memfokuskan pada Akta Pembangunan Petroleum 1974, yang dilihat sebagai Malaysia Timur menyerahkan hak petroleumnya kepada kerajaan persekutuan sebagai pertukaran untuk pembayaran sedikit royalti iaitu sebanyak lima peratus.

“Pada tahun 1974, apabila Akta Pembangunan Petroleum diluluskan, saya bukan Perdana Menteri. Kononnya dikatakan bahawa saya yang bertanggungjawab tetapi itu tidak betul. Rekodnya ada dalam hansard. Siapa perdana menteri pada masa itu? Abdul Razak Hussein, bukan saya,” katanya kepada orang ramai.

“Saya adalah perdana menteri selama 22 tahun, saya tidak mengubah perjanjian dengan Sabah dan Sarawak. Saya berpendapat perjanjian ini perlu dirundingkan semula antara Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak untuk menjadikannya lebih adil. Bukannya kerajaan persekutuan yang merampas hak anda tetapi kerajaan Sarawak yang menyerahkan hak anda itu.”

Itulah yang Tun Dr Mahathir Mohamad beritahu pengundi Sarawak semalam. Mahathir mungkin berfikir bahawa rakyat Sarawak seperti Dayak, Iban, Bidayuh, Orang Ulu, Penan, Melanau, Kelabit, dan lain-lain, semuanya bodoh.

Akta Pembangunan Petroleum itu mungkin telah diluluskan oleh Parlimen pada tahun 1974, tetapi orang di sebalik Akta itu ialah Tengku Razaleigh Hamzah sementara Tun Salleh Abas yang merangka Akta itu, yang merupakan yang pertama seumpamanya di dunia (dan yang mana telah diikuti oleh banyak negara lain selepas itu). Itu menjadikan Ku Li dan Salleh Abas ‘genius’.

Dan ia bukanlah keputusan Perdana Menteri Tun Razak Hussein seorang diri. Ia adalah keputusan Kabinet, dan Mahathir adalah ahli Kabinet ini. Jadi Mahathir bukanlah tidak terlibat langsung seperti yang cuba diberitahunya kepada rakyat Sarawak semalam. Dan dua tahun kemudian, Mahathir menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Sekiranya Mahathir merasakan bahawa ianya tidak adil untuk Sarawak, beliau boleh bersuara dalam mesyuarat Kabinet pada tahun 1974. Beliau juga boleh bersuara di Parlimen sebelum Akta Pembangunan Petroleum 1974 itu diluluskan. Tetapi Akta Pembangunan Petroleum 1974 bukanlah satu-satunya perkara yang mengikat Sarawak kepada klausa royalti 5%. Sarawak (termasuk semua 12 negeri di Malaysia, termasuk Terengganu) telah menandatangani perjanjian dengan Petronas yang secara khusus menyatakan bahawa setiap negeri akan menerima royalti 5%.

Mahathir menjadi Perdana Menteri pada tahun 1981 dan pada tahun 1982 mereka mengadakan pilihan raya umum di mana Barisan Nasional memenangi 85.71% daripada kerusi, memberikan mereka lebih daripada dua pertiga majoriti di Parlimen. Pada tahun 1982 Mahathir boleh sahaja meminda Akta Pembangunan Petroleum 1974 untuk memberikan Sarawak, katakanlah, 20% royalti. Tetapi beliau tidak melakukannya. Dan beliau juga tidak melakukannya selama 21 tahun seterusnya beliau menjadi Perdana Menteri walaupun untuk beberapa pilihan raya seterusnya sehingga 1999 Barisan Nasional terus menguasai lebih daripada dua pertiga Parlimen.

Walaupun mereka tidak meminda Akta Pembangunan Petroleum 1974, Mahathir, sebagai Pengerusi Petronas, masih boleh bertindak kerana di bawah Akta Petroleum 1974, Petronas tidak perlu melaporkan kepada Parlimen tetapi hanya kepada Perdana Menteri. Dalam erti kata lain, Mahathir mempunyai kuasa mutlak terhadap Petronas dan juga Parlimen tidak boleh campur tangan dalam apa yang beliau lakukan.

Ini terbukti pada tahun 2000 apabila Mahathir menamatkan royalti minyak 5% untuk Terengganu walaupun Akta Pembangunan Petroleum 1974 dan perjanjian antara Petronas dan Terengganu wujud. Terengganu membaawa kes ini ke mahkamah tetapi tiada apa yang berlaku. Mahkamah juga nampaknya tidak boleh menolak keputusan Mahathir.

Oleh itu, pada 2000, Mahathir menamatkan royalti minyak 5% daripada Terengganu. Itu bermakna jika Mahathir boleh menamatkan royalti minyak 5%, beliau juga boleh menggandakan atau menaikkannya kepada 20%. Maka beliau sememangnya mempunyai kuasa untuk meningkatkan royalti Sarawak kepada 20% atau lebih jika beliau mahu, bertentangan dengan apa yang dikatakannya semalam di Sarawak.

Hari ini, Mahathir menyalahkan Tun Razak kerana Sarawak mendapatkan hanya 5% royalti minyak. Hari ini, Mahathir berkata Sarawak dilayan dengan tidak adil. Kenapa Mahathir tidak meminta satu-satunya Ahli Parlimen PPBM beliau, Muhyiddin Yassin, untuk membuat Rang Undang-undang Ahli Persendirian di Parlimen (seperti yang dilakukan oleh Abdul Hadi Awang) dan meminta Parlimen untuk meningkatkan royalti minyak Sarawak kepada 50% atau apa sahaja yang dimahukannya? Lakukan ini sebelum pilihan raya umum akan datang dan kita akan dapat melihat sama ada Mahathir hanya tok kok atau sama ada beliau benar-benar maksudnya.

Tulisan asal oleh:
Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today, 25 September 2017
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top