Nuffnang

HARGA MINYAK : Menteri Sangkal Dakwaan Penipuan Kaedah Pengiraan


Ramai sungguh bijak pandai yang cuba menjadi "hero" kepada rakyat. Kononnya mereka serba tahu dan lebih pandai menguruskan sesuatu di atas kebijaksanaan mereka. Tetapi mereka lupa bahawa apa jua tindakan yang Kerajaan ambil termasuk dalam isu harga petrol adalah dengan memberi keutamaan kepada kepentingan rakyat.

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menegaskan tiada unsur penipuan dalam kaedah pengiraan harga runcit petrol dan diesel yang dibuat secara mingguan ketika ini.

Menteri Datuk Seri Hamzah Zainuddin berkata pengiraan dan penentuan itu dibuat mengikut beberapa formula yang ditetapkan termasuk mengambil kira purata harga minyak dunia dan kedudukan mata wang negara.

“Perubahan harga minyak mingguan mengikut harga pasaran dunia, kalau hari ini harga minyak dunia turun tidak semestinya esok kita akan turunkannya kerana pengiraan sebelum penentuan harga pasaran di negara (kita) adalah mengikut purata harga (pasaran dunia) untuk seminggu.

“Selain itu juga, kami juga perlu lihat mata wang negara ketika urusan berkenaan (membeli minyak). Kalau rendah kita terpaksa membeli minyak pada harga yang mahal dan begitulah sebaliknya,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan persidangan perwakilan UMNO Bahagian Jelutong di Batu Feringghi dekat sini, hari ini.

Hamzah mengulas laporan akhbar berhubung kenaikan harga petrol sebanyak 3 kali pada bulan ini menimbulkan tanda tanya kepada orang ramai berikutan harga minyak mentah di peringkat global didapati semakin menurun.

Pengerusi PKR Negeri Sembilan Aminuddin Harun dilaporkan berkata situasi tersebut jelas berlawanan antara satu sama lain dan menunjukkan seolah-olah penurunan harga minyak mentah dunia langsung tidak memberi kesan terhadap pasaran tempatan.

Harga RON95 dan RON97 naik 4 sen seliter bagi tempoh 3 hingga 9 Ogos lalu, kemudian masing-masing naik 5 sen dan 7 sen seliter pada 10 hingga 16 Ogos dan seterusnya naik lagi 3 sen bagi RON95 dan RON97 pula naik 4 sen pada 17 Ogos hingga 23 Ogos ini.

Peningkatan harga petrol selama 6 minggu berturut-turut itu menyebabkan ramai pengguna media sosial mengeluh selain mendakwa ada stesen minyak yang menaikkan harga lebih awal.

Dalam pada itu, Hamzah berkata pihaknya juga tidak pernah menyorokkan sebarang maklumat berhubung penentuan harga minyak petrol dan diesel yang ditetapkan setiap minggu kerana kaedah yang diguna pakai ketika ini turut diaplikasi di peringkat antarabangsa terutama ketika urusan jual beli bahan api tersebut dijalankan.


Kadar Kenaikan Harga Minyak Petrol Dari April - Ogos 2017

“Percayalah, tiada penipuan dalam penentuan harga minyak petrol dan diesel malah kami juga tidak menyorokkan maklumat sebenar kerana harga yang ditetapkan itu adalah untuk kepentingan seluruh rakyat jadi kerajaan akan pastikan apa sahaja progam dijalankan adalah menguntungkan rakyat,” katanya.

Share this article

1 Komen:

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top