Nuffnang

"M" MUDAH LUPA : Melayu, Mahathir Atau Mamak?


Tun Dr Mahathir Mohamad terkenal dengan kata-kata ‘Melayu mudah lupa’. Saya berkata ‘M mudah lupa’ – dan M boleh bermakna Melayu, Mahathir atau Mamak, apa sahaja yang terlintas di fikiran anda.
Sesetengah orang mengatakan saya terus mengulangi cerita yang sama berulang-ulang kali. Ada juga yang mengatakan mereka bosan membaca isu yang sama daripada saya. Namun saya rasa ia bergantung kepada kecenderungan simpati dan kesetiaan anda. Mahathir telah mengulangi perkara yang sama mantra ‘RM42 bilion wang 1MDB telah hilang’ selama hampir dua tahun dan tidak ada yang mengeluh tentang itu. Kenapa?

Selama 50 tahun sebahagian dari kamu telah pergi ke masjid dan anda masih mendengar khutbah yang sama dari imam. Tetapi anda masih pergi ke masjid setiap hari Jumaat walaupun anda tidur sepanjang khutbah. Selama 50 tahun sebahagian dari kamu telah pergi ke gereja untuk mendengar khutbah membosankan yang sama dari paderi. Tetapi setiap hari Ahad anda masih terus berbuat demikian sehingga hari anda mati.

Ya, anda terus pergi setiap hari Jumaat atau setiap Ahad mendengar cerita-cerita yang sama berulang-ulang kali kerana rakyat Malaysia mudah lupa. Malah, satu jam selepas meninggalkan masjid atau gereja anda sudah Lupa. Jadi minggu depan anda pergi sekali lagi untuk diingatkan.

Rusia berkata dunia mempunyai memori hanya 100 hari. Ini adalah sebagai respons kepada soalan-soalan mengenai Korean Airlines 007, yang Rusia tembak jatuh. Rusia enggan menjawab apa-apa soalan mengenai KAL007 dan menjawab bahawa dalam masa 100 hari dunia akan melupakan semua episod.

Jadi, anda akan lupa, percayalah. Jadi, walaupun selepas 22 tahun kerugian RM30 bilion Forex atau 29 tahun selepas Operasi Lalang atau 31 tahun pembunuhan beramai-ramai Memali, kita masih perlu terus bercakap mengenainya. Jika tidak anda akan lupa. Dan yang lebih penting, anda akan lupa bahawa Mahathir (dan dengan bantuan Anwar Ibrahim, setakat tertentu) yang menjadi punca di sebalik segala pelanggaran undang-undang dan kejahatan ini.

Kemudian terdapat beberapa orang yang berkata: mengapa bercakap mengenai masa lalu? Mereka berkata perkara sebelum ini tidak penting. Apa yang penting hari ini. Hari ini, Najib Tun Razak adalah Perdana Menteri dan bukannya Mahathir. Oleh itu marilah kita hanya bercakap mengenai Najib dan tidak bercakap mengenai Mahathir.

Ianya seperti memberitahu Sabah dan Sarawak agar berhenti bercakap tentang Perjanjian Merdeka 1963. Pada tahun 1963 Tunku Abdul Rahman menjadi Perdana Menteri, bukan Najib. Jadi Perjanjian Merdeka 1963 tidak ada kena mengena dengan Najib.

Begitu juga dengan May 13, yang juga berlaku semasa pemerintahan Perdana Menteri Tunku pada tahun 1969. Mengapa bercakap tentang perkara ini? Najib masih di sekolah pada masa itu jadi Mei 13 tidak ada kena mengena dengan dia. Dan sama juga dengan Dasar Ekonomi Baru (DEB), yang dilaksanakan oleh Tun Razak Hussein pada tahun 1970 dan diteruskan oleh Mahathir pada tahun 1990. Semua perkara tersebut, tidak ada kena mengena dengan Najib maka anda perlu hidup dengan DEB sepanjang hidup anda.

Ya, jika itu adalah sikap yang kita ambil maka segala-galanya menjadi sangat mudah. Kami tidak bercakap mengenainya kerana ia dilakukan oleh orang lain dan tiada kaitan dengan kami. Jadi, kenapa Hindraf masih bercakap mengenai kaum India yang datang ke Tanah Melayu pada tahun 1850 dan sudah mati dan dikebumikan dan mengapa orang Cina masih bercakap mengenai pembunuhan beramai-ramai Batang Kali 1948 (turut dikenali sebagai Britain My Lai)?

Kesimpulannya adalah anda hanya mahu bercakap tentang apa yang sesuai dengan anda dan anda mahu mengelakkan bercakap tentang apa yang tidak memberi manfaat kepada anda. Dan itu membuatkan anda semua sekumpulan orang-orang munafik.

Jadi, hari ini Mahathir berkata beliau berdamai dan “buried the hatchet”dengan Anwar? Dikebumikan dimana, dalam tengkorak Anwar? Apa yang Anwar lakukan kepada Mahathir sampaikan orang tua perlu memaafkan dan melupakan apa yang berlaku?

Saya fikir ia adalah sebaliknya – Anwar dan bukannya Mahathir yang ditahan di bawah ISA, dipukul setengah mati, dan kemudian dihantar ke penjara atas tuduhan liwat, yang penyokong Anwar berkata adalah dakwaan yang direka. Malah mahkamah persekutuan berkata pada 2 September 2004 bahawa Abdul Gani Patail gagal membuktikan Anwar bersalah.

Jadi apa yang Mahathir akan berkata selepas ini, bahawa dia kini telah berdamai dengan Najib dan telah mengampunkan dan melupakan percubaan untuk menggulingkan Najib dan menggantikannya dengan Mukhriz? Sejak bilakah perogol memaafkan dan melupakan apa yang dia lakukan kepada mangsa rogol? Bunyinya mungkin sangat bersifat perkauman tetapi bak kata orang Melayu: jangan cakap Tamil dengan aku (atau, bak kata Inggeris, berhenti bercakap Double-Dutch).

Pada 5 September 2016 delegasi Mahathir untuk berdamai dengan Anwar dan ‘bury the hatchet’ untuk menyelamatkan PPBM.

Pada dasarnya, Mahathir “scraping the bottom of the barrel” untuk mencari jalan keluar. Pakatan Harapan tidak akan menerima Muhyiddin Yassin sebagai pilihan pembangkang Perdana Menteri. Mereka masih berkeras memilih Anwar. Jadi Mahathir terpaksa tunduk kepada Anwar.

Adakah anda pernah mendengar Anwar menyokong Muhyiddin, calon Mahathir sebagai Perdana Menteri? Betul. Anwar tidak berkata apa-apa. Beliau mengekalkan berdiam diri dengan elegan. Ianya seperti memberitahu Mahathir untuk berambus..

Jadi, hanya setelah dua minggu mengumumkan Muhyiddin sebagai calon beliau sebagai Perdana Menteri, Mahathir membuat u-turn dan berkata ia adalah terlalu awal untuk mengumumkan siapa yang patut menjadi Perdana Menteri. Kemudian dia berkata yang beliau berdamai dengan Anwar. Itulah cara beliau berkata beliau dan PPBM bersedia untuk menerima Anwar sebagai Perdana Menteri.

Tetapi PPBM khusus diwujudkan untuk memastikan bahawa calon pilihan Mahathir menjadi Perdana Menteri, sama ada Muhyiddin dan Mukhriz sebagai Timbalan Perdana Menteri, atau Mukhriz terus mengambil jawatan Perdana Menteri. Jika selama ini PPBM mahu Anwar sebagai Perdana Menteri, mengapa membentuk PPBM? Mengapa tidak mereka semua hanya menyertai PKR? Itukan lebih mudah?

Sebenarnya perkara ini tentang “burying the hatchet” dengan Anwar dan tidak perlu buat masa ini mengumumkan calon Perdana Menteri dan sebagainya adalah langkah berundur. Selepas mengayuh ke arah yang salah Mahathir tidak cuba untuk berundur.

Mahathir sebenarnya tidak terfikir PPBM akan didaftarkan dengan begitu pantas. Mahathir hanya mengancam atau menghasut perang. Dalam ugutan, ancaman yang berkesan. Setelah anda benar-benar melakukannya maka unsur ancaman telah dihapuskan dan ia tidak lagi bernilai.

Najib tahu maka beliau memastikan PPBM bukan sahaja didaftarkan tetapi juga didaftarkan dengan segera. Jadi sekarang ia tidak lagi menjadi ancaman untuk memulakan sebuah parti baru untuk melawan Umno. Parti itu telah berdaftar. Ia adalah benar.

Tetapi Mahathir tidak bersedia. Jadi beliau kini mempunyai sebuah parti baru tetapi tiada apa-apa pengisian. Mereka tidak mempunyai ahli atau pemimpin yang berwibawa untuk memimpin parti. Muhyiddin tercemar dan rosak manakala Mukhriz telah terbukti menjadi “lame duck”. Mukhriz tidak boleh memimpin jika hidupnya bergantung padanya.

Masalahnya ialah Mahathir mengira ayam beliau sebelum mereka menetas. Sekarang semua telur telah dihancurkan. Tetapi Mahathir tidak boleh mengaku kalah atau menutup parti. Beliau perlu dilihat sebagai masih bergerak ke hadapan walaupun dia bergerak ke belakang atau lebih tepat bergerak ke tepi.

Apabila Tengku Razaleigh Hamzah mula-mula melancarkan Semangat 46, dia tidak tergesa-gesa dan mendakwa memimpin pembangkang. Dia tidak mencadangkan pakatan pembangkang baru untuk menyaingi Barisan Nasional. Mula-mula beliau bertanding dalam tiga pilihan raya berasingan dengan PAS, DAP dan PBS. Dia menguji hubungan dahulu dan apabila dia melihat ia tidak boleh membawa ke mana-mana maka beliau menutup Semangat 46 dan menyertai semula Umno.

Dia hanya mengumumkan pergerakan beliau apabila menghampiri pilihan raya umum 1990. Dia melakukan semua kerja rumah dan bekerja dibawah dahulu dan mengelakkan kelahiran pra-matang.

Perkara yang sama apabila Anwar melancarkan PKN (kini PKR) pada 4 April 1999. Hanya pada November semasa menjelang pilihan raya umum 1999, Barisan Alternatif telah diumumkan, satu kumpulan pembangkang baru untuk menyaingi Barisan Nasional.

Dalam erti kata lain, Anwar membenarkan bayi untuk dihamilkan sebelum ia dilahirkan dalam masa yang betul, seperti yang dilakukan Tengku Razaleigh sembilan tahun sebelum itu. Mahathir, bagaimanapun, tidak menunggu. Sebaik sahaja kehamilan itu diumumkan dia mengoyakkan dan keluarkan bayi, menyebabkan bayi lahir mati di peringkat masih janin. Sijil pendaftaran PPBM seperti sijil kematian bayi yang lahir mati pra-matang.

Jadi Mahathir sedang membawa bayi yang mati ke seluruh tempat. Tetapi dia tidak boleh memberitahu orang ramai perkara ini. Dia tidak boleh mengakui bahawa PPBM lahir terlalu awal. Ini akan membuat dia kelihatan bodoh dan amatur.

Jadi Mahathir berpura-pura bahawa dia dan PPBM masih satu kuasa yang disegani. Tetapi PPBM mungkin tidak mempunyai satu gabungan melainkan jika ia bersetuju untuk jadi “second fiddle” kepada PKR dan DAP. Pendek kata, PPBM akan berada dalam tahap kelas ketiga yang sama seperti PAN. Dan bukan itu yang Mahathir ada dalam fikiran. Dia mahu PPBM memimpin Pakatan Harapan dan memberi arahan.

Mahathir mungkin perlu mencari langkah selamatkan maruahnya. Salah satu cara adalah dengan menerima Anwar sebagai calon Perdana Menteri. Tetapi itu bermakna dia terpaksa membuang Muhyiddin yang sudah “mati”, dan memikirkan semula rancangannya untuk Mukhriz. Kemudian dia perlu bukan sahaja berdamai dengan Anwar, tetapi yang lebih penting lagi, Anwar perlu mengumumkan bahawa dia juga berdamai – namun Anwar masih belum mengumumkan lagi.

Mahathir kini berharap beliau tidak memulakan PPBM ini. Dia tidak pernah menjangkakan Najib bukan sahaja membolehkan PPBM untuk didaftarkan tetapi didaftarkan dalam masa yang singkat juga. Sekarang Mahathir dibiarkan memegang bayi yang tidak bernafas lagi dan perlu berada dalam inkubator. Tetapi doktor yang baik tahu bahawa inkubator tidak akan memberi nafas ke dalam PPBM.

Perkara yang wajar dilakukan adalah dengan mengumumkan bahawa PPBM telah bersetuju untuk bergabung dengan PKR (seperti PKN dan PRM lakukan 14 tahun yang lalu pada tahun 2002). Dan, oleh kerana itu, PPBM boleh ditutup dan menyertai PKR. Mahathir boleh mengemukakan ini sebagai langkah bijak, bergerak ke hadapan dan bukannya langkah ke belakang.

Semua orang akan bertepuk, bersorak dan meraikan dan, sekali lagi, rakyat Malaysia akan menyaksikannya. Saya tidak tahu sama ada Mahathir akan berbuat demikian tetapi saya tidak tahu apa lagi yang boleh dia lakukan. Dan jika saya beliau itulah yang saya akan lakukan kerana parti saya tidak mampu untuk menarik satu juta ahli dan setengah pemimpin-pemimpin Umno dan wakil rakyat seperti yang saya fikirkan pada mulanya.

Ya, PPBM sepatutnya menggantikan Umno seperti PAN sepatutnya menggantikan PAS. Tetapi kedua-dua PPBM dan PAN digabungkan pun tidak dapat menggantikan Semangat 46, sebagaimana yang Tengku Razaleigh fikir (yang menjadi sebab mengapa dia menutup parti tersebut).

Mahathir fikir dia seperti Musa memimpin kaumnya keluar dari perhambaan ke “Promised Land”. Walaupun Musa mengembara di gurun selama 40 tahun dan meninggal dunia sebelum sampai ke tanah tersebut. Anwar telah mengembara selama 17 tahun dan masih tidak menghampiri “Promised Land” manakala Tengku Razaleigh mengembara selama tujuh tahun dan kemudian berhenti dan pulang ke pangkuan Umno, menurut Raja Petra.

Ya, Promised Land yang paling sukar. Mahathir tahu Promised Land yang dijanjikan masih perlu melalui Umno dan dia perlu berpatah balik jika dia mahu kembali berkuasa. Jadi jangan terkejut jika semakin dekat dengan pilihan raya umum akan datang, perkara tidak dijangka dan mengejutkan akan berlaku. Apa yang anda akan melihat bukan apa yang anda lihat hari ini. Mahathir mungkin bodoh tetapi dia tidak bangang. Dan mungkin kemudian saya boleh menulis satu lagi artikel ‘Saya dah kata'.

Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top