Nuffnang

PURDAH : UM Halau Pelajar Dari Duduki Peperiksaan!!!!



Seorang pelajar perempuan Universiti Malaya (UM) berang dengan tindakan kakitangan UM mengarahkannya menanggalkan purdah. 

Zulaikha Adam diarahkan keluar dari dewan peperiksaan untuk menanggalkan purdah ketika dia sedang sibuk menjawab soalan peperiksaan. 

Zulaikha mempertikaikan kenapa tiada notis di pintu masuk yang mengatakan "NO Niqab" atau amaran lisan sebelum dia masuk ke dewan peperiksaan. 

Zulaikha turut mempersoalkan mengapa pelajar-pelajar lain yang berpakaian seksi tidak dikenakan sebarang tindakan oleh pihak UM.




ISU PURDAH : HEWI PMIUM KECAM TINDAKAN “DOUBLE-STANDARD”

Semalam, seorang siswi daripada Akademi Pengajian Melayu telah diarahkan keluar daripada dewan peperiksaan ketika peperiksaan berlangsung, untuk menanggalkan purdah yang dipakainya.

Pihak Hewi PMIUM melihat tindakan daripada seksyen Peperiksaan ini telah menafikan hak beliau untuk mengamalkan hak dalam beragama serta telah mengaibkan peribadi siswi tersebut. Jika pemakaian purdah dilarang dengan alasan undang-undang UM tidak membenarkan, mengapakah larangan berkenaan hal ini tidak pernah dinyatakan secara jelas serta penguatkuasaan berkenaan larangan ini tidak juga dimaklumkan kepada mahasiswa UM sendiri?



Pihak seksyen peperiksaan juga dianggap mengenakan tindakan berbentuk "double-standard", apabila hanya siswi tersebut yang dikenakan tindakan sedemikian (diminta keluar dari dewan peperiksaan untuk membuka purdah), sedangkan rata-rata siswi lain yang juga berpurdah tidak pula dikenakan tindakan yang sama jika ia benar-benar melanggar peraturan universiti. Lebih menghairankan, lebih ramai mahasiswa yang berpakaian mencolok mata di dalam kampus serta terang-terangan melanggar peraturan pemakaian pelajar tidak pula dikenakan tindakan tatatertib oleh pihak berwajib.

Pihak Hewi PMIUM menuntut agar pihak pentadbiran UM dapat menjelaskan kepada mahasiswa berkenaan isu pemakaian purdah di dalam kampus. Jika benar ia dilarang, di mana hitam putihnya dan apakah justifikasi larangannya? Kami juga menuntut agar penguatkuasaan dan tindakan tegas dikenakan kepada mahasiswa yang menyalahi etika berpakaian di dalam kampus seperti yang termaktub di dalam peraturan universiti 


Sobiroh Puzi
Pengerusi Hewi Pmium
Timb. Presiden Pmium



Kita tunggu penjelasan dari Pihak Universiti Malaya.....


Share this article

7 Komen:

  1. Dugaan, utk uji sejauh mana kesabaran. Tapi memang tak sabar. Apa makna purdah tu sebenarnya?

    BalasPadam
  2. Inlah contoh pelajar bodoh, mentaliti Taliban. Patutlah setakat pengajian melayu saja. Mungkin sorok barang mau tipu exam dalam purdah. Tengok cara dia komplen protes, kalau bukan penyokong PAS, Taliban la tu.. Syabas kakitangan UM yang halau Taliban betina ni keluar dewan. Jangan bagi muka langsung dengan orang2 macam ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. And looking at your usage of words...the irony...

      Padam
    2. Taliban ?? apa buktinya ?? apa rasionalnya anda berkata sebegitu ?? adakah kerana berpurdah dia taliban ?? jika begitu kolot pemikiran anda, maka ramailah sudah wujud taliban di zaman sahabat, tabiin, tabi' tabi'n..

      lihat apa yang di cakap kan itu.. benar memang wujud pelajar UM yang memakai pakaian menjolok mata dan UM tidak mengambil tindakan..kenapa ?? sedap penuhi tuntutan hawa nafsu sekarah mata dan hati tengok perempuan terdedah sana sini ?? bila seseorang cuba memlihara "aurat dan "urufnya" kenapa kita perlu bantah ?? kenapa tidak perlu kita membantu mengimarahkan perkara baik sedangkan yang batil kita tutup sebelah mata hanya kerana mahu memenuhi tuntutan hawa nafsu sekarah mata dan hati tengok perempuan terdedah sana sini ??

      Padam
  3. Yang pakai seksi tak de tempat nak sorok tips peperiksaan.

    Ni pakai purdah adalah memberi peluang untuk menipu dalam peperiksaan.

    Dah biasa benda macam ni berlaku.

    BalasPadam
  4. Sefaham aku, purdah adalah pakaian hitam yang menutup semuanya kecuali mata dua biji ala2 ninja. Kalau betul, disinilah letaknya masalah sebenar. Macamana pihak pemeriksa nak tahu milik siapakah mata dua biji berkaca mata itu? Adakah dia benar2 Nurzulaika ataupon ostazah abby menyamar? Macammana nak pastikan nurzulaika tidak menympan nota kecik2 (toyol) dalam pakaian tu? Takkan nak buang masa selongkar semua depan pelajar lain, kut.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hai bang, cari publisiti murahan nampak, kesian bnyak betol ko komen ye~

      Padam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top